קצבאות הורים


למי באמת מסייעות קצבאות ילדים

כך זה בכל מקום. כשמגיע הרגע בו המגזר הציבורי צריך לעשות סדר בניהול הכספי שלו ומגיעים לצד ההוצאות – מתחילים לעסוק במספרים הגדולים. במקרה של ישראל מדובר בהוצאות לצבא (Iבטעות קוראים לזה ביטחון, ואין בהכרח קשר בין השניים), למנגנון הבייביסיטר (ובטעות קוראים לזה חינוך), לכבישים (ובטעות קוראים לזה תחבורה) ולקצבאות ילדים (שם מוטעה ומטעה כפי שיובהר להלן).



כשהיה שר אוצר, לפני כעשור, ניסה בנימין נתניהו לעשות סדר בתחום הזה. כהרגלו בפוליטיקה  -זגזג. הוא השאיר את הקצבאות אך חוקק כי הסכום לכל ילד "חדש" יהיה אחד – ושווה לקצבת הילד הראשון.
מששב והיה לראש ממשלה, ובסיוע סנשו שטייניץ, הכל התהפך וחזרנו לאותו משטר מטומטם שהיה נהוג לפני שנתניהו ניסה לעשות בו סדר. אבל זה טיבו של ראש ממשלתנו הגדול מכולם.

עתה, משהכניס במו החלטותיו את המדינה לסכנה פיננסית חמורה, שוב הגיע מועד הקיצוצים והעלאות המס וכצפוי – זה הרי מנהג עולמי – עוברים  מעיסוק במספרים הגדולים לקטנים ובדרך נתקלים בקצבאות הילדים. משרד האוצר, בפעם המי יודע כמה, מבקש לחזור לקצבאות שנתניהו סידר לפני עשור, ואם אי אפשר – לפחות לנגוס בהן. כמובן שקמה צעקה.

 אלוהים ומשיחו

הטענות של המפלגות הדתיות לא מעניינות את הפינה הזו. אצלן "ילדים זו ברכה" כציווי אלוהי. ומכיוון שיהווה נמנע בעקשנות מלהופיע בציבור, ואפילו ידידו מלובביץ, המתקרא משיח, מקפיד על מנוחה נכונה – אין באמת עם מי להתקוטט.

אבל יש חובבי קצבאות גם במגזר הכללי. אלה העלו כמה טענות בזכותן. העיקרית שבהן: קצבאות הילדים מצמצמות את העוני ומסייעות בגידול ילדים.  הטענות האלה ראויות לעיון מחודש.

עוני וקצבאות

ראשית, כל כסף מקטין עוני. קחו את רשימת העניים ותנו לכל עני שקל (או אלף) וסביר שיהיו פחות עניים. בשביל זה לא צריך קצבאות ילדים אוניברסאליות. תנו מענקים ל 20% מכלל המשפחות – אלה המוגדרות עניות – ונגמור עניין. כלומר נגמור עניין אם אנחנו מתעניינים בצמצום עוני.

שנית, למצדדי הקצבאות טענה נוספת:קצבאות ילדים עוזרות לילדים. וזה פשוט שקר. קצבאות ילדים כשמן לא  הן. אלה קצבאות להורים בגין ילדים. הילדים לא רואים גרוש מהקצבה. הכסף הולך להורים ואלה עושים עם הכסף מה שבא להם: מנוי לטלוויזיה, סיגריות, טלפון נייד, מכונית פרטית. לא בהכרח על ילדים. אין בקצבאות כל מנגנון שמבטיח שהכסף הציבורי מגיע ליעד – לילדים. וכל מי שטוען שיש – תורם לשקר.

ילדים וקצבאות

יש שיטה לתת את הכסף לילדים. מה שמעניין בה שכל חובבי טיפוח הילדים מתנגדים לה. השיטה היא לתת לילדים שירותים בעין. מעון ילדים בחינם, גן ילדים ללא תשלום, תלבושת אחידה, ספרים ומחברות, טיולי בתי ספר ללא תשלום. טיפול רפואי ותרופות ללא תשלום, טיפת חלב ראויה ,חוגים אחר הצהריים מוכיו"ב. עם כ- 8 מיליארד שקל לשנה אפשר לעשות נסים ונפלאות למען הילדים. אלא שההורים, הפוליטיקאים ותומכיהם האקדמאיים לא מעוניינים.
הם מחפשים את הדרך הקלה: לתת להורים קצת כסף ולהתנער מאחריות.

וזו המשמעות היחידה של קצבאות ילדים.
12.9.2012
שתפו: