כאן אסור לשבות


 בעוד במפרץ מקסיקו משתוללת הסופה גוסטב, כאן בארץ משתוללת סופה מסוג אחר. הסופה שלנו היא השביתה-עיצומים של עובדי הנמלים, שאינה דבר של מה בכך כי אם "שביתה פוליטית."  מדובר בהמצאה ישראלית. כאשר עובדים שובתים בסולידריות עם עובדים אחרים – זו "שביתה פוליטית."  כאשר הפרופסורים התלבטו בשביתתם בשנה שעברה אם לכלול בה תביעה לתוספת משאבים להשכלה גבוהה, הוסבר להם כי בכך תהפוך שביתתם ל"שביתה פוליטית,"  האסורה על-פי דין.
 על מה מותר אצלנו לשבות? על תוספת שכר בלבד. אבל, כפי שלמדו הפרופסורים על בשרם, אז יטענו כלפיהם שהם תאבי ממון, כי שכרם גבוה פי חמישה משכר המינימום. אם עובד סוציאלי ישבות מחוסר משאבים לטפל בילדים במצוקה, זו "שביתה פוליטית" אסורה. כך זה כאשר השותפה הבכירה בקואליציה היא מפלגת העבודה.

 "השביתה הפוליטית" של עכשיו היא של עובדי הנמלים. כך טוענים ארגוני התעשיינים והסוחרים בעתירה שהגישו לבית הדין לעבודה, שפסק אתמול שעל העובדים לשוב לעבודה ולנהל משא ומתן עם הממשלה.

 מעניין, כי כאשר הממשלה משביתה את שירותיה מדי שישי-שבת וחג ומועד אותם תעשיינים וסוחרים לא פונים לבית המשפט. מדוע כאשר שירות ציבורי סגור בשבת זה לא פוליטי, ואילו כאשר שירות ציבורי נסגר במחאה של עובדים - נניח על השירות שסגור בשבת - זה פוליטי?

 על מה המחלוקת בנמלי הים? ישבו חכמי הממשלה ה"ה אהוד אולמרט, שאול מופז ורוני בר-און ואימצו מוחם במחשבה מה ראוי בעת הזו לנמלי הים. חשבו. חשבו עוד. חשבו עוד ועוד, ונזכרו בבנימין נתניהו. כן, אותו נתניהו שנחשב לאויבם הפוליטי. כאשר ביבי היה שר האוצר, הוא רצה לעשות "רפורמה." מה היא? ש"בעל בית" - זה שמה של הרפורמה - שהוא הממשלה, ייצור תחרות בין בעלי רציפים בנמלים, כך שמחירי השינוע יירדו.  בשביתות שהיו אז התפשר נתניהו והתוכנית בוטלה.

 אבל זוהרו של שר האוצר לשעבר ממשיך להאיר את כלכלתנו. ולכן אולמרט, מופז ובר-און נרתמו לממש את הגותו הכלכלית בימים אלה, הפעם בסיוע מפלגת העבודה. על זה זעמו העובדים. על זה " השביתה הפוליטית."  כי לעובדי הנמלים מותר לשבות על שכרם (ואז כידוע יכונו רודפי בצע,(  אבל אסור להם לשבות על קיפוח פרנסתם, כי זו כבר פוליטיקה אסורה.


 למה "בעל בית" רק בנמלי הים? למה לא "בעל בית" בבסיסי הצבא? הממשלה תשכיר לשימוש פרטי מתקנים של הצבא, נניח מטווחים ומטבחים, לגורמים פרטיים. למה לא "בעל בית" לבתי הספר? הממשלה תשכיר כיתות לגורמים פרטיים, שילמדו דרדקים בשכר נמוך משכר המורים המופלג מדי, ובכך תוזל מערכת החינוך. ולמה לא "בעל בית" בבתי המשפט? הממשלה תשכיר אולמי משפט לבוררים מהסקטור הפרטי ומהסקטור הפלילי, ובכך תגדיל את הכנסות המדינה ותצמצם את גירעונה.

 אלה רק הערות שוליות. מה שמעניין הוא מדוע, בעת שהחליטה הממשלה להיות "בעל בית" בנמלים, לא פנו הסוחרים והתעשיינים לבית המשפט בטענה שהממשלה משתמשת בנמלים לעשייה פוליטית? מדוע החלטת הממשלה היא תקינה, בעוד שהמאבק נגדה הוא "פוליטי ואסור?"

  כי הממשלה דואגת לכיסם של הסוחרים והתעשיינים. ואלה מוכנים לגמול לממשלה בהתאם. אתמול נודע על יוזמתם של כמה כאלה, איזי בורוביץ מאל-על, יעקב פרי מבנק מזרחי, הקבלן אורי דורי ועוד, לקדם חוק שיאסור על חקירה משטרתית של ראש ממשלה. ולמה רק ראש ממשלה? מה עם שר האוצר ושר התחבורה, שיחד עם ראש הממשלה כל-כך מסייעים לסוחרים ?
15.7.2008
שתפו: