המועצות הדתיות מיותרות לחלוטין


 האם יונה יהב (ראש עיריית חיפה) ומוטי ששון (חולון) הולכים לבית הסוהר? ככל שהשאלה פיקנטית - והתשובה הרבה יותר - מדובר בעניין משני. העניין המרכזי הוא שיטת התקצוב של המועצות הדתיות ומה הן עושות.



 המועצות מיותרות לחלוטין.  הן תולדה של חקיקה עותמנית, שאומצה בידי השלטון הבריטי והכנסת בעקבותיו, שהפקיד (יש האומרים, הפקיר) את דיני הנישואין והגירושין בידי כוהני הדת, מכל הדתות.  מאוחר יותר נוסף למשל החוק נגד הונאה בכשרות שמפקיד בידי הרבנים האורתודוכסים את ההגדרה של "מהו כשר."  לשם קיום מנגנון של נישואין וגירושין וכשרות הקימו את הרבנות הראשית ואת המועצות הדתיות – עם הכפילות המיותרת בריבוע.

 הכפילות הפשוטה היא במשרות של כהני דת "אשכנזים"  ו"ספרדים." זה לא רק רבנים ראשיים כפולים, אלא רבני ערים כפולים ובהרבה מקרים רבני שכונות. ועימם המנגנונים.

 הכפילות בריבוע נוגעת למנגנון הארצי שהוא "מעל" למנגנון המקומי. כלומר הוא לא בדיוק "מעל" כפי שהוכח בפרשת הירקות בהרצליה בשנת שמיטה עת רב אחד פסק ימינה ואחר שמאלה.

 זכותם של נבחרי ציבור לבזבז כספי ציבור על גחמותיהם. זה כולל את הגחמה שתקציב מועצה דתית משוריין,  בעוד שתשלומים לנזקקים חסרי כל נתון לקיצוצים. אם הממשלה והכנסת מאוד מודאגים ממצב שירותי הדת בנתיבות ובסחנין – שיואילו בטובם ויתקצבו את שירותי הדת האלה בתקציב המדינה כפי שמתקצבים את הרשויות המקומיות, לפי "מדד העושר" של כל רשות. במקום זה מחייבים את תושבי תל אביב לשלם יותר עבור החתונה של השכן מאשר את תושבי שלומי. ספק חוקי. למעשה יש כאן סבסוד צולב.

 נכון שזה יהיה נחמד וסולידרי אם תושבי ראש העין יממנו את המועצה הדתית של אום אל פחם. אבל זה הרי לא יקרה. הכסף יתחלק בין עסקני יהדות התורה, ש"ס והמפד"ל (תלוי בשמה באותו הרגע.(

  כל זה קורה בחודש שבו בנימין נתניהו ויובל שטייניץ הפחיתו מסים על מיטיבי ההכנסה. יכלו שני השרים המכובדים להימנע מהפחתת המס ולהשתמש בתקבולים למימון הגחמה הרבנית החדשה שלהם. ששירות המועצה הדתית ימומן כפי שממומנים שרותי משרד הפנים. הסיכוי להגינות שואף לאפס.

9.1.2010
שתפו: