להתפנות. לא לפנות


נדמה ששר רווחה כזה לא היה במקומותינו.  עד כה לא קרה ששר אוצר מציע לקצץ בקיצבאות, להטיל תוספת מס הכנסה יחסית, להעלות את מס ערך מוסף – וכל זה בהסכמה מלאה של שר הרווחה. תמיד שר רווחה אמר/צעק/טען ש"לא יעלה על הדעת" ובסופו של דבר חי בשלום כשהצביעו נגדו. הפעם יש שר רווחה שלא מודאג ממהלכי הממשלה להגדלת אי השיוויון בהכנסות ולהעמקת העוני.  בהחלט חידוש מעניין.
אבל זו אינה  חדשנותו היחידה של מאיר כהן. בסוף השבוע שעבר הוא הציע לפנות התנחלויות מבודדות כבר עכשיו, בלי קשר לתחילת המו"מ עם פלסטין.



כהן, למי שתוהה, אינו איזה שמאלן חסר תקנה. הוא, כמו הבוס שלו יאיר לפיד, איש ימין למהדרין בנוסח אריאל שרון. זה הרי בדיוק מה שטענו אריאל שרון ובנימין נתניהו כאשר "התנתקו" מעזה ומחומש. וכהן, כמותם, נשבע ב"ירושלים מאוחדת" –מה שמעיד שכבר שנים הוא לא ביקר במזרחה ובצפונה של העיר הכל כך מחולקת הזו.
אם כן, מדוע ראוי להתייחס לפוליטיקאי לא נחשב כמותו?

כדי להבהיר את ההבדל בין לפנות ולהתפנות.

לפנות = להתנתק מעזה

להתפנות הוא העניין הברור יותר. משמעותו הסגת הצבא משטח כלשהו, ביטול החוק הישראלי על היישובים בשטח ממנו מתפנים ומתן אפשרות לתושבי אותו שטח לנוע בחופשיות ולפעול בחופשיות ללא מגבלות מטעם הכובש.

כדאי להבהיר – אין דמיון  בין "להתפנות" לבין מה שנעשה בזמנו בעזה.  לתושבי עזה אין חופש תנועה.  ישראל אוסרת על יצוא מעזה ומגבילה יבוא לעזה. עזה מתקיימת תחת טבעת חנק ישראלית. לפנות זה מה שנעשה בישובי גוש קטיף.  שם הופעל  כוח ברוטלי על מתנחלים ישראלים.  וזאת תוך ריפוד כיסם במליונים (לכל משפחה) כדי להקל על מצפונם של המפנים.  זה מה שמציע כהן לעשות עם ההתנחלויות הבודדות.

ואת זה לא צריך לעשות.

להתפנות = נסיגה מלאה

אם כהן רוצה שישראל תיסוג משליטתה באזורים מסויימים – שיאמר זאת במפורש.  הסגת הצבא מאזורים מוגדרים שאותם מעבירים לשלטון פלסטיני לא צריכה להיות כרוכה בפינוי של האנשים המתגוררים שם. ישראל לא צריכה לייצר מדיניות יודנריין ברחבי ארץ ישראל/פלסטין. אם אחרי הודעת ישראל על כוונתה להסיג את שלטונה משטחים "מבודדים" כלשהם, יבחרו ישראלים המתגוררים שם לחזור לגבולות המדינה – בבקשה. ואם יירצו להישאר ולגור תחת שלטון פלסטיני – בבקשה.

אבל את האלימות של "לפנות" צריך למחוק מהמילון הפוליטי שלנו.
27.5.2013


שתפו: