הדרת הילדים

         המילה הדרה זכתה בתואר מילת החודש. השימוש הרווח בה מתייחס לנשים, ובישראל, מיום שהוקמה, האישה מודרת בגלל העדפה ברורה של הפוליטיקאים לשלם את המחיר המבוקש למפלגות הדתיות. מבחינה זו ישראל קרובה יותר לאיראן, סעודיה, האחים המוסלמים והחמאס מאשר למשטרים חילוניים. אלא שלא רק הנשים סובלות.  הגזענות פושה גם אצל הורים לילדים. כמובן שגם בזה מצטיינים החרדים, שכמה מבתי הספר שלהם לא יקבלו תלמידים מזרם דתי שונה או מעדה שונה. אבל החרדים אינם היחידים. הדרת ילדים ממוצא אתיופי  למשל.
שנאת זרים

 
 הורים לא רוצים שילדיהם ילמדו עם ילדים "בעייתיים," וזה, כרגיל, מוגדר כערבים, אתיופים, מזרחים.  זו גם לא תופעה ישראלית ייחודית. עם התגברות ההגירה לאירופה ממדינות עניות, גם שם ביקשו הורים להגביל את הילדים "הזרים" בבתי הספר שבהם לומדים ילדיהם. רבים בדעה שילדים של זרים עניים שחורים מורידים את הרמה של בית הספר. ההבדל הוא בין אלה שחושבים שזה מחיר שראוי לשלמו כדי לקלוט את המהגרים ולהבטיח עתיד טוב יותר לדור השני לבין אלה שלא מוכנים לשמוע מכל זה. על ה"עובדות" - הנזק שמביאים ילדים אתיופים לילדים של ותיקים לבנבנים - יש הסכמה.

 לכן, אפשר לשמוע את הטענה כי ההצלחה של ילדים בפינלנד ובסינגפור נובעת מהומוגניות אתנית ולא כל כך ממורים מוצלחים, בתי ספר נאותים והשקעה ציבורית. אוסאקו אוהינטה ויאן ואן-הורס יצאו לבדוק.

 המחקר שלהם בדק תוצאות של ילדים בני תשע במבחנים בינלאומיים מוכרים בבתי ספר בהולנד. הילדים האלה נבחנו במתמטיקה, שפה ומדעים, והחוקרים בדקו את התוצאות של ילדי הוותיקים (לבנים) בתמהילים שונים של ילדי מהגרים (צבעוניים). "אנחנו לא מוצאים עדות משמעותית לכך שיש השפעה שלילית של ילדי מהגרים על התוצאות במבחנים של ילדי הוותיקים ... הממצאים מביאים אותנו למסקנה שאין לוותיקים כל צורך לטפל בתמהיל ילדי המהגרים, כי לדבר אין השפעה על ההישגים במבחנים."

  איזו השפעה בכל זאת נמצאה? דווקא לילדי המהגרים יש תועלת משיעור קטן של ילדי מהגרים בכל כיתה בכל הקשור להישגים רק בשפה ההולנדית. אבל לוותיקים אין על מה להדיר את זולתם.

1.1.2012
שתפו: