כמעט שוויוני, ומביש

איך רוצים שרינו, גם ממפלגת העבודה, לחלק מניות לציבור


 השבוע אישר הקבינט הכלכלי את תוכנית משרד האוצר לחלוקת מניות בנק לאומי לציבור. אם גם הכנסת תיתן את ברכתה, תופעל לראשונה בישראל תוכנית כלכלית בהיקף כספי ענק ובצורה כמעט שוויונית.
 עד היום נכסים ציבוריים נמכרו למי שמרבה במחיר. במבט ראשון, מכירה כזו נראית טוב. היא ממקסמת את התמורה שהממשלה מקבלת על הנכס. אלא שבהרבה מקרים, לאחרונה בהפרטת מניות הממשלה בבנק דיסקונט, הממשלה מקבלת מעט ובעל ההון מרוויח הרבה. בבנק דיסקונט, למשל, הממשלה תקבל תמורה הנמוכה משמעותית הן משווי המניות בבורסה והן מהערכות שווי שהממשלה הזמינה ממומחים לדבר מניות.

 שיטת המכירה המקובלת לוקה בפגם נוסף: היא מאפשרת גישה לסחורה הציבורית רק למי שיש לו כסף או אשראי. אדם מן היישוב, נטול הון או נטול גיבוי של בנק, אינו יכול לקנות. וכך בנק דיסקונט נפל לידי משפחת ברונפמן העשירה, "אל על" לידי משפחת בורוביץ בעלת "ארקיע"  ונכסים רבים אחרים, ו"צים" לחיקה של משפחה נזקקת במיוחד – משפחת עופר. ברוני ההון הישראלים חוגגים על חשבון ההפרטה.

 עתה, למכירת מניות הממשלה בבנק לאומי, נבחרה דרך אחרת. המניות לא ילכו לבעל-ההון אלא לציבור כולו. כל זכאי יקבל מניות בסכום ובערך שווה. מי שימכור את הרכוש שקיבל יתבקש להעביר לממשלה כחמישית מהתמורה. כך יחולק רכוש בשווי 5 מיליארד שקל באופן כמעט שוויוני.

 למהכמעט?"  אצלנו שום דבר אינו פשוט. חיפשו בממשלתנו דרך להכות בערבים בהזדמנות חגיגית זו שאנו מפריטים בהגינות רכוש ציבורי ושכחו שהחקיקה הכלכלית הישראלית מבוססת על "תושבות." מי משלם מס הכנסה? מי שהוא תושב. מי מקבל קצבת ביטוח לאומי? מי שהוא תושב. ככל שחיפשתי אין חקיקה כלכלית המבוססת על אזרחות.

 אלא שבנימין נתניהו חשב שהפעם יש לחדש. בהצעה המקורית שלו הוא חילק את המניות ל"אזרחים."  המהלך היה שקוף: בשיטה הזו לא מחלקים מניות לכל תושבי מזרח ירושלים הערבים, אבל כן מחלקים לכל מהגר ישראלי בק"ק לוס אנג'לס.

 ההצעה המוזרה הזו זכתה לביקורת רבה. ישבו חכמי הממשלה וטיכסו עצה איך עושים מה? השבוע באו עם הפתרון הגאוני: יקבלו את המניות אזרחים שהם תושבים. או, אם תרצו, תושבים שהם אזרחים. כך גם דפקנו את משלמי המס הערבים ממזרח ירושלים, וגם לא חילקנו מניות ל"יורדים" בלוס אנג'לס.

 הבושה הזו, הגזענות הבוטה הזו, הן מעשי ידיהם של שרת המשפטים ציפי לבני והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בברכתם של כל השרים לרבות אנשי השמאל ממפלגת העבודה. 

24.2.2005
שתפו: