פישר, הדולר והאינפלציה


 כל הכבוד לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, וסגנו, צבי אקשטיין על החלטתם להתערב במחיר מטבע חוץ.  כבר שנים שהמדור מטיף לפעולה כזו. אבל לא זו הסיבה לברכות.


 פישר ואקשטיין הם כלכלנים שמרנים. לפישר, בשנות ה,'80-  הייתה סטיה קלה עת צידד במהלכים לא שגרתיים לריסון האינפלציה - ולא הסתפק במרשם הימני-שמרני של העלאת ריבית וקיצוצי תקציב. אבל למעט הסטיה הזו שני הכלכלנים הבכירים של השרות הציבורי היו יכולים לקבל תואר של כבוד מאוניברסיטת שיקגו - מעוז הימין.


 לא עוד. זה התחיל לפני כמה חודשים עם רכישה של מאות מיליוני דולרים במשך יומיים. לאחר מכן באה ההחלטה לרכוש באופן קבוע 25 מיליון דולר ליום. ועתה 100 -  מיליון. השניים לא מודים שהם מנסים להשפיע על מחיר מט"ח במישרין. הם עדיין בסיפור הנואל על הצורך להגדיל את יתרות מט"ח של המדינה, שלעולם לא ברור איזה שימוש ייעשה בהן. אבל במהות הם מתערבים, ועל התפנית האידיאולוגית ראוי לברך.


 אלא שכדאי להם, ולנו, להימנע משתי מכשלות במדיניות החדשה. הראשונה, בתור אנשי ימין השניים מתנגדים לקביעות בעבודה. באותו אופן הם צריכים להתנגד לקיבוע מדיניות של רכישת 100 מיליון דולר ליום. אין למספר הזה כל משמעות, ואין כל חשיבות לעמוד בו. מה שחשוב זה הכיוון אליו נע שער החליפין ולא הגדרה כמותית של הכלי שמביא לתנועה הזו. אם יתברר שהשער נע מעלה (פיחות בשקל) בלי רכישה - אין צורך להיות דוגמטי.


 השנייה, יש סכנה - והיא קיימת לעולם - שיהיה קשה. יכול להיות שהתכנית לא תעבוד. הבנק המרכזי יקנה,  אבל המחיר של מט"ח בשוּק יירד במונחי שקלים. זה לא נבון להותיר מדיניות חשובה שכזו רק לכלי מדיניות אחד: רכישת מט"ח. המשמעות של רכישת מט"ח היא הזרמה גדולה של שקלים. ככל שהיא תתמשך ייאלץ הבנק המרכזי לספוג אותה, בכדי למנוע הצפה של שקלים שיניבו אינפלציה. בקצב הנוכחי ההזרמה תגיע ל40-  מיליארד שקל עד סוף השנה. זו תוספת של 60% לכמות אמצעי התשלום - מהלך בלתי נסבל. ספיגת סכום כזה תחייב העלאת ריבית משמעותית - מעבר לזו המתחייבת מהצורך להוריד את רמת האינפלציה שממילא חורגת מהיעד.

 רכישת מט"ח לא פועלת במישרין על זרם הכספים המגיע ארצה. מה שנדרש זה ניסיון לטפל בזרם הזה. בעבר,  ובטעות, נעשו הפחתות ריבית שנועדו להקטין את התמריץ להביא לכאן מט"ח, להמירו לשקלים וליהנות מריבית ישראלית משופרת. עתה האופציה לא קיימת כי האינפלציה הגבוהה מחייבת ריבית גבוהה. פישר התבטא פעמיים בעת האחרונה בגנוּת ההצעה למס על יבוא מט"ח - מהלך שהיה מאט כניסת מט"ח. אם פישר ואקשטיין לא אוהבים את המס המוּצע על יבוא מט"ח אז בבקשה שימציאו משהו אחר.
15.7.2008

שתפו: