מי נגד שכר מינימום?

  
 תשאלו את הכלכלן הישראלי מה דעתו על שכר המינימום, והתשובה תהיה שלילית. הכלכלן הישראלי המצוי מסתכל על שכר העבודה כמו על מחיר המלפפון. ככל שמחיר המלפפון עולה, אנשים קונים פחות מלפפונים. ככל ששכר העבודה עולה (זה מה שקורה כאשר קובעים שכר מינימום אפקטיבי) הביקוש לעובדים יורד והאבטלה עולה.


 התזה היפהפייה הזו עובדת, לפחות לפי מומחי הסקטור העסקי מהתאחדות התעשיינים, רק בקצה התחתון של סולם השכר. העלאת שכר בקצה העליון, הניהולי, היא לעולם מהלך רציונלי ותמורה הוגנת עבור עבודה ראויה.


 חוקרי הכלכלה בעולם ספקניים הרבה יותר. אלן קרוגר ודייוויד קרד, שחקרו את שכר עובדי מקדונלד'ס בעקבות שינוי שכר המינימום בניו-ג'רסי, מצאו שהאבטלה לא עלתה. מעסיקים שנאלצו לשלם יותר עבור שירותי עבודה, החליטו להשקיע בעובדים. בכך תרמו להעלאת פריון העבודה והרווחים. מחקרם של השניים עורר את העולם האקדמי לוויכוח נוקב, ולצידו התפרסמו מחקרים הפוכים.


 רוברט קסטנר משיקגו וקוסלי סיימון מקורנל (**) החליטו לבדוק את העניין בגישה עקיפה. בכלכלה אין מעבדה שבה ניתן לנטרל השפעות חיצוניות. אם באזור פלוני שכר המינימום הועלה וגם התעסוקה עלתה, קשה לדעת מה השפיע. אולי התעסוקה גדלה בגלל אירוע אחר שלא נלקח בחשבון?


 שני החוקרים הלכו למקומות שבהם הועלה שכר המינימום וחיפשו את המעסיקים שהושפעו מההחלטה הזו. ההיגיון הכלכלי הקונוונציונלי אומר שאם הממשלה מעלה את שכר המינימום, המעסיקים מגיבים בשני אופנים: חלקם יפטרו עובדים ויגדילו את האבטלה, חלקם יקטינו את ההטבות הנלוות שאינן קשורות לשכר המינימום, כמו ביטוח רפואי, פנסיה, ביגוד.


 החוקרים בדקו איך השתנו התשלומים הנלווים כתוצאה מהעלאת השכר. התשובה: לא נרשם שינוי. המשמעות ברורה: אם המעסיקים לא התרגשו מהעלאת שכר המינימום ולא צמצמו בעלויות השכר הנלוות, קשה להניח כי הם יתרגשו עד כדי פיטורים המוניים.


 זה לא כבר פנו ראשי מועצות מקומיות, בעיקר דרוזיות, לממשלה בבקשה לקבלת פטור משכר מינימום לצורך שמירת התעסוקה במתפרות. ח"כ דליה איציק (עבודה) הציעה משהו דומה בעת שכיהנה כשרת התעשייה. שטויות, יאמרו מחברי המחקר החדש. שכר המינימום אינו גורם מרכזי בעלויות. ממילא 40%  מהשכר במפעלי תעשייה הולך לעשירון העליון. לעסק רציני עובדים הם נכס מספיק חשוב, כך שכמה דולרים לא יגרמו לאבטלתם.

(*) Robert Barro & Rachel McCleary:

  GrowthReligion and Economic  Growth

  :(**) Robert Kaestner & Kosali Simon

  AttributesDo Minimum Wages Affect Non-Wages  Attributes

27.05.2003
שתפו: