רוריטניה כמשל



רוריטניה היא מדינה דמיונית אי שם במרכז אירופה שמככבת במבחני הכלכלה  באוניברסיטאות   שבהן נדרשים  הסטודנטים להסביר, למשל, את ההשלכה של מס רווחי הון על ייצור גבינה צהובה.  ועוד קושיות מהסוג הזה שחביבות על פרופסורים.

אז בואו נניח שהגענו לשם. מכיוון שרוריטניה היא במרכז אירופה נהגו האוליגרכים הרוסיים וסתם גנגסטרים חסרי ייחוד  להעביר את רווחיהם למדינה הזו,  שנקטה מהלך של "עידוד השקעות הון" והקטינה את מס חברות ל – 10%. זרימת הכסף הביאה לפריחה כלכלית ברוריטניה ויצרה  את התחושה שהיא לא סתם איזו מולדבה אלא לפחות משהו כמו יוון של פעם. וכמו יוון היא ביקשה והתקבלה לאיחוד האירופי ובקול מצהלות – נקמה באנגלים ימ"ש שפעם שלטו ברוריטניה לתקופה קצרה - זרקה את המטבע שלה ועברה להשתמש ביורו.

יחסי החוץ הכלכליים של רוריטניה

רוריטניה היתה סיפור הצלחה. במיוחד הבנקים שלה. על אף שבמקורה הספרותי היתה  רוריטניה ארץ קתולית, הרי שבתחום הכלכלי, היו מקורותיה יוונים-אורתודוכסיים.   רוב תושביה חיבבו את כהני הדת - הפאפזים  - ואת הקטורת שפיזרו. גם הבנקים השקיעו לא מעט מרווחיהם באגרות חוב של ממשלת יוון שהיא בעצם הפאפז הראשי של הכנסיה האורתודכסית (הספקנים מוזמנים להסתכל על הדגל המתנוסס מעל כל מנזר או כנסיה של הכנסייה הזו בארץ הקודש).

 אבל יוון,  וכאן חזרנו למאה ה – 21, התרסקה  כלכלית.  היום נוהגים ה"מומחים" לומר כי היוונים הם בטלנים, שואפי פנסיה מוקדמת ומוצצי כסף מגרמניה. אבל רבים, גם הם  "מומחים", שכחו את תרגיל ההונאה הענק שרקחה הממשלה הימנית-שמרנית ביוון  עם גולדמן-זאקס האמריקאית. אותו תרגיל שחשפה הממשלה הסוציאל דמוקרטית והביא לקריסה הכלכלית של המדינה ההיא שאת אג"חיה בלעו בלהט הבנקים של רוריטניה.

קופצים לביקור במדינה ים תיכונית

הלא היא קפריסין.

וכך תש כוחה של המדינה הזעירה הזו שבים התיכון. אמנם מובטחים לה מרבצי גז טבעי לחופה הדרומי-מזרחי הנושקים למרבצי הגז שגילתה ישראל. אבל עד שמהגז יצא יורו אחד עוד  מועד לחזון. בינתיים קורסים, והממשלה שם פנתה – כמו יוון, פורטוגל ומדינות אחרות  – וביקשה סיוע מהאיחוד האירופי וגוש היורו. האנגלים, איך לא, צחקו. הם אמנם שותפים באיחוד האירופי. אך הם, כמו השבדים,  נמנעו מלהצטרף לגוש היורו.

פוטין, קירשנבאום ולונדון נכנסים לפעולה

הגרמנים לא צחקו כלל. הרי הם האבא, האמא והדוד העשיר של גוש היורו. הם נהגו בקפריסאים כמו שנהגו ביוונים: "נשמח לעזור, אבל בתנאי...". אלא שלתנאים המקובלים – צמצום הוצאות הממשלה והטלת מסים קונבנציונלית – נוסף  רעיון חדש: מס פקדונות.
ולדימיר פוטין, ירון לונדון ומוטי קישנבאום לצד מיטב ה"מומחים" הישראלים נרעשו. את פוטין אפשר להבין. החברים שלו חשבו שהכסף שלהם בגן עדן הפיננסי של היורו. והנה הגרמנייה המרושעת רוצה לקחת להם 15%. איזה מין קפיטליזם זה, התקומם הדיקטטור הרוסי הנאור.

חברו לו צמד העיתונאים של ערוץ 10 שקוננו על משפחות קפריסאיות קשות יום שחסכו סנט ליורו והפקידו בבנק לעת צרה. וכשהגיעה הצרה, גובים מהם מס לסיפוק יצר הרשעות הגרמני. ממש גועל נפש ולא צודק.  גם הפרשנים הכלכליים מהימין הסבירו עד כמה הרעיון מטופש, מזיק ומה לא.

ובעובדה: הפרלמנט בניקוסיה דחה את ההצעה.

בראבו קפריסין.

כעת רק נותר לראות אם הגרמנים  באמת קשוחים.

מה זה? מס רכוש מוסווה?

עכשיו נחזור לרוריטניה. המצב שם חמור והממשלה נזקקת, להכנסות ממסים כדי לכסות את הגירעון התופח.  בפרלמנט שם הועלתה ההצעה להטיל מס רכוש. מס כזה, לא מיותר לציין, נהוג בכמה מדינות. הוא אינו בגדר חידוש פיסקאלי. הארנונה היא מס רכוש, למשל.

מה הייתם אומרים על ההצעה? הסטודנט לכלכלה היה מצביע על היתרונות שבמס: הוא צודק, בדומה למס עזבון, כי הוא תופס הון שנצבר ולא רק הכנסה שוטפת (מס הכנסה) או צריכה שוטפת (מע"מ). אבל יש איתו בעיה: מה יעשה בעל רכוש שאין לו הכנסה שוטפת? איך הוא ישלם?

ברוב המדינות שבהן יש מס רכוש הלכו  בדרך הבאה: המס הוטל אך פטרו ממנו רכוש בסכום מסויים. הרעיון הוא שבעלי רכוש גדול – נניח מעל 3 מיליון במונחי ישראל 2013 – יש להם גם די מזומנים לשלם.

מה היו אומרים על זה העיתונאים, הפרשנים וה"מומחים" למיניהם? ההצעה למס פקדונות היא למעשה הצעה למס רכוש עם פטור לרכוש פיסי וניירות ערך. במובן הזה המס מתירני מדי, בניגוד לדעת המומחים שהתקוממו על כך שהוא דרקוני מדי.

אז הנה הצעה לממשלת קפריסין: תטילו מס רכוש עם פטור של 3 מיליון למי שיש להם דירה אחת בלבד. כל השאר שישלמו. והממשלה תהיה מוכנה לקבל גם מזומנים, גם דירות וגם ניירות ערך סחירים. ואז נראה מה יש לבכיינים לומר.
20.3.13
שתפו: