הדיווח בתקשורת היה צנוע. לקופות-החולים היה אשתקד גירעון של 514 מיליון שקל – כמעט פי שניים מהגירעון שהיה להן שנה קודם לכן. די לציין כי מגמה זו (של גידול בגירעון) נמשכת ואף מוחמרת בשנת ,"2001 כותב רואה-החשבון יעקב ויטקובסקי בדו"ח שהגיש למשרד הבריאות. על כל הצרות הרגילות והבלתי רגילות שיש לנו – ויש הרבה – נוספת עתה הבעיה של מערכת הבריאות.
לכאורה העניין נפתר בהסכם בין משרדי הבריאות והאוצר. על-פי הכתוב בספר התקציב נוספו לסל הבריאות 688 מיליון שקל. כמו כן יקבלו קופות-החולים עוד 200 מיליון שקל כתמיכה כנגד עמידה ביעדי ההוצאה. " ועוד נכתב בספר התקציב כי הקופות יקבלו 150 מיליון שקל כנגד הפחתה בגירעון הצבור. " מי שרוצה מוצא כאן מיליארד שקל תוספת מקורות למערכת הבריאות. המשמעות היא שגם אם נניח כי מ 2000 -ועד 2002 גדל הגירעון למיליארד שקל, אז שרי האוצר והבריאות סידרו את העניין. לתפארת מדינת ישראל.
לא מדויק. בהתחשב בגידול האוכלוסייה והזדקנותה גם ההוצאות של הקופות יגדלו. ויטקובסקי מצא, וזה המדאיג מכל, כי ב2000- ההוצאות לנפש גדלו ב. 3%- זה קרה למרות שההוצאה על אישפוז – מחצית מההוצאות של הקופות – ירדה. גופים ענקיים כמו קופות חולים מתקשים לנצל את גודלן ולמנוע גידול בהוצאה.
סל הבריאות נקבע בחוק. מחירו – עלות סל הבריאות – בידי שרי האוצר והבריאות. המימון בא משני מקורות: מס הבריאות והשתתפות הממשלה. הממשלה משתתפת" בכל שקל של עלות הסל שלא נגבה באמצעות מס הבריאות . בשנה הבאה עלינו לרעה תשתתף הממשלה בסכום של 9. 4 מיליארד שקל.
סכום נאה? לא כל-כך. השנה, ,2001 תוקצבו 9. 2 מיליארד שקל. זו השנה שעליה כתב ויטקובסקי כי הגירעון בה יהיה גדול מחצי מיליארד שקל שהוא מצא בשנת . 2000 אז איך זה, יסבירו החכמים שבעזרת תוספת של 200 מיליון שקל (ועוד סכום זהה בתקציב אחר) סוגרים חור של מיליארד שקל?
לנסים דהן, השר הממונה על בריאות הציבור, יש בוודאי תשובה. מכיוון שהר של מיליארד הוליד גבעה של 400 מיליון שקל, יש לשער כי חכמי התקציב מעריכים כי חיסול הגירעון יתבצע על-ידי עלייה דרמטית בהכנסות ממס בריאות. זאת, כמובן, בלי להעלות את שיעור המס. בקיצור: עובדים על הגירעון בעיניים.
אלא שהגירעון בסך 514 מיליון שקל ב2000- אינו המספר הנכון. ויטקובסקי מסביר כי הגירעון האמיתי היה 695 מיליון שקל. אלא שלקופות-החולים נכנסו כספים שאינם קשורים לחוק הבריאות בהיקף נטו של 181 מיליון שקל.
יוצא מכאן כי לצורך ביצוע חוק הבריאות היה הגירעון של הקופות כמעט 700 מיליון שקל. המספר הזה גדל מאוד ב,2001- מציין רואה-החשבון. סביר להניח כי ב2002- זה יגדל עוד. ולטיפול בסוגיה הוקצבו 400 מיליון שקל.
אותם 181 מיליון שקל, שלכאורה צימצמו את הגירעון, מקורם בעודפי שב"ן . "ל56%- מאזרחי המדינה יש ביטוח רפואי משלים (זה השב"ן. ( תכניות הביטוח הללו אמורות לתת שירותים למבוטחים. כמה? בערך בשווי התשלום השנתי עבור הפוליסה – כ900- מיליון שקל. בפועל עושות קופות-החולים קופה על המבוטחים (לכן קוראים להן קופות חולים) ואשתקד הן גבו 181 מיליון שקל יותר מערך השירותים שהן נתנו למבוטחים.
דו"ח ויטקובסקי מגלה כי הקופות הוציאו 595 שקל כתשלום לתרופות לכל חבר בקופה. לעומת זאת כל חבר בקופה שילם בממוצע 222 שקל עבור תרופות. בפועל שיעור ההשתתפות של החולים בתרופות שהם מקבלים" עומד על . 37% האם זה מה שחברי הכנסת התכוונו כאשר אישרו את ההשתתפות העצמית בתרופות בשיעור של ?15%
הדו"ח אינו מפריד בין תרופות שבסל ובין תרופות שאינן בסל. יהיה מי שיטען כי שיעור ההשתתפות מוטה מעלה בגלל התרופות שאינן בסל. למשל, כאשר אני קונה אקמול. אולי. מה שהדו"ח מוצא בפרשה הזאת מלמד על יכולת הפיקוח המפוקפקת של משרד הבריאות. ב2000- ההוצאה לתרופות של הקופות גדלה ב. 8. 9%- ההכנסה מהשתתפות עצמית של חברי הקופות גדלה ב. 11%- למה? הקופות, כפי שהראה גם מחקרו של פיליפ סאקס שהתפרסם כאן בחודש אוגוסט, מרוויחות ממכירת תרופות.
מה יהיה? אחת משתיים: או שהגירעון יגדל עוד יותר. או שהקופות יתייעלו, וכרגיל זה אומר הפחתה בשירות לציבור .
13.11.2001
13.11.2001