לא מזיז לישראלי השבע


 שביתת העובדים הסוציאליים היא שביתה מופלאה :קמים אנשים בעלי מצפון ואומרים שהם מפסיקים לעבוד כי נמאס להם לרמות, להונות ולפגוע באנשים שהם אמורים לשרת. כי זה מה שעובדים סוציאליים עושים בשנים האחרונות: מחפפים .לא מרצונם. מרצון הממשלה שבאון פוגעת בנזקקים בכדי לצ'פר את העשירים.



 עברנו את הגבול אמר השבוע פרופ' אבי בן בסט מי שהיה מנהל מחלקת המחקר בבנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר - כלומר כלכלן שמבין דבר או שניים גם בתיאוריה וגם במעשה. ומי שעבר את הגבול היא הממשלה. ואם נזהה את האישים הרלוונטים הרי הם אריאל שרון, בנימין נתניהו ואהוד אולמרט - ראשי ממשלה ושרי אוצר בחמש השנים האחרונות.

 מה הכוונה? באמצע שנות ה'80- של המאה הקודמת היה משבר כלכלי שלטענת בן בסט נבע מקיומה של ממשלה גדולה מדי - חלקה בתפוקה הלאומית היה .80%  התכנית אז הייתה להקטין את הוצאות הממשלה ל.45%-50%- את היעד הזה עברנו לפני חמש שנים לערך אבל האישים המדוברים ממשיכים בתנופת הירידה. ירידה לשמה שהעבירה אותנו מעבר לגבול הרצוי - ובהרבה.

 איך? בקיצוצים מתמשכים ובלתי הכרחיים. המנגנון שנתניהו ואולמרט הפעילו היה עקיף. הם הפחיתו מסים למיטיבי הכנסה. ואז הזהירו אותנו כי אם לא נסכים לקיצוץ בהוצאות יהיה גירעון אימתני שיהרוס את הכלכלה. וכך כל הממשלות בחומש האחרון עסוקות בקיצוצים.

 כאשר מקצצים בהשכלה הגבוהה הציבורית, הילדים של האלפיון לא נפגעים. האבא והאמא משלמים עבור המכללה הפרטית. כאשר מקצצים בשירותים חברתיים שנצרכים בידי משפחות בקשיים - לנפגעים אין אמא-אבא שכאלה. האמא-אבא שלהם הוא עובד סוציאלי.

 עובד סוציאלי לצרכני השירותים החברתיים זה הרבה יותר מאשר הסבל בשדה התעופה בלוד. אבל כאשר הסבל שובת כל המי-ומי קופצים מעורם. נתקענו יומיים בשדה התעופה בפראג מתבכיינת הישראלית הפגועה, ולא נגיע בזמן לבר מצווה. כאן יש לנו מאות אלפי אנשים שנתקעים בחיים כבר חודשים - וזה לא מזיז לישראלי השבע.

 המצב כל כך מחריד שאפילו כלכלנים מקצוענים לעילא דוגמת בן בסט, מנכ"ל אחר של האוצר, דוד ברודט, המשנה לנגיד בנק ישראל לשעבר, אביה ספיבק וקבוצת חוקרים הפועלים במכון ואן ליר בירושלים בדעה שיש לנו עתה ממשלה שגורמת נזקים בצמצומים הפוגעניים בשרות הציבורי. זה כבר לא רק "ארגונים חברתיים" שמזוהים עם שמאל.

 בעניין שמעלים העובדים הסוציאליים ראוי לציבור להכניע את האידיאולוגיה המשותפת לראש הממשלה ולראש האופוזיציה .

27.6.2008






שתפו: