עורו המזרחיים (א)

 
בשליש הראשון של המאה ה־20 גל המהגרים היהודים לארה"ב היה פחות או יותר בעיצומו. הם, כמו מהגרים אחרים , היו בתחתית הסולם החברתי והכלכלי. מי שחיפש יהודים בסגל האקדמי הבכיר של האוניברסיטאות האמריקאיות מצא אפס אחד גדול. מסקנה: באותם ימים הייתה אפליה בוטה נגד יהודים בארה"ב.
 מאה שנים מאוחר יותר, שיעור היהודים בקרב הפרופסורים האמריקאים גדול עשרות מונים משיעורם באוכלוסייה. בשנים האחרונות יש המשמיעים טענות שהיהודים משתלטים על העמדות הבכירות באקדמיה האמריקאית. אבל אם מישהו היה טורח להנפיק מידע בנוסח "היהודים מהווים 15% מהסגל הקדמי הבכיר לעומת - 3%  שיעורם באוכלוסייה" , היו ארגוני היהודים שם קמים עליו לכלותו.

 בשבוע שעבר התפרסם מחקר של ישראל בלכמן, שמצא כי רק 9%  מחברי הסגל האקדמי הבכיר בישראל הם ממוצא מזרחי. החוקר וגם מנחה העבודה, פרופ' יהודה שנהב, מודים בראיון לתמרה טראובמן ב"הארץ" שמצב הערבים הישראלים גרוע בהרבה. וכך בתקינות פוליטית כשרה למהדרין, מסכמת ד"ר הנרייטה כלב: פלסטינים או מזרחיים שלא התמערבו מספיק - יישארו בחוץ .

 לא פשוט להגדיר מיהו מזרחי . במיוחד מסתבכת ההגדרה בדור השלישי והרביעי שנולדו בארץ. אבל לצורך הדיון נניח שהחוקר הגדיר נכוחה את ה"מזרחי" , והממצא - פחות מעשירית מזרחיים בצמרת - הוא מדויק. השאלה החשובה היא האם מהסטטיסטיקה אפשר לגזור סיבתיות. האם בגלל המוצא הערבי - מוסלמים, נוצרים ויהודים מזרחיים מודרים מהצמרת החברתית והכלכלית.

 הציטוט מפי הנרייטה כלב מלמד שלדעתה לפחות, התשובה חיובית. יש באוניברסיטאות (ואולי גם בחברות עסקיות? במפלגות? בכנסת (? מעין מנגנון חברתי סמוי - שומר סף - שעוצר, אולי אפילו בלי להיות מודע לכך את הערבי המוסלמי והערבי היהודי.

 טענה דומה הושמעה לפני 50 שנה לגבי הדרת נשים מהצמרת האקדמית. היום, כשיותר ממחצית הדוקטורנטים הן נשים, ברור שהעניין מופרך. מי שבוחן את התפתחות מעמד האשה באקדמיה מוצא תהליך דומה מאוד למה שקרה עם יהודי ארה"ב במאה השנים האחרונות. אף כי שיעור הנשים בצמרת האקדמית עדיין נמוך משיעורן באוכלוסייה, אין היום כמעט מי שטוען שיש שומר סף אנטי־נשי בכניסה לאקדמיה.

 יש, אגב, שומר סף גלוי, בריון גדל־ממדים שהוא אנטי נשי ומונע מחלקן כניסה לצמרת, אבל על כך ממעטים לדבר, כולל המלינים על היעדר פרופסוריות מזרחיות באוניברסיטאות. אבל על כך בהמשך.

 העניין הראשון העולה מהסטטיסטיקה הוא הפרדה חדה בין יהודי ממוצא ערבי לבין מוסלמי או נוצרי - שלושתם תושבי ישראל. כל המחקרים מראים כי כלפי ערבים יש אפליה בוטה בכל רחבי שוק העבודה הישראלי. כנגד ערבים שומר הסף אינו סמוי. כאן החוק, הסדר, ביטחון המדינה וגזענות יהודית פועלים בריש גלי.

 האם האליטה האשכנזית מפעילה את אותם כלים נגד יהודים מזרחיים?  המחקר של בלכמן וההתבטאויות של שנהב, כלב ואחרים מרמזים - לעתים אומרים במפורש - שכן. העדויות בעייתיות.

 ישראלים ככלל, לא מרוצים ממזרחיים.  פרופ' חיים פרשטמן וד"ר אורי גניזי שיחקו עם סטודנטים משחק: נותנים לסטודנט 30  שקל שאותם הוא יכול לשמור לעצמו או להעביר לאחר אם יעביר לאחר, סכום הכסף ישולש.  הזוכה יוכל לשמור את הכסף בכיסו או להחזיר חלק ממנו לשולח. תוצאות המשחק, בניגוד למה שכלכלנים מניחים על טבע האדם, מלמדות כי אנשים נוטים לשתף פעולה. רק מיעוט החזיק את הכסף אצלו.

 החוקרים הכניסו תוספת למשחק: הם רשמו על הטופס את שמו של מי שלו מיועד הכסף. השמות היו כמו בוזגלו או גולדשטיין - כך שאי־אפשר היה לטעות במוצא. התוצאה: המזרחיים זכו לשיתוף פעולה פיננסי נמוך משמעותית מהאשכנזים. הממצא המעניין הוא שהמפלים המובהקים ביותר היו דווקא סטודנטים ממוצא מזרחי. בטח הם הפנימו איזו טענה אשכנזית שאסור לסמוך על מזרחיים בענייני כסף.

 מחקרים כלכליים הראו כי גורם מרכזי בהכנסה ובמעמד של אדם קשורים להשכלה של אם המשפחה. הביטו לרגע במעמד האישה בחברה הפטריארכלית המסורתית. הדת היהודית (כמו המוסלמית) מתייחסת לנשים כאל אמצעי להולדה וטיפול בילדים - לא כאל בני־אדם שווים לגברים. לא מכבר אסר אחד מהרבנים על תלמידות חרדיות לרכוש השכלה אקדמית. גבר יכול לגרש אישה. אישה לא יכולה לגרש גבר. יש עגונות - אין עגונים. והרשימה עוד ארוכה. צאו וראו היכן ערכי החברה הפטריארכלית דומיננטיים יותר? אצל היהודים המזרחיים או המערביים?

 היהודים שהיגרו לארה"ב בסוף המאה ה־19 הצטיינו בדבר אחד בולט: דחיפת הילדים לרכוש השכלה גבוהה. לא נבירה בכתבי דת עתיקים לצורכי שימור הדת - אלא השכלה רלוונטית לחיים מודרניים. כל עוד אחוז מכובד של משפחות ישראליות שולח את ילדיו לבתי־ספר של הבלים (מעין החינוך התורני של ש"ס)  -מזרחיים יסבלו. לא משומר סף אשכנזי סמוי, אלא מהבריון הגלוי לעין כול: משטר דתי־פטריארכלי־מסורתי ומזיק.

 כור ההיתוך הישראלי טרם עשה את שלו. כך עולה ממחקר (*) העומד להתפרסם בקרוב. הפער בהכנסות לא נמחק בדור השני של המהגרים היהודים מארצות המזרח. ככל הנראה מחקר דומה על הגירת האירים לארה"ב היה מעלה ממצא דומה. אבל בין זה לבין אפליה מאורגנת - יש מרחק. הפער יצטמצם רק אם הצמרת המזרחית תטיף להתנערות מאורח החיים ומהאידיאולוגיה של ש"ס, במקום להאשים את האשכנזים. דוגמה רלוונטית היא יהודים ממוצא עירקי, שככלל אינם שותפים להתבכיינות המזרחית הכללית בענייני השכלה - כנראה כי הם נהגו לפי הדוגמה של היהודים שהיגרו לארה"ב.

(*)Shlomo yitzhaki & Edna Schechtman: The "Melting Pot": A success Story?

23.10.2007
  
שתפו: