כסף, שקרים ולימודי ליבה


עכשיו הוויכוח הוא על מי השקרן.  לפיד אומר שדרעי, ודרעי רומז  - לפיד. העם נבוך. הציניקנים כמובן מפנים את תשומת הלב לאפשרות הסבירה מכולן – שניהם  משקרים.

שר האוצר כנראה צודק. אם דרעי טוען שיש הסכם ולפיו יימשך התיקצוב הנוכחי של מוסדות החינוך החרדיים, אז הוא טועה ומטעה. אמנם התיקצוב יימשך, כפי שיוסבר להלן, אבל בלי הסכם עם דרעי. לפיד ביצע נסיגה חד צדדית. חבל שלא עשה כן גם מיהודה ושומרון.


ללפיד הייתה תכנית ולפיה תיקצוב מלא של מוסדות חינוך יהיה כפוף ללימודי "ליבה". העניין החשוב באמת הוא לא מי שיקר אלא שהתכנית לא תתבצע. כעת טוען לפיד  שהתכנית תתבצע, אבל בעוד חצי שנה. למה להמתין? משתי סיבות: הראשונה, יש חוק שקובע כי חייבים לתקצב את המוסדות האלה. השנייה, דרוש זמן להקים זרם חינוך ממלכתי-חרדי, במקביל לזרם החינוך הממלכתי ולזרם החינוך הממלכתי-דתי. משתקום רשת  החינוך הממלכתי-חרדי, ייקבעו קריטריונים וביניהם חובת לימוד "ליבה" ובא לציון הגואל.

מדובר בקשקוש דו ראשי.

איפה הכסף?

יאיר לפיד יקים חינוך ממלכתי-חרדי כאשר לבוס שלו, בנימין נתניהו, יגדלו שערות על הקרחת שאותה הוא מסתיר בתרגיל הלוואה וחסכון נדוש. יש לכך כמה סיבות אך כאן אתעכב רק על אחת: כסף. הממשלה, בתקופת הקיצוצים הנוכחית, לא תעסיק אלפי מורים חרדיים בסולם השכר של מורים בזרם הממלכתי הלא-חרדי. הממשלה לא תיקח על עצמה לבנות בתי ספר נוספים, גני ילדים, ישיבות. אין לזה כסף, לא יהיה לזה כסף. והנה קצהו של נימוק נוסף, אין סיכוי שהמפלגות החרדיות יסכימו לזה.

הבלוף של לפיד - 3א'

הראש השני של הקשקוש הוא שיש הבדל בין חינוך חרדי לבין עמותות מעין החינוך החרדי (רשת ש"ס) והחינוך העצמאי (הרשת האשכנזית של יהדות התורה ואגודת ישראל). ממשלת ישראל לא מממנת היום את החינוך החרדי. היא מממנת את שתי העמותות האלה. חוק יסודות התקציב כולל סעיף (3א') ובו כתוב במפורש כי שתי  
העמותות יתוקצבו כמו החינוך הממלכתי. זה עוד פרי ביאושים של מי שידו בכל נזק 
שעשתה המדינה הזו מאז הקמתה – שמעון פרס.

כאשר לפיד/פירון מסבירים כי החוק מחייב תיקצוב זהה, הם צודקים. אלא שהם היו יכולים לשנות את החוק. בדיוק באותו אופן שהם חוקקו את שינוי לוח הזמנים לתקציב לפני כחודשיים.  בדיוק כפי שהם רוצים לשנות את קיצבאות ילדים. כל מהותו של "חוק ההסדרים" הוא שינוי חוקים קיימים. מה שמעניין בפרשה הנוכחית שמחיקת שתי העמותות אפילו לא הוצעה על ידי שרי האוצר והחינוך. שתי העמותות האלה, הן מעוזי הכוח של המפלגות החרדיות. משטרח עובדיה יוסף למנות את דרעי יו"ר ש"ס, הציע לאלי ישי את תפקיד יו"ר רשת החינוך של המפלגה. ישי, כמה שהוא מקשקש על חשיבות החינוך, לא הסכים. ללמדנו כי צביעות היא עדיין נכס בר קיימא במפלגה הזו.
אפשר היה, על כן, להמשיך ולתקצב חינוך חרדי תוך השמטת שתי העמותות מספר 
התקציב. בדיוק כפי שמתקצבים את אלערפאן.

מה עם חינוך דרוזי-חרדי?

אלערפאן היא עמותה דרוזית. היא מחזיקה מוסדות חינוך שבדומה למעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי  מלמדת  מה שבא לה בהלכה הדרוזית ולא "ליבה". העמותה דרשה מימון כמו החרדים. הממשלה סרבה והעמותה עתרה לבג"צ. בג"צ זרק אותה מכל 
המדרגות. למה? בגלל אותו סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב.

יכולים היו לפיד/פירון למחוק את שתי העמותות החרדיות מחוק יסודות התקציב ולתקצב את החינוך החרדי בדיוק כפי שהם מתקצבים את החרדים הדרוזים. וזאת על אף שהדרוזים מגוייסים לצבא ואילו את החרדים אפילו לפיד ומרעיו לא מתכוונים לגייס 
באותו אופן.

הם לא עשו כן, ולא במקרה. וזה, במובן המהותי, שקר הרבה יותר גדול ממה שמיוחס לאריה דרעי.
19.5.2013
שתפו: