שהכישלון יהדהד

שאלה בכלכלה למתקדמים: אם הכנסתך מעבודה היא 3,000  שקל לחודש, ואתה מקבל קיצבה של 213 שקל לחודש. האם הכנסתך: א. תגדל ב. תקטן ג. לא תשתנה. מי שהשיב כי ההכנסה תגדל, יכול להצטרף לבכירי הכלכלנים של בנק ישראל, הביטוח לאומי, רשות המסים ומכון ברוקדייל, שחשפו - בדו"ח של 112 עמודים - כי כאשר נותנים קיצבה, ההכנסה עולה. בראבו עליכּ ום.


 הקיצבה שבה מדובר קרויה משום מה "מס הכנסה שלילי ," והיא שולמה לעובדים בעלי שכר נמוך בארבעה אזורים בארץ. באופן מופלא, הקיצבה אכן הצליחה להגדיל את ההכנסה. אבל למרות שהתוכנית הופעלה באורח מצומצם רק בירושלים, נצרת, חדרה ואשקלון, 55%  מהזכאים לקיצבה לא קיבלו אותה, בין בגלל שלא ביקשו ובין בגלל שהבירוקרטיה לא איתרה אותם. לפי אמת המידה הזו, מדובר בכישלון קולוסלי. לכן מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, קרנית פלוג, ממליצה בחום  "להרחיב את התוכנית לפריסה ארצית."  שהכישלון יהדהד.


 מול הקיצבה האומללה שלא מצליחה להגיע ליעדה, קיימת אפשרות להעלות ב213-  שקל לחודש את שכר המינימום, מה שיבטיח: א. ש100%-  מבעלי השכר הנמוך ייהנו. ב. שאף אחד מבעלי ההכנסה הבינונית והגבוהה לא ייהנה (בניגוד לקיצבה, ששולמה גם לחלק מהאנשים בעשירונים .(9-5  אלא שבנק ישראל מתנגד להעלאת שכר המינימום בטענה, שעדיין לא הוכחה באופן משביע רצון, כי זה יביא לפיטורים. ולכן מעדיפים קיצבה, שהיא כישלון מוכח, על פני שכר עבודה שאפשר להתקיים ממנו.
29.6.2010

שתפו: