מתי שבת?

מפלגת "הבית היהודי "(מה הייתה המפלגה הזו אומרת על מפלגה ערבית כלשהי  בשם "הבית האנטי יהודי"?) מבקשת להפוך את יום ראשון לשבתון. נפתלי בנט וגזעניו מסבירים כי אם אכן כך יהיה,  יהיה קל יותר לאכוף את חוקי השבת וגם לאפשר  לדתיים לצאת לקניות ולבילויים  ביום ראשון. וכל זה יעמיק את הקשר בין הורים לילדים, שכן לשיטת המפלגה גם בתי הספר אמורים לשבות בראשון ובכך יתאפשר עוד "זמן איכות" משפחתי.


בין שבת וראשון

ההצעה  אינה מקורית. כבר לפני שנים אחדות העלה אותה השר סילבן שלום, איש הליכוד.  הממשלה אף הקימה ועדה לבדוק את העניין. ואולי עכשיו יתפרסם גם איזה דו"ח.
ההנמקות של "הבית היהודי" מתועבות. כדי שיהודים-דתיים ייהנו מקניות הרי שיהודים-לא דתיים צריכים לסבול. זה ההגיון של מפלגה שלבטח מתהדרת בדמוקרטיותה. ואולי אין פלא ש"יש עתיד" של יאיר לפיד מתחבקת איתה. מי שהולך לישון עם כלבים...וגו'.

מילא אם המפלגה של בנט הייתה בעד הנהגת שבתון בימי ראשון ובתמורה משחררת את הלא-דתיים מעול חוקי השבת. בהצעה כזו, יש הוגנות כלשהי. אבל מי שמחפש הוגנות במפלגה דתית צריך להחליף את מנוע החיפוש שלו. דת והוגנות לא ירדו לעולם שלובי זרוע.

עתה, יש לשער, יתעורר ויכוח. רוב תושבי המדינה כבר לא עובד בשישי. אבל לפי בנט יכריחו את  כולם  לעבוד בימי שישי (עד השעה 12 או 13) ועוד כנראה להאריך את יום העבודה  באמצע השבוע. כלכלנים יסבירו שייגרם  כאן הפסד עתק. כי שטח ששוחרר מעבודה (יום שישי) לא באמת יוחזר. וכך ישבתו אצלנו גם בשישי, גם בשבת וגם בראשון. המומחים יסבירו שיש לזה מחיר גבוה מדי.

ויהיו שיטענו כי ההצעה לא נועדה אלא כדי  לאסור על הלא דתיים, לנהוג בשבת לפי אמונתם. (כן, גם לחילוניים יש אמונות). יסגרו את הפיצוציות, המסעדות, הספורט, החנויות.  הכפייה הדתית תחגוג. אבל בשביל זה בחרנו בנט. הוא הרי כזה קול וחמוד.

ולגופו של עניין?

לגופו של עניין הגיע הזמן להפוך את יום השבתון מעבודה לעניין פרטי. לא נדרשת הכרעה חברתית באילו ימים ישבתו עסקים. כל אדם יקבע את יום השבתון לעצמו, במועד שנוח לו תוך הודעה מראש למעסיק. אפשר לחשוב על שיטה שלפיה אדם יבחר את יום המנוחה, ויוכל לשנות את בחירתו רק אחת לשלושה חדשים  כדי למנוע מהמעסיקים טרטור מיותר.  וזה בהחלט בסדר גמור אם עובד ומעסיק שיסכימו על כך יוכלו לקבוע כי אדם יעבוד שבועיים רצוף, ואחר כך ינצל ברצף את ימי החופשה השבועית המגיעים לו.

פרט לכך שהשיטה המוצעת כאן מאפשרת חופש בחירה לעובד היא גם מאפשרת חופש רב יותר למעסיק. בשיטה הזו, למשל, אפשר לקבוע כי משרדי ממשלה, רשויות ציבוריות ובנקים יהיו פתוחים בכל יום. זה יקטין את העומס והתורים משום שהציבור יוכל להשתמש בשירותים האלה יותר ימים מאשר עתה.

הגיוני?

אולי.  מה שיסביר מדוע בנט וחבריו יתנגדו לזה בתקיפות. לא מקובל עליהם שהם ילכו בשבת לבית כנסת אבל שאחרים ילכו בשבת למשרד הפנים להוציא דרכון. או שהם יוציאו דרכון ביום ראשון, ואחרים באותו יום ילכו לכנסיה.
6.2.2103

שתפו: