המס הפופולרי

בניו-יורק עומדים לאסור מכירת משקאות ממותקים (למעט בסופרמרקטים) מהשנה הבאה. משרד האוצר מחפש בנרות אמצעים לסגור את חור הגירעונות שנוצרו השנה וייווצרו בשנה הבאה. האם מיסוי על ממתקים היא הדרך הנכונה, ואם כן - מה יאמר הציבור?


 על נזקי המשקאות הממותקים יש מידע רב. הקשר בין ממתקים להשמנה הוא חזק מאוד. והשמנה ותחלואה אף הן  "חברות טובות."  בעבר כבר פירסמנו כאן חלק מממצאי מחקר שפירסמו החוקרות אורלי טמיר, מילכה דונחין ורונית אנדוולט והחוקר יהושע שמר על היחס למיסוי ממתקים בישראל.  לפי הממצאים, כמחצית מ"מעצבי המדיניות" תומכים במס כזה, ואילו שליש מתנגדים. רוב המתנגדים באים מהתעשייה ומדברים מהפוזיציה של הבונוסים שלהם. עם זאת, רוב "מעצבי המדיניות" חשבו שהציבור יהיה נגד.


 מה שמצא המחקר הוא, ששליש מהציבור תומכים במס אם מובטח שהוא ייכנס לקופת המדינה, אבל שיעור התמיכה מוכפל אם מובטח שהכסף ייועד למימון פעילויות למניעת השמנה. נדמה שאין מס שזוכה לתמיכה מופלגת כל כך.
5.6.2013
שתפו: