חוכמת כחלון

"זה לא התפקיד שלי להציע,"  אמר משה כחלון בתשובה לשאלה מאיפה יבוא הכסף למניעת חריגה בתקציב הממשלה" .באוצר יושבים אנשים חכמים, ושהם יחליטו מאיפה צריך לקצץ."


  באוצר יחליטו?  זה כבר שיא חדש באי הבנת תפקיד המיניסטר. כי האוצר, לכל היותר, מציע לממשלה, והממשלה, לכל היותר, מציעה לכנסת, והכנסת היא שמאשרת את חוק התקציב. לשיטתו של כחלון, הגנרלים יחליטו אם ומתי לתקוף את איראן. מה הוא עושה שם, בממשלה?


 אותם חכמי אוצר העלו כמה הצעות איך למנוע חריגה מהתקציב. למשל, לקצץ בקצבאות ולהעלות את המע"מ. מה מתברר? כחלון חושב שזו טעות והוא יתנגד. פתאום מתברר שהחכמים טיפשים, ולכחלון יש אפילו דעה על הצעותיהם החכמות/טיפשות.


 המיניסטר המוצלח גם מציע לקבל את כל ההמלצות של ועדת טרכטנברג. זה מאוד יפה מצידו. מה שמחזיר את השאלה: מאין יבוא הכסף? כחלון לא מתחמק. יש לו שתי הצעות. האחת היא להגדיל "קצת" את הגירעון. זו עוד חוכמולוגיה כלכלית נוסח שלי יחימוביץ.'  כי הגדלת גירעון עושים על ידי לקיחת הלוואה מהציבור.


 אבל כחלון מתעלה מעל יחימוביץ:' הצעד הבא, הוא מציע, הוא "להחזיר פחות חובות."  וזה מקורי ומעניין. מה שכחלון אומר לנו הוא: תנו לי ולממשלה עוד הלוואות, ואני מבטיח שלא נחזיר לכם את הכסף. "תהיו כולכם כחלונים," אמר פעם ראש הממשלה. אם מחר, כשכולם יהיו כחלונים, הממשלה לא תשלם את חובותיה לקופות הגמל ולקרנות הפנסיה שלכם, תדעו מי בעל הרעיון המבריק.


 וסתם שאלה לכחלון: איך אתה באמת חושב שתקבל ממישהו הלוואה אם אתה מודיע מראש שלא תחזיר אותה ? ועוד שאלה: למי לא תחזיר קודם - לישראלים, או למשקיעים הזרים שקנו אג"ח של ממשלת ישראל? ושאלה אחרונה: האם גם לי מותר "להחזיר פחות משכנתה" מבלי שהבנק ייקח ממני את הדירה?

 כחלון גם אמר שהוא לא כלכלן גדול. גם כלכלן קטן הוא לא.

12.6.2012

שתפו: