פירון נגד סקס



הנה ממצאי המחקר החדיש ביותר בסוגיית לוח שנת הלימודים: אם מבקשים למקסם את הישגי התלמידים והתועלת שהם מפיקים מגני ילדים, בתי ספר, ובמידה  פחותה – גם מהאוניברסיטאות, הרי  השיטה המועדפת היא ללמוד שבועיים ולצאת לחופשה של שבוע. זאת במקום השיטה הנהוגה כיום שבעיקרה  דורשת תקופות לימוד רצוף וביניהן  חופשים גדולים יחסית. נמצא גם שמבחינת המורים השיטה הזו מביאה להנאה גדולה יותר, לשקט נפשי וסיפוק מההוראה.

השיקול הקובע

אלא שהמחקר הזה (*) בוחן את "מערכת החינוך" מצד התועלת לתלמיד. השבוע התברר כי זה שיקול שכלל לא מקובל על מה שנקרא כאן, כנראה בטעות, חינוך. אצלנו שואפים לארגן את שנת הלימודים לפי נוחות ההורים.

שר החינוך, שי פירון, כתב בפייסבוק כי "לוח החופשות צריך להתאים - במידת האפשר - לימי העבודה של ההורים". לפיכך משרד החינוך בודק הצעה ולפיה התלמידים ילמדו בימים ראשון עד חמישי. ובמקום שילמדו גם ביום שישי – יקוצר החופש "הגדול".

בינגו.

כישורי הבייביסיטר

אם אנחנו מסתכלים על מקורביה של ריקי כהן (**) מחדרה אפשר להבין את העניין. כהן היא חברה של כבוד בעשירון השמיני של מקבלי ההכנסה בארץ. מבחינתם בתי הספר הם בעיקר שירותי בייביסיטר לילדיהם.  הילדים של מיטיבי ההכנסה בוודאי ראויים לחינוך. אבל לא זה מה שמספקת להם "מערכת החינוך". היא בקושי מספקת להם השכלה מינימלית וגם זו תלויה במטען שהם מביאים מהבית.  מה שכן, שירותי הילדסיטר הם ברמה לא רעה אם כי פה ושם יש בעיות אלימות.

ואם מבינים שהתפקיד  של "מערכת החינוך" הוא בעיקר אספקת שירותי בייביסיטר לילדים,  קל להבין כי מה שחשוב הוא שהבייביסיטר תתאים את שעות עבודתה לאלה של ההורים. ואם, כמקובל אצל כהן וחבריה, ההורים עובדים מראשון עד חמישי, אז יום שישי הוא  בזבוז. שהילדים יסתובבו בקניונים מעשר בבוקר, במקום מאחת בצהריים.

סקס וספונג'ה

אחת מקוראות הפינה העירה כי בתכנית פירון יש משום פגיעה בחיי המין של ההורים, משום שיום שישי נותן להורים הזדמנות לבלות כמה שעות ביחד בבית, ללא הילדים.  אבל זה מחיר קטן למטרה גדולה: שלוח הזמנים של הילדים יותאם לצורכי הוריהם , ולא להיפך.

אולי ראוי לשקול שבבתי הספר ילמדו את בני הנוער  לעשות ספונג'ה, ואז התועלת להורים תהיה עוד יותר גדולה. אפשר גם להוסיף שיעורים ברחיצת כלים ובניקוי אבק. 

כשפירון נתקל בבנט

אלא שכל זה עדיין לא פותר את הבעיה שיצר סילבן שלום. לפני כשנתיים הודיע ראש הממשלה שנבחנת הצעתו של השר שלום לפיה יום ראשון יהיה שבתון כללי במשק, במקום יום שישי שבו מושבתים מרבית מקומות העבודה. לנתניהו, למי שמכיר את העניין, ההצעה הזו ממש לא הזיזה. אלא שלפני כמה חודשים הודיעה מפלגת הבית היהודי של נפתלי בנט שהיא תומכת בהצעה של שלום. גם המפלגה הזו לא התעניינה בתלמידים. עיקר ההתעניינות שלה הוא באפשרות להגביר חקיקה שתאסור כל פעילות ציבורית בשבת. המפלגה מציעה, איך לא, שבאותו שבתון ראשון גם התלמידים לא ילמדו. אבל הם כן ילמדו ביום שישי.

זה שפירון נגד סקס – מילא. זה שהוא נגד נפתלי בנט – זה סיפור חביב. ואם יתפתח כאן איזה סכסוך קטן, יתברך פירון שבא לברך הורים ויצא מסכסך מפלגות.

ומה על החינוך? ומתי יבחנו את התועלת לתלמידים? שיקפצו.

(*) שלא היה ולא נברא
(**) המצאה הוירטואלית של יאיר לפיד, ראש מפלגתו של פירון שמצא כי הכנסה חודשית של 20,000 שקל היא "מעמד ביניים"
29.4.2013
שתפו: