חבילת שי


שי טלמון, מנכ"ל כלל, "מציע" לעובדיו לא להצטרף להסתדרות כי "זה לא כדאי". כמה שאלות על יושרתו ואחריותו של מנכ"ל התאגיד שבו מנוהלים הכספים של רבים מאיתנו
 |

 נתחיל מהשורה התחתונה: מי שיש לו פוליסת ביטוח, קרן השתלמות, קרן פנסיה, קופת גמל, קרן נאמנות או תיק השקעות בתאגיד כלל, מומלץ שישקול אולי כדאי לו למשוך את הכסף ולהעבירו לניהול גוף פיננסי אחר. הסיבה: מנכ"ל התאגיד, שי טלמון, מתגלה כאדם לא אחראי.


 בתאגיד כלל החלה התארגנות של עובדים להצטרפות לאיגוד מקצועי. טלמון חושב שזה לא "כדאי" להם, ולכן הוציא מכתב שבו טרח להסביר כי עדיף שלא תהיה להם הגנה מקצועית. במכתב מציין טלמון כי ההסתדרות ניהלה בעבר חברת ביטוח בשם הסנה, וזו קרסה. אולי בפעם הבאה הוא יוציא לחוסכים בקרנות ובקופות של כלל מכתב שלא "כדאי" להם להשקיע באגרות חוב ממשלתיות, כי  "הנה, ממשלת יוון עשתה תספורת."


  תראו איך אדם יוצא מהאיפוס. נניח שההסתדרות הייתה אחראית לקריסת הסנה - מה הקשר בין זה לבין התארגנות העובדים בכלל להצטרפות לאיגוד מקצועי? אולי טלמון חושד כי מאחורי ההתארגנות עומדת כוונה של ההסתדרות לקנות את כלל ביטוח (שלפי השמועות נוחי דנקנר מנסה למכור את השליטה בה?(

  האם רק חברת ביטוח הסתדרותית קרסה? האם המנכ"ל לא שמע על חברת הביטוח ,AIG שלידה כלל היא גמד?  זו קרסה ב.2008-  באותו מועד קרס עוד תאגיד פיננסי ענק – ליהמן ברדרס. שניהם העסיקו  135,000 עובדים, לעומת כ4,000-  בכלל. האם ההסתדרות בראשות עופר עיני היא שניהלה את שניהם, ולכן קרסו?

 טלמון גם שכח לציין שאף מבוטח לא ניזוק מקריסת הסנה בזמנו. והכי חשוב: הסנה קרסה בגלל פשעי המנהל שלה, מיכאל מילר, שאף הורשע ונשלח למאסר. אבל זה בטח בגלל שמילר היה חבר הסתדרות.  רק שם יש פושעים. במגזר הפרטי, החביב על טלמון, אין.


 ועוד כותב טלמון לעובדים, שלא כדאי להם להצטרף לאיגוד מקצועי בגלל דמי החבר שישלמו. נניח שזה נכון (טלמון, כמה מפתיע, לא ממש מדייק בשיעור דמי החבר שהוא נוקב.(  נכנסתי לאתר משרד האוצר וחיפשתי שם האם שי טלמון הוא "כדאִי" לחוסכים, על רקע התשואות שהוא משיג בפוליסות ביטוח חיים. הסתכלתי על השנים האחרונות בהן ניהל את כלל, והשוויתי את התשואות של פוליסות כלל לתשואות בפוליסות ביטוח אחרות. תמיד מצאתי מישהו מוצלח יותר מטלמון. מ2008-  אפשר היה לקבל תשואה נטו (בניכוי דמי ניהול) טובה יותר אצל מישהו אחר. האם טלמון כתב לכל מחזיקי פוליסות הביטוח של כלל ש"לא כדאי להם" להיות מבוטחים בכלל?


 ושוב טרחתי, הפעם עם קופות גמל. מה מצאתי? יש קופות גמל יותר כדאיות מאלה שמנוהלות בידי טלמון. האם טלמון שלח מכתבים לעמיתי הקופות שהוא מנהל וציין ש"לא כדאי להם לחסוך בכלל?"


  מעבר לבעיות היושרה של טלמון, לא מיותר לציין שבדרך כלל שכרם של עובדים ובטחונם התעסוקתי בתאגידים ובארגונים שבהם יש הסכמים קיבוציים – טובים יותר מאשר של עובדים לא מאוגדים. אבל לא ניתן לעובדות להפריע למצעד הבדותות הלא אחראיות שמפריח טלמון.


12.6.2012
שתפו: