מי יותר עשיר

 הנה קושיה שרק עתה נמצא פתרונה: מי יותר עשיר? האם זה שיש לו יותר כסף או זה שיש לו פחות כסף?  מי שיש לו יותר נכסים או מי שיש לו פחות נכסים? על פי מחקר משותף לחוקרים מנורווגיה ומארה"ב, עד לא מכבר התשובה לא היתה ברורה. עתה היא נמצאה והיא בכלל לא טריוויאלית כפי שעשויים לחשוב מביני דבר.

הנה דוגמא לקושי. נניח שהתפלגות התכונה "דפוקים בשכל" אינה שיוויונית בין בני אדם. ונניח עוד שעשירים יותר "דפוקים בשכל" מאשר מי שאינם עשירים. אלון מאסק, למשל.

עכשיו מתעוררת שאלה. אם ההנחה דלעיל חיה, קיימת ותוססת מי ישקיע יותר בפתיחת עסק מבטיח. האם זה יהיה עשיר "דפוק" או לא עשיר עם שכל ישר וחוש נבואי מפותח.

עד לא מכבר לחידות המטופשות האלה לא היתה תשובה מוכחת. על כן יש להודות לחוקרים מנורווגיה ומארה"ב שפתרו את החידה.


המנוע של העושר


אפשר כבר להבין שהשאלה מראשית המאמר אינה מטומטמת כפי שהיא נראתה. כי אפשר שעשירים "דפוקים" לא פותחים עסקים בגלל בעיותיהם הקוגניטיביות. אבל לא־עשירים עם תבונה ונבואה – דווקא כן.

זו נראית אופציה סבירה אלמלא הקושי להגדיר מה זה "דפוק". אם לא תמצא הגדרה טובה – הלך על המחקר. אבל אם הדפיקות הלא־מוגדרת אינה עומדת מאחורי התשובה הנכונה, אז מה כן?

הנה ספוילר: בהנחה שהבנתי את המחקר, התשובה לשאלה היא.... הבורסה. הבורסה היא מקום מדיד שלא כמו "דפיקות". הבורסה לפעמים יורדת ולפעמים עולה. מה שמאפשר לבחון את הקשר בין פתיחת עסק לבין תנודות בבורסה. אז כן, מצב הבורסה נראה הסבר טוב.


ממצאים ומסקנות


וכך, כמנהג כלכלנים אקדמאיים, יצרו החוקרים מודל התנהגותי שבו לא העשיר הוא העשיר יותר אלא הבורסה שהיא זו שמזיזה את הצמיחה של עסקים חדשים. ואין כמו הבורסה של נורווגיה כדי לספק לחוקרים את הקרקע המתאימה לבדוק את התופעה.

הנה הממצא המרכזי: ככל שהבורסה עולה יותר כך נפתחים יותר עסקים חדשים שהם כידוע המנוע של הצמיחה שכל כלכלן נשבע בתבונתה ובתועלתה. ולקוראים אנגלית זה נראה כך:

 “In this paper we provide evidence that more stock market wealth causally increases business creation. The effects concentrate among moderate financial wealth individuals and in years when aggregate stock returns are high.”

מכאן לשתי מסקנות לעניין שלשמו התכנסנו. הראשונה היא לממשלה המתלבטת איך לעודד צמיחה. במקום לחפש יזמים, טכנולוגיות, ריבית נמוכה, הטבות מס ושאר ירקות של כלכלה רקובה כל מה שצריך זה להרים את הבורסה. מגדילים את תקציבי הישיבות הדתיות ובלבד שחכמי התורה ישקיעו את התוספת בבורסה. השילוב של כסף ואלוהים של יהודים הוא בעל עוצמה כפולה מזו של פצצה יהודית בביקור בנמל חודיידה. והתוצרת בוא תבוא.

המסקנה השנייה היא לקוראים. מי שחובב את פרס איגנובל מוזמן להמליץ על מועמדות המחקר הזה לפרס השנה.  נכון, זה פחות נוצץ מהמחקר שבדק מי קופץ יותר גבוה: פישפשים על גב כלב או פישפשים על גב חתול. (לסקרנים: פישפשים על כלבים קופצים 2 סנטימטר יותר גבוה מעמיתיהם על חתולים) אבל הכיוון הוא נכון.



 

שתפו: