דוקטור יאיר ומיסטר לפיד



לאחר מעשה היו התגובות חיוביות. בעקבות נאום מתלהם של ח"כ מאיר פרוש (אגודת ישראל) נגד מדיניותה הכלכלית (שטרם גובשה) של הממשלה, קם דוקטור יאיר והוכיח כושרו באגרוף מילולי, עוקצנות ודאגה כנה לעם ולמולדת.

וכך אמר: "הגוף שאחראי לפרנס ילדים נקרא ההורים שלהם. אתה צריך להביא ילדים לעולם לא מתוך הנחה שמישהו אחר יפרנס אותם אלא מהידע שאתה תוכל לעשות זאת". דברים כדורבנות. ויש לשער כי אפילו כמה חרדים היו תומכים במדיניות הזו.

ימים אחדים מאוחר יותר שב דוקטור יאיר והוכיח כי הוא בדרך הנכונה: " מה שאתם רואים היא דרך נחושה, ברורה, שיש לה כיוון אחד ושיש לה מטרה אחת: לשים במרכז הכלכלה הישראלית את האדם העובד."

בין קיצבת ילדים ומענק הכנסה

אלא שכמו מקבילו הסיפרותי לדוקטור יאיר יש נשמה תאומה ושמה מיסטר לפיד. בחשכת הלילה יוצא המיסטר להפוך את הדברים שעשה הדוקטור בצהרי היום.

"מענק הכנסה", למשל.  צמד המילים האלה אינו אלא מכבסת מילים לקיצבה שמעניק משרד האוצר לעובדים שהכנסתם נמוכה. כלומר זה מה שהיה מעניק דוקטור יאיר. אלא שנשמתו התאומה, מיסטר לפיד, התערבה בהליך. והנה התוצאות: אם אתה עובד בשכר מינימום ומשתכר 4,000 שקל לחודש לא תהיה זכאי לאגורה מהקיצבה הזו. אבל אם את משתכרת  4,000 שקל לחודש ובן זוגך 10,000 שקל לחודש ויש לכם שלושה ילדים –  תקבלו קיצבה ממשלתית של 3,468 שקל לשנה. למה? כי הקיצבה הזו משולמת רק להורים לילדים. (ולאחרים בתנאי שהם מעל לגיל 55).

וכך,  בעוד דוקטור יאיר מתנגד להולדת ילדים למי שמניחים "שמישהו אחר יפרנס אותם", מר לפיד חושב אחרת: הוא משלם קיצבה רק למי שמולידים ילדים שאינם יכולים לפרנס.
"מענק ההכנסה" האומלל הזה, כמה מצער לדווח, לא עומד להתבטל במסגרת תכניתו הכלכלית של שר האוצר.

מחצית מההורים זכאים לסובסידיה

ויש בו עניין נוסף: כידוע יש לו ליאיר לפיד ידידה וירטואלית – ריקי כהן מחדרה. מומחי הסטטיסטיקה כבר מיקמו אותה אי שם בעשירון השמיני, כלומר בשליש העליון של  בעלי ההכנסות במדינה. הזוג החביב שהבאנו כדוגמא,  שלו הכנסה חודשית של 14,000 שקל לחודש נמצא די קרוב למשפחת כהן המפורסמת. ללמדנו כי לשיטת שר האוצר יותר ממחצית ההורים במדינה שלהם  שלושה ויותר ילדים יקבלו  קיצבה בגין ילדים שהם לא מסוגלים לפרנס. למתעניינים, המועד האחרון להגשת בקשות לשנת המס הקודמת הוא ספטמבר 2013.

איך לגדל ילדים בלי סובסידיה

האם יש חלופה סבירה למחול הקיצבאות הזה? האם יש שיטה שבה באמת, ולא בסיוע מיסטר לפיד,  יוכל "האדם העובד" לפרנס את משפחתו? ועוד איך יש: העלאת שכר המינימום. אלא שהחלופה הזו, פשוטה כל כך לביצוע, כוללת מוקש: היא תכביד כלכלית על מעסיקים  - חביביו של מיסטר לפיד - תוך כדי הקלה על "האדם העובד" -חביבו של דוקטור יאיר.
דילמה לא פשוטה.


לפיד סוגר קולנוע בשבת?

דוקטור יאיר התגאה בזכותו לא לשמור שבת , והטיח בפני הח"כים החרדים כי מה שהוא עושה בשבת אינו מעניינם. קודמו בתפקיד חתם, כבעל קרקע הלאום, על חוזה שאוסר על מפעילי הסינימה סיטי שתפתח בירושלים לקראת הקיץ, לפעול בשבת. מה ששר אוצר אסר, יכול שר אוצר להתיר. השאלה היא מי מנצח: הדוקטור או המיסטר.
29.4.2013
(התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 30.4.2013)


שתפו: