עניינים מחשמלים



חברת חשמל הוציאה השבוע הודעה ולפיה חשבונות החשמל יגדלו בכשליש בהשוואה לחשבונות מהקיץ שעבר. בבחינת "שלא תופתעו ותבואו בטענות". ההוצאה הגדולה היא תוצאה של  שילוב בין העלאת מחיר החשמל ובין הגידול בצריכה.


העיקר הוא מחיר החשמל שעלה בכרבע. עליית המחיר הזו מקורה הן בדלדול שדות הגז הטבעי – בעיקר ים תטיס – המספקים אנרגיה לחברת חשמל והן, ובעיקר,  בהפסקה המוחלטת של אספקת הגז הטבעי ממצרים  החלפת השלטון במדינה שמדרום. זה לא מפתיע שיש המעלים חשד כי יד ישראלית הייתה מעורבת בנסיון החדירה לישראל של משוריין שנגנב מצבא מצרים ובמשאית מלאה חומרי נפץ. תיאוריות קונספירציה תמיד חביבות (ולעיתים נדירות ניתנות להוכחה או הפרכה). וזו – שמבקשת להוכיח לשלטון המצרי החדש (מהפכה לא הייתה שם) כי ישראל היא האינטרס של השלטון – יש לה אחיזה. אז, בבקשה, מר מורסי, כדאי שתחזור למכור גז טבעי לישראל. זה בשבילך – לא בשבילנו.
משרד האוצר מצטרף לרעים
עד אז חברת חשמל נאלצת לייצר חשמל מסולר יקר במקום גז טבעי זול. החברה לא מקבלת תמורה מלאה על החלופה הזו. רשות החשמל, הגוף הציבורי המופקד על מחיר החשמל, פרסה את התייקרות החשמל על פני כמה שנים. בכך הוכיחה רשות החשמל כי היא נכנעת ללחצים.
הלחץ החדש הוא מפתיע. עד היום משרד האוצר התייצב לצד הרשות הציבורית הזו בהתנגדות לייקור חשמל כתוצאה מחוסר היעילות וההפקרות הניהולית של חברת חשמל. עוזי לנדאו, שר האנרגיה, התגלה בשלוש ומשהו השנים האחרונות כחסיד מושבע של מימון ציבורי להפקרות של חברת חשמל, וחזר ודרש לייקר את החשמל כדי "לאזן" את מצבה הפיננסי של יצרנית החשמל.
אלא שהדברים השתנו. להפקרות של לנדאו הצטרף עתה שר האוצר, יובל שטייניץ, שגם הוא דורש לייקר את החשמל. ושוב, ייקור חשמל כתוצאה מייקור דלק הוא עניין חיוני. ייקור חשמל כדי לתקן את ההפקרות של הממשלה וחברת חשמל בניהול משק החשמל – הוא שחיתות כלכלית.
כך או כך ברור מהסיפור הזה כי מחיר החשמל תלוי במידה רבה באספקת גז טבעי. יותר גז והחשמל יותר זול. לצד העניין הכלכלי יש גם עניין אקולוגי. סולר מזהם הרבה יותר מגז. לכן האינטרס בגז טבעי כמקור לאנרגיה הוא כפול: גם כלכלי וגם סביבתי.
כך ישראל מחסלת את מאגר הגז שלה
מכאן ברור מדוע צריך להקטין עוד יותר את כמות הגז שעומדת לרשות ישראל. כידוע נתגלו שדות גז עמוק בים מול חיפה, על הגבול הכלכלי שבין ישראל וקפריסין. מדובר בכמויות גדולות. הממשלה הקימה ועדה שתפקידה לקבוע כמה מהגז הזה "מיותר". מיותר היא מילה טעונה. מיותר בהקשר הזה מוגדר  מנקודת האינטרס של תושבי ישראל. ובכן לדעת הוועדה חצי מהגז מיותר, ולכן טוב יהיה למכור אותו בחו"ל. וכך אם אכן יופק גז משדה תמר ומשדה לוויתן אז בעוד 25 שנה הוא ייגמר – כפי ששדה ים תטיס מול אשדוד נגמר עתה. בראבו לתבונה הכלכלית של ממשלתנו שבכך דואגת לכיס של כמה טייקונים ישראלים ש"מושקעים" בהפקות גז ומבקשים למכור כמה שיותר וכמה שיותר מהר וכן תאגיד אמריקאי אחד. הם – הטייקונים ושותפם האמריקאי – חשובים יותר מתושבי ישראל שיהיו כאן בעוד 25 שנה.
בשביל להראות שהם בכל זאת פטריוטים ממליצים בוועדה כי הצינור שממנו ייוצא גז מישראל לחו"ל יוקם בישראל. וכך ישראל תוכל לסגור את הברז אם וכאשר לא יהיה מספיק גז. ממש נחמד: כאשר לא יהיה גז – אז נסגור את הברז שמאפשר למכור אותו לחו"ל. אין ספק – הראש היהודי ממציא לנו פטנטים.
 7.8.2012




שתפו: