האפליה חוסלה? ממש לא



בהחלטתו לאסור על מינהל מקרקעי ישראל להפלות ערבים בשיווק קרקע של קק"ל, הכשיר מזוז את המדיניות המפלה של קק"ל עצמה




 החלטת היועץ המשפטי לממשלה לאסור מעתה על מינהל מקרקעי ישראל להפלות לרעה ערבים תושבי ישראל בעת שיווק קרקע שבבעלות הקרן הקיימת לישראל (קק"ל,( עוררה זעם אצל פוליטיקאים מהימין. כרגיל אצל ח"כים מסוימים, הם מדברים לפני שהם יודעים. מני מזוז הוציא מתחת ידו החלטה ימנית למהדרין.



 בדיון הזה יש שתי שאלות: האם מותר למינהל מקרקעי ישראל לשווק קרקע של קק"ל תוך כדי אפלייתם לרעה של ערבים? על השאלה הזו השיב מזוז בשלילה. השאלה השנייה, והחשובה פי כמה, היא האם מותר לקק"ל להמשיך להפלות ערבים לרעה? על זה השיב מזוז – במשתמע – בחיוב.


 מכיוון שמזוז מכשיר את מדיניות „ערב-ריין" של קק"ל, יש לקוות כי בג"ץ יחליט בכל זאת לדון בעתירות ולפסוק את פסוקו.

מעמד הקרן הקיימת לישראל


 קק"ל אינה גוף פרטי, כהגדרתה הפורמלית – חברה של ההסתדרות הציונית העולמית. זהו גוף ציבורי, שיש להחיל עליו את כללי החוק הישראלי, ובעיקר את איסור האפליה. המסקנה שקק"ל היא גוף ציבורי מסתמכת על הדברים הבאים:


 הסדר הקרקעות בין קק"ל למדינה מעוגן בחוק. קק"ל היא הגוף היחידי המוזכר בחוק שהמדינה רשאית להחליף עימו קרקע.

 במשך שנים עודדה המדינה את אזרחיה לתרום לקק"ל. מי לא זוכר את קופסת הקק"ל בבתי-הספר? רק גוף ציבורי בעל מעמד מיוחד יכול לזכות בהטבה שכזו.

 החוק נותן פטור ממס לקק"ל על עיסקאות קרקע. מדובר בהעברה כספית של מאות מיליוני שקלים לשנה מהמדינה לקק"ל. רק גוף ציבורי יכול ליהנות מהטבה שכזו.

 המדינה העניקה לקק"ל בלעדיות בייעור הארץ. מישהו מעלה על דעתו שמשימה לאומית שכזו תינתן לגוף פרטי?

 בניגוד למה שחושבים רבים, רוב אדמות קק"ל לא „נגאלו" מבעלי אדמות ערבים .(*) ערב מלחמת העצמאות היו בידי קק"ל מעט פחות ממיליון דונם. היום יש בידה 2.5 מיליון דונם. כל ההפרש „נגאל" ממדינת ישראל באחד התרגילים המכוערים ביותר שנעשו במקומותינו. גם מי שחושב שקק"ל רשאית להפלות לרעה ערבים על קרקע שלה, לא יכול להחיל את הכלל הזה על 1.5  מיליון דונם שהועברו אליה מטעם מדינת ישראל. העיסקה המכוערת נעשתה בשנות ה - 50' המדינה תפסה כ -5  מיליון דונם של ערבים שברחו או גורשו בעת המלחמה. היה זה שוד קרקעות במיטב הגנגסטריזם. כשליש מהקרקעות הועברו לקק"ל בעיסקה שבה „שילמה" קק"ל מחיר מגוחך.


 כל זה היה ידוע ליועץ המשפטי לממשלה בעת שקיבל את ההחלטה שקיבל. מזוז העדיף להתעלם ולאפשר לקק"לגוף ציבורי למהדרין המאויש בידי הפוליטיקאים של המפלגות הגדולות – לנהוג בצורה שהיתה מעוררת סערה לו היתה מופנית כלפי יהודים.

 (*) ראו למשל: „קרקעות, תכנון ואי שוויון," נייר עמדה של מרכז אדוה שנכתב בידי פרופ' אורן יפתחאל, נובמבר 2000 
1.2.2005
שתפו: