הגיוס והבלוף


הדיון הציבורי בענייני החרדים מצטיין בחצאי אמיתות במקרה הטוב ובשקרים במקרה הרע



 כאשר נשאל השר בוגי יעלון על הדרישה שכל  בן 18 יגויס לצבא הוא השיב: "זה לא ריאלי." מה כן ריאלי? הדיון הציבורי בענייני החרדים מצטיין באמירת חצאי אמיתות (במקרה הטוב) ושקרים (במקרה הרע.( לזה שותפה כל המערכת הפוליטית.



 נתחיל עם זה שכל המלהגים בימים אלה של טרם תחליף-לחוק-טל כלל לא עוסקים בפטור מהגיוס הניתן לנשים דתיות. אפילו הצדיק אביגדור ליברמן, שטורח הרבה על גיוסם של ערבים, "שכח" את הפטור לנשים.


 נמשיך עם זה שאין כל קשר בין גיוס לבין עבודה. אמנם שר האוצר אמר ש"הגיוס של חרדים לצבא הוא חשוב אולם גיוס של החרדים לעבודה הוא קריטי," ובכך יצר מראית עין של זיקה, אבל אין קשר בין השניים. הקשר היחידי הוא בכך שיש הרבה חרדים שגם לא רוצים להיות מגויסים לצבא וגם לא רוצים לעבוד. הם בולטים בשטח רק מפני שהאפשרות הזאת - אי גיוס וגם אי עבודה - לא ניתנת למי שאינם חרדים. אם גם לשאר בני ה18- הייתה האופציה, חלקם היה בוחר בה.

החרדים והערבים


 נמשיך עוד: מצב החרדים כלל לא דומה למצב הערבים. לחרדים יש פטור מגיוס. לערבים אזרחי ישראל אין פטור. מקצתם, המוגדרים דרוזים או בדואים, אפילו מגויסים, לשאר שר הביטחון כלל לא שולח צווי גיוס. והם כן משתתפים בשוק העבודה.


 איך זה שיש כל כך מעט חרדים בשוק העבודה? התשובה טמונה בתמריצים שהמדינה נותנת להם כדי שלא לעבוד, ללא קשר לעובדה שהם לא מגויסים לצבא. שיעור ההשתתפות הנמוך של החרדים בכוח העבודה הוא ייחודי לקהילה החרדית בישראל. בקהילות חרדיות בחו"ל שיעור ההשתתפות לא שונה מהותית מזה של קבוצות אחרות - יהודים ולא יהודים כאחת.


 ההסבר נעוץ בשני עניינים: בעוד שהמדינה מתערבת בכל ספר לימוד ובכל שעת הוראה בבתי הספר הממלכתיים היהודיים ובחינוך הערבי - כשזה מגיע לבתי הספר של החרדים היא מעניקה פטור מלא ממעורבות "חינוכית." הם עושים מה שבא בראש הרבני שלהם, וזה בעיקר "תורה." טיפה חשבון, טיפונת אנגלית - בלי לשון, ספרות, פיזיקה, גיאוגרפיה, מדעים. התוצאה: לרוב בוגרי החינוך החרדי אין כישורים לרכוש השכלה גבוהה, ואין כישורים אף לעבודה מרוב הסוגים. כל זה, לא מיותר לציין, נעשה במימון ציבורי.

החרדים והסטודנטים


 אך הסיבה העיקרית נעוצה בהסדרי המימון. המדינה מממנת - במישרין ובעקיפין - את אורח החיים של ה"תלמיד" החרדי. אם משווים לצורך העניין ישיבה גבוהה לאוניברסיטה (השוואה מופרכת מבחינת מהות הלימוד,( אז לא רק שהסטודנט החרדי לא משלם שכר לימוד - הוא גם מקבל תשלום עבור לימודיו. והכי חשוב: התשלום הזה יכול להימשך עשרות שנים. אילו השכלה גבוהה הייתה מוצעת גם לחילונים בחינם, וכל סטודנט היה מקבל תשלום כדי ללמוד לנצח - יש לשער שהרבה חילונים היו בוחרים בכך, על אף שהתשלום החודשי נמוך.


 הממשלה מתקצבת את הישיבות לפי מספר התלמידים, וכך יש תמריץ לישיבות לגייס "לקוחות" רבים ככל האפשר - מה שמסביר מדוע לעתים נמצא שמו של אותו תלמיד בכמה ישיבות. הכסף הממשלתי מדבר.

מה זה שיוויון בגיוס


 ונחזור ל"לא ריאלי" של יעלון. הנה הצעה להסדר עניין הגיוס: במקום בוגי יעלון ויוחנן פלסנר יופקד ניסוח החוק בידי משה גפני ואלי ישי (או הרב עובדיה יוסף והרב אהרן יהודה שטיינמן של הליטאים.( שיכתבו  מה שבא להם: גיוס בגיל ,23 בלי גיוס בכלל, תשלום לבעלי משפחה, שעות תפילה בעת הפגזה - הכל. כל חברי הכנסת יתחייבו לא להצביע נגד. כל מה שהשניים ינסחו יתקבל, בתנאי אחד: כל מה שיחול על החרדים יחול גם על כל השאר. במקום לנסות להשוות את מצב החרדים לחילוניים, ישוו את מצב החילוניים לחרדים.
17.7.2012

שתפו: