כשבנט מבנטרש






אומרים עליו שהוא חביב הצעירים ואפילו של לא מעט מהחילוניים שביניהם. לא מכבר השתתף במפגש כלכלי עם יעקב פרי (יש עתיד) וחברי הכנסת מיכאלי (ש"ס), פרץ (התנועה), הרצוג (עבודה) וליבנת (ליכוד). הוא גילה שם,  –  כמה מדהים  שבמרבית העניינים שעל הפרק, כולם מסכימים זה עם זה וכמובן שגם איתו  (חוץ מפרץ).  אז למה אנחנו מתווכחים על שלושים האחוזים שעליהם אנחנו לא מסכימים (סוגיית השטחים והסכסוך הישראלי-פלסטיני)  במקום לשמוח על שבעים האחוזים  שעליהם אנחנו מסכימים, שאל מי שמפלגתו – הבית היהודי – תהיה כנראה המפלגה השלישית בגודלה בכנסת הבאה. אם נאמין לסקרי דעת קהל.

התכנית המדינית של בנט

ועוד אומרים שנתניהו לא אוהב אותו. כלומר שאשת ראש הממשלה לא אוהבת אותו. אבל מי שקורא את הגיגיו יכול להתרשם כי אין בעמדותיהם פער של ממש. בשבעים אחוזים הם מסכימים על רוב העניינים הבוערים, ולגבי שלושים האחוזים הנותרים,   לא נלאה  נפתלי בנט מלצטט את גדולי הליכוד נתניהו, כחלון, אקוניס ואדלשטיין שבגירסה זו או אחרת תומכים בתוכניתו המדינית: סיפוח שטחי C  למדינת ישראל על תושביהם היהודים והפלסטינים. לא זה המקום והזמן לדון בתכנית הזו (שבצידה, כמובן, המשך ההתנחלות  בכל חלקי הגדה המערבית). אבל מה שאולי מלמד על בנט יותר מכל הוא שלדעתו התכנית קבילה על אומות העולם ותסיר מישראל את הטענות נגד הכיבוש, האפרטהייד ושאר מרעין בישין. יש להניח כי המידע על אומות העולם בא למנהיג הצעיר מסיור בבתי כנסת אורתודוכסים בפאריז.

התכנית הכלכלית של בנט

אלא שבנט מציע  רעיון מעניין, ולדעתו הוא הראשון שחשב עליו:  לוותר על הסיוע האמריקאי. ולרעיון הזה מוקדשים הדברים הבאים.

ראוי להתחיל בכך שבנט הוא בהחלט לא הראשון שמצהיר על נכונותו לוותר על הכסף. קדם לו אחד, בנימין נתניהו שמו, שבמהלך כהונתו הראשונה, הודיע על הוויתור בנאום בקונגרס האמריקאי,  וזכה  למחיאות כפיים אדירות. ומה קרה? ערב הוויתור היה היקף הסיוע האמריקאי 3 מיליארד דולר ובשנה שעברה הוא הגיע ל- 3.080 מיליארד דולר. ולא די בכך. ממשלתו של נתניהו לא נלאית מלבקש מהאמריקאים עוד ועוד, ורק באחרונה ביקשה להגדיל את הסיוע לבניית סוללות נוספות של "כיפת ברזל" -  נשק ההגנה האולטימטיבי של המלחמה שהיתה.

אבל יש הבדל. נתניהו הוא רכיכה. מילה שלו היא לא מילה (ויעידו על זה גם חובבי רעיון שתי מדינות והסכמי אוסלו שבהם לכאורה תומך ראש הממשלה ) ואילו בנט הוא בחור רציני ולא תרנגול כפרות.

כסף או נשק, זו השאלה

כאשר בנט מציע  לוותר על הסיוע האמריקאי הוא מתכוון לכסף. כסף זה אמנם דבר חשוב אבל  שולי ביחסים שבין ישראל וארצות הברית. רוב הסיוע – 2.2 מיליארד דולר מתוך כלל הסיוע האמריקאי מיועד לרכש בארצות הברית עצמה. ישראל לא רואה גרוש (או סנט) היא רק מקבלת מטוסים, טילים, נעליים ומה לא. למעשה הכסף – אם מתעקשים לבחון את הדברים  – הוא העברה ממשלם המסים בארה"ב  לתאגידים אמריקאים שמייצרים בעיקר נשק. מה שמעורר את השאלה האם כאשר נפתלי בנט מוותר על הסיוע האמריקאי הוא מוותר על הנשק, על הציוד או שהוא רק מוותר על הכסף?

אם בנט מוותר על הנשק אז כדאי שיודיע את  הדברים לצאן בוחריו. זו תהיה התפתחות מאוד מעניינת. יידעו כל העוסקים בכלכלת ישראל  שממשלת בנט תתחיל לייצר מטוסי תקיפה ומטוסי הפצצה ומסוקים וטילי שיוט וכל מיני תופינים  חביבים שכאלה. ויידע העם כולו שאנחנו נראה לאמריקאים המחורבנים האלה מאיפה הדג מפוצץ את הצורה לאיראנים המרושעים.

יחסי תלות

הנה ניחוש: בנט לא מתכוון לזה. בהנחה שהוא בכלל מתכוון לוותר על איזה זהוא חלק מהסיוע,  הוא מוותר רק על הכסף. וזה סיפור לגמרי שונה.
כי בסיפור הזה התלות בארה"ב נימשכת כתמיד. ואם ה"שמאלנים" של אובמה ירצו ללחוץ עלינו, הם לא יקצצו בסיוע. הם יעצרו את הנשק במישרין. אז על מה בדיוק ויתרנו? ובשביל מה?
חוץ מזה שבתרחיש של בנט, התלות הישראלית בארה"ב נמשכת,  היא מעלה שאלה מעניינת: מאיפה יבוא הכסף?

לפתע נדם קולו

אם בנט מציע להגדיל את תקציב הביטחון כדי לממן את הנשק האמריקאי שהיום אנו מקבלים בחינם, אז כדאי שיסביר מאיפה יבוא הכסף. בנט, במסמכים שפירסם, לא מבטל את ה"כלל הפיסקאלי" שלפיו פועלת ממשלת נתניהו. הכלל הזה מגביל את ההוצאה הממשלתית. ולכן כל תוספת כספית לרכישת נשק מארה"ב צריכה לבוא על חשבון תקציב החינוך והבריאות (ולא, למשל, על ידי העלאת מסים). אז יקום מר בנט ויסביר במטותא, מאיפה, וכמה ואיך.

ויש עוד אפשרות: שבנט יממן את הנשק שיקנה מהאמריקאים בקיצוץ בתוך תקציב הביטחון. למשל שתהיה דיביזיה אחת פחות. שיהיו פחות מטוסים. שהשכר של אנשי הקבע יופחת. שה"שכר" של משרתי חובה יפחת. שהפנסיות של משתחררי הקבע תבוטל. אז שוב, יקום מר בנט ויסביר מאיפה, וכמה ואיך.

אלא שבנט נמנע, בדיוק כמו הבוס שלו בעבר – בנימין נתניהו – מלהיכנס לפרטים. הוא זורק סיסמאות "פטריוטיות" לכל עבר. נתניהו לא מסביר מאיפה הוא יקצץ 20 מיליארד שקל כדי לעמוד ב"כלל הפיסקאלי". בנט לא מסביר מאיפה הוא מקצץ 33 מיליארד שקל כדי לממש את יעד ביטול הסיוע האמריקאי ובצידו את התלות של ישראל ברצונו הטוב של הממשל האמריקאי המצטרף ליעד של מנהיגו, נתניהו.
13.1.2013


שתפו: