מבינים רק כוח?




 האם חיסול חסן אל מדהון לפני יומיים יצמצם את ממדי הטרור העתידי כנגד ישראלים? האם, כהצעת שר החקלאות, צריך להפגיז את עזה עד דוק? האם מבצע „חומת מגן" היה אפקטיבי? עד היום הדיון בשאלות האלה היה בין פוליטיקאים שאמורים להחליט ואנשי ביטחון שאמורים לתת מידע והמלצות מקצועיות. העובדה שאינתיפאדת אל אקצה נמשכת כחמש שנים מלמדת שהגיע הזמן להקשיב לאנשים מעט מנותקים ממהלך הקרבותכלכלנים, למשל.

 כלכלנים שהתערבו בוויכוח על יעילותם של מבצעים צבאיים למיגור הטרור השיבו, לרוב, כי ראוי לשפר את מצבם הכלכלי של הפלשתינים ובכך ליצור אצלם אינטרס להתנגד לארגוני הטרור. הכלכלן המצוי אמר שהעמקת האלימות פוגעת ברמת החיים ובסדר החיים הפלשתיני ומסייעת למי שמנסה לפעול באלימות יתר. בממשלה שמעו את העמדות האלה והסבירו לדוברים כי הדיון בענייני כלכלה יתקיים אחרי שנמגר את הטרור.


 ומה ימגר את הטרור? העוצמה הצבאית. צמד כלכלנים, דייויד יגר מווירג'יניה, ארה"ב ודניאל פסרמן מירושלים פרסמו מחקר על 3,300 הפלשתינים ו1,000- הישראלים שנהרגו מתחילת האינתיפאדה בספטמבר 2000 ועד ינואר השנה.

 הכלכלנים בדקו, באמצעות נוסחה סטטיסטית בה משתמשים כדי לזהות קשר בין משתנים כלכליים, האם ישראל מגיבה „יותר" לאלימות פלשתינית כאשר מספר הרוגי הטרור גדול יותר. לישראלי המצוי התשובה היתה ברורה עוד בטרם מצאו החוקרים את שמצאו: בוודאי שישראל מגיבה בכוח רב יותר על אלימות פלשתינית גדולה יותר; ישראל מתאפקת יחסית כאשר הפיגוע הוא קטן או נכשל.


 מה שפחות ברור זה מה קורה כאשר ישראל פוגעת יותר בפלשתינים – כאשר אנו פוגעים בהם בכוח רב יותר והורגים בהם יותר. האם עוצמת הכוח הישראלי משפיעה על עוצמת הכוח הנגדי שמפעילים הארגונים הפלשתינים? כאן הממצא מפתיע למדי, בוודאי לאלה המצדדים במדיניות הכוח:  הפלשתינים לא מגיבים באלימות-יתר להפגנת כוח ישראלית.


 אחת הפרשנויות האפשרויות לממצא הזה היא שאנחנו מבזבזים אנרגיה, מקורות כלכליים, כוח צבאי, שלא לדבר על עוצמה מוסרית כאשר אנחנו יוצאים ל„מבצע" נוסח „חומת מגן."  העובדה שאנחנו מכסחים להם את הצורה אולי מסייעת לאגו הישראלי; היא לא משפיעה על ממדי הטרור שמפעילים עלינו הפלשתינים.


 ובמילים פשוטות יותר: הפלשתינים לא מבינים את שפת ה(יותר)כוח. הטרור הפלשתיני כלפי ישראל יוצר טרור נגדי. הטרור הישראלי כלפי הפלשתינים לא משנה את רמת האלימות.


 ראוי לציין כי החוקרים מדדו רק השפעות לטווח קצר, של שבועות. אולי יש בנמצא עדויות כי אלימות-יתר ישראלית מועילה בטווח הארוך. אורכה של האינתיפאדה הנוכחית מטיל ספק באפשרות הזו.


 יש מקום אחד, כך החוקרים, בו האלימות שמפעילה ישראל מתגלה כאפקטיבית (כלומר מקטינה את ממדי הטרור הפלשתיני כפי שהוא נמדד במספר ההרוגים הישראליים.(  המקום הוא החיסול הממוקד. משלל האמצעים האלימים שמפעילה ישראל מצאו החוקרים כי החיסול הממוקד מקטין את הפיגועים בטווח הקצר.

3.11.2005


 
שתפו: