חברת חשמל רוצה אהבה


 לכאורה הנושא קטנטן. האם תקציב הפרסום של חברת חשמל צריך להיות 10 ,5  או 40 מיליון שקל. במיליארדים שהחברה משנעת מדי שנה כל המספרים האלה מתגמדים. הטעויות - עניין שקורה בכל ארגון - בסדרים הכספיים של החברה בוודאי שיותר גדולים מהמספרים האלה. עם זאת תקציב הפרסום הוא נייר לקמוס לניהול של מונופול החשמל.
 היום כולם מדברים על זה בגלוי: מחיר החשמל יעלה.  הוויכוח על ייקור החשמל הוא רק על התזמון. חברת חשמל רוצה ייקור עכשיו. הממשלה תסכים לייקור החשמל רק אחרי שיהיה הסכם מחייב לגבי פיצול חברת חשמל לכ־10 חברות בת. כך או כך על פי החוק הנוכחי בלתי אפשרי לייקר את החשמל בשיעור של20% ־.30 שעליו מדברים בהנהלת החברה ובממשלה.

 איך זה שהחוק לא מאפשר ייקור חשמל?  כי בתבונה רבה שינוי מחיר חשמל אינו בסמכות הממשלה או החברה, אלא בסמכות רשות החשמל.  הממשלה רוצה לייקר את החשמל כדי לעודד יצרנים פרטיים להיכנס לענף. מחיר החשמל כיום הוא כל כך נמוך עד שאין בנמצא מי שינסה להתחרות בחברת חשמל הנחשבת בלתי יעילה בעליל.

 החוק לא מאפשר לשנות את מחיר החשמל בנימוק הזה. זה נימוק קלוקל ודי מביש שהממשלה משמיעה אותו. הרי תחרות אמורה להוזיל חשמל - לא לייקר אותו. בישראל - בהפרטה - רוצים שיקרה ההפך.

 אם יצרנים פרטיים לא מסוגלים להתחרות בחברת חשמל, אז מדוע החברה אף היא דורשת ייקור החשמל? החברה מתנהלת בצורה לא יעילה ולכן כבר שנים הרווח הממוצע שלה קרוב לאפס. יש לה חובות של 40 מיליארד שקל לערך והביקוש לחשמל בעלייה. מה הפתרון לחוסר היעילות? להעלות את המחיר לצרכנים. ובמילים פשוטות: העלאת המחיר נדרשת כפיצוי לניהול לא מוצלח. גם זה נימוק שהחוק הנוכחי לא מכיר בו כעילה מוצדקת לשינוי מחיר. וטוב שכך.

 די מפתיע שמול הקואליציה של חברת חשמל,  הממשלה והיצרנים הפרטיים הפוטנציאליים מצליחים אמנון שפירה, יו"ר רשות החשמל , וחבריו לרשות לשמור על חוט שדרה מקצועי ולמנוע ייקור החשמל.  מעניין יהיה לראות כמה זמן תתמיד הרשות בעמדתה.

 במצב הזה להוציא 10 ,5 או 40 מיליון שקל על פרסום גובל בהפקרות ניהולית. כאמור, חברת חשמל לא מרוויחה. לעומת זאת, היא מונופול שאין לו כל תחרות. אז מה, בדיוק, מטרת הוצאת כסף על פרסום?

 בחברת החשמל טוענים, כי המטרה היא ללמד את הציבור על המחסור האפשרי בחשמל.  זו הסיבה החדשה שהנהלת החברה ממציאה. כאשר שקע ותקע כיכבו בתשדירי פרסום הסיבה הייתה לעודד את צריכת החשמל וללמד את הציבור לא לטפס על עמודי חשמל - עניין שכידוע רווח מאוד בקרב, בעיקר, בני גיל הזהב. מן ספורט כזה לקשישים. זה בכלל לא משנה אם יש חשמל, אם אין חשמל. מה שמשנה זה שחברת חשמל זקוקה לאהבה. היא לא יכולה לסבול את העובדה שבציבור לא ממש מחבבים אותה.

 אז הנה חדשות מרעישות לאורי בן נון (המנכ"ל) ומוטי פרידמן (היו"ר:( אהבה לא קונים בכסף (לפרסום.( תסדרו לנו חשמל בלי הפרעות, במחיר נמוך עוד יותר, ושהפקקים של חברת חשמל בצמוד לדירות יפסיקו להישרף. ושאם יישרפו - לא תדרשו מהצרכנים כסף לתיקונם. תעשו דברים כאלה - ואולי נפסיק לרטון (אבל לא בטוח, כי הישראלי הוא קוטר מצוי.( כי בינינו, אהבה זה לא עניין שבין אדם ותאגיד.

 שפירה ושאר חברי רשות החשמל יכולים לסייע. יודיעו נא לחברת חשמל כי כל עוד היא לא מרוויחה לפחות  8% על ההון העצמי שלה - אין הכרה בהוצאות פרסום.

2.7.2007
שתפו: