מילה טובה לבזק




אני לא מצליח  לזכור מתי היתה הפעם האחרונה  שתפסתי את עצמי מופתע  לטובה ממעשה של תאגיד ציבורי. אבל לפני כחודשיים זה קרה. ראיתי את מבצע ה  -  wifi של בזק ומאז אני מחכה  שמשרד התקשורת ירים את הכפפה. די ברור שבזק תיכשל בגלל "אפקט הפראייר" שרק הממשלה יכולה לבטל -  אבל כנראה שכחלון הוא לא באמת  מהכחלונים.



מהו המבצע של בזק?


ברוב משקי הבית שבהם מחשב, מותקנת  מערכת אלחוטית שנועדה  לשימוש בכמה מחשבים בעת ובעונה אחת על קו אינטרנט אחד, וכמו כן מאפשרת שימוש במחשב נייד ובסמארטפונים למיניהם שצוברים פופולאריות גדולה. בניגוד לחיבור ישיר לאינטרנט השימוש ברשת האלחוטית לא כרוך בתשלום למשתמש פרט להשקעה חד פעמית בנתב שעלותו 100-200 שקל. חיבור כזה לאינטרנט מוזיל מאוד גם שיחות טלפון (עלות שולית –אפס).
בזק הציעה למנוייה לוותר על "נפח" אינטרנט של מגה ביט אחד, ובתמורה לקבל את הזכות להתחבר ללא תשלום לכל רשת אלחוטית בכל מקום בארץ. אם מחפשים פרוייקט חברתי-כלכלי מהמעלה הראשונה בתחום התקשורת – הנה הוא לפניכם.

מה, אני פראייר?

הפרוייקט מועד לכישלון בגלל שהוא טוב כל כך. יש לכך שתי סיבות: האחת, הוא מוגבל לנתבים שמוכרת בזק עצמה. מי שמחובר לאינטרנט באמצעות בזק אך משתמש בנתב אחר – לא יכול להשתתף בפרויקט. בבזק מסבירים שהדבר נובע מבטיחות העברת המידע ברשת האלחוטית. השנייה, הישראלי המצוי חי עם תסביך הפראייר. מה? אני אתן למישהו להתעלק לי על הרשת האלחוטית? אלה כנראה ההסברים מדוע אחרי כחודשיים  הצטרפו למיזם היפה הזה רק כ – 35 אלף בני אדם.


הפרויקט הוא דוגמה קלאסית למעורבות חיונית של הממשלה. אם יש משהו שיפחית את עלויות התקשורת – זה הפרויקט. מה שמתבקש הוא שהממשלה תחייב כל אדם בעל נתב להקצות  את ה"נפח" הנדרש למען הכלל, להסדיר את בטיחות השימוש  ולתת לכולם נגישות למערכת ה- Wi fi . הדבר דומה להתקנת נתבים במימון ציבורי ברחובות היישובים – מה שנעשה עד כה בארץ, במקומות ספורים בלבד.

כחלון נרדם

אלא ששר התקשורת לא קפץ על המציאה. הוא מתהדר בירידת מחירי התקשורת בשנה האחרונה ירידה שאיננה פרי עמלו. זו תוצאה של השינוי הטכנולוגי בשימוש ברשתות ובשינוי במכשירי הטלפון הניידים. משה כחלון בסך הכל ישב במשרד ולא הפריע . וגם זה משהו אם זוכרים שרי תקשורת כמו אהוד אולמרט ואריאל אטיאס שלא הפסיקו להפריע בכך שנתנו גיבוי כמעט מוחלט לתאגידי התקשורת שמצצו את לשד המשתמשים. (ראו למשל     http://gidioneshet.blogspot.co.uk/2012/05/blog-post_1452.html  )

נכון, יש ביוזמה ממשלתית כזו משום הלאמה חלקית של "נפח". אבל ממשלה שמלאימה קרקעות מחוץ לשטח ריבונותה יכולה להשקיע בהלאמה בשטחה – לתועלת הכלל. אבל זה אולי קצת מוגזם עבור הממשלה הנוכחית.
13.9.2012

שתפו: