שפת הכוח


 פעם נהגו לומר על הערבים כי הם "מבינים רק את שפת הכוח."   אחרי כך וכך מלחמות ומבצעים התברר שאת השפה הזו הם לא מבינים. אבל ממשלת ישראל ובמיוחד הנוכחית, מבינה גם מבינה. ומשלמת.


 פרשת "פרי הגליל מוכרת כבר כמה שנים וכמה בעלים. המפעל בחצור-הגלילית היה ונשאר "גבולי."  מפרפר בין החיים ובין פשיטת הרגל. מפעל שגם כאשר הוא מצליח מעט, עובדיו לעולם ישתכרו שכר מינימום, כי עם תשלום יותר גבוה מזה הבעלים יברחו.


 לממשלה, הנוכחית כמו קודמותיה, אין מושג מה עושים עם יצור שכזה. לסגור אותו קשה כי כמעט חמישית מכוח העבודה בעיירה מועסק שם. להביא מפעל חלופי מנוגד לאידיאולוגיה הממשלתית שהיזמות אמורה להיות פרטית. אז מה עושים? לא עושים, אבל מבטיחים. וכך מרחו במילים יפות את הבעלים ואת העובדים. השתתפו במריחה כל המי ומי: שרים, ח"כים רגישים ובמיוחד ועדת הכספים של הכנסת, שאף התכנסה בחצור והבטיחה. הבטיחה, אך לא הבטיחה לקיים.

מה עושים עם מפעל שתלוי בשכר מינימום

 היו כמה סיבובי סגירה, הבטחות, פתיחה. עד שבסוף השבוע בעלי המפעל הלכו על כל הקופה. לא סתם סגירה אלא עם כל האפקטים: ביום שישי, לקראת שבת, קרוב לחשיכה, עם וילונות להסתיר הוצאת מלאי. וואלה, זה נראה רציני.


 העובדים שוב הופיעו ומיררו על מצבם העגום, והממשלה - כך זה נראה אמש - התקפלה. הפעם היא לא רק מבטיחה, אלא גם מבטיחה לקיים. והיא תעשה כן בתרגיל שאולי יגיע לבג"ץ כי מדובר בהצעת חוק "פרסונלית:"  חוק לסיוע לפרי הגליל. ומה יהיה על עוף הגליל, פרי העמק, ושיבולת הנגב? נראה איך ינוסח החוק.


 ואם זה יעבוד, והחוק יעבור והכסף יזרום - מה יהיה? לכאורה, תהיה התחייבות של בעל המפעל להפעילו למשך חמש שנים או משהו כזה. אבל אם יתברר שזה לא עובד, מפעל גבולי כבר אמרנו, הבעלים יסבירו שהממשלה, שהתירה יבוא טונה או מלפפונים חמוצים במכס מופחת, היא האשמה. ונחזור שוב למשחק הרגיל.


 וכל זה נעשה על גב העובדים ששוב חיים בחוסר ביטחון תעסוקתי, מה שיקשה על המפעל - עמוס בתדמית שלילית - לשפר את עצמו גם אם התנאים יאפשרו זאת.


 הפתרון הרציני אינו בסובסידיה אלא בתעסוקה שיכולה להתקיים ברווחיות בשכר גבוה בהרבה מהמינימום. זה דורש יזמות ציבורית - בדיוק ההפך מהאידיאולוגיה הכלכלית הרווחת שמצפה שהתחרות החופשית תייצר מקומות עבודה.


 חולשת הממשלה תקרין מעתה לכל עבר. נתניהו שפך מיליארדים לתקציב הביטחון, ועתה הקופה הריקה תידרש לטפל בהרבה פירות כלכליים באושים שהממשלה התעקשה לא לטפל בהם.

28.2.2012
שתפו: