איך האירוויזיון קשור למלחמה?


"מירה היקרה, אנו החתומים מטה פונים אלייך כדי לבקש שתחזרי בך מהסכמתך לייצג את מדינת ישראל באירוויזיון." כך נפתחת עצומה שמסתובבת בימים אלה באינטרנט. הסיבה שבגללה מירה עוואד מתבקשת לסרב לייצג את ישראל במפעל האנטי מוזיקלי הזה היא "פשעי המלחמה של ישראל."

  השתתפות באירוויזיון מהווה "לקיחת חלק בפעולתה של מכונת התעמולה הישראלית...  אמנים, סופרים ואינטלקטואלים ישראלים שנוטלים חלק במנגנון התעמולה הזה הם שותפים לפשע, לא פחות."  ולכן: "אנא, מירה, למען ילדי עזה ולמען עתידם של כל ילדי הארץ הזו, ערבים ויהודים, אל תשתפי פעולה עם מכונת ההרג."

  כך כתוב בעצומה שעליה כבר חתמו אנשים שלבטח חושבים כי מה שישראל עושה בעזה הוא פשע. זו דעה הראויה להישמע בדיוק כמו הדעה ההפוכה, הטוענת כי מה שישראל עושה הוא תגובה לפשע מלחמה נגדה שמבצע החמאס. ומה בין זה לבין האירוויזיון ומה בין זה לבין מירה? כאן מחברי העצומה וחותמיה משתטים בפרהסיה והופכים שותפים לגזענות נטו, וזה מעציב ומרגיז.

 האירוויזיון הוא מופע נחוּת ומטופש. יש סיבות תרבותיות טובות לא להשתתף בו. יש עוד יותר סיבות טובות לא לשדר אותו. לא כל דבר ראוי להשתתפות ולשידור, וזבל מוזיקלי לא שונה מכל זבל אחר.

 אבל לא זה מה שמטריד את חותמי העצומה. הם לא מתנגדים לזבל בפרהסיה. הם מתנגדים שמירה תשתתף בהפקה הזו. מטעמים פוליטיים. והטעם הפוליטי הוא שאת משלחת ישראל לאירוויזיון קובעת הממשלה, "ששולחת" את מירה למפעל המוזיקלי הזה. באמת? הממשלה?

 הממשלה שולחת את מירה לאירוויזיון בדיוק כפי שהיא שולחת את סלמאן נטור לכינוס של משוררים או את עמוס עוז לכינוס של סופרים. כלומר, היא לא שולחת. לא את זו ולא את אלה. ואם הייתה שולחת - איך האירוויזיון קשור למלחמה?

 ואחרי כל זה אפשר להבין את מחברי העצומה. הם חיפשו גימיק איך להביע דעה על המלחמה - והתעלקו על מירה .יכלו לעשות כן הרבה יותר פשוט: להחתים אנשים על עצומה שהמלחמה הזו היא פשע. נקודה.

 אלא שמירה אינה לבד. מי שעומד לייצג את ישראל במופע המוזיקלי הן שתיים: מירה עוואד ואחינועם ניני. ערבייה ויהודייה. העצומה מופנית רק ל"מירה היקרה."  אחינועם היקרה פטורה מהצורך להימנע משיתוף פעולה "עם מכונת ההרג," וזו גזענות.

 זו גזענות שעובדת באופן הבא: בעלי הדעה הגזענים רואים הבדל בין מירה ואחינועם, בין ערבייה ישראלית ויהודייה ישראלית. ההבדל מאפשר לכל יהודי ויהודייה להמשיך ולשתף פעולה עם מה שמוגדר כפשע מלחמה. לכן הוא, במקרה זה היא, יכולה לייצג את הפשע. מה כבר אפשר לצפות מיהודייה?

 הגזענות חוגגת כאן גם בהיבט אחר. ישראלים לא מעטים חשבו כי ראוי שישראל תהיה מדינה דמוקרטית ושוויונית; כי אין מקום לאפליה נגד ישראלים מסוימים רק בגלל שהם גם ערבים. מולם עומדת הדעה שאפליה לטובת יהודים היא יסוד חשוב לקיומה של ישראל. כל חותמי העצומה מנויים על הקבוצה הראשונה. ומה הם עושים? שלא מדעת (במקרה הטוב) הם מקבלים את הטענה שליהודים מותר להתנהג אחרת מערבים. יש להם חובות אחרים, ומן הסתם גם זכויות אחרות.

 בהנחה שחותמי העצומה מתעקשים להיות טיפשים ולחבר בין האירוויזיון והמלחמה, את המכתב הגלוי שלהם הם צריכים להפנות למירה ולאחינועם. אחרת זו גזענות נטו.

15.1.2009
שתפו: