סיפור על 140 שקל


לממשלה, ובמיוחד לשר האוצר יאיר לפיד, יש עניין רב במצגי שווא. סיסמת  "שתי מדינות" שהיתה בעבר נחלת השמאל (חד"ש ומרצ) אומצה על ידי מפלגת העבודה -  מה שלא הפריע למפלגה הזו להתנער ממימוש העניין בכל פעם שהיתה הזדמנות כזו. נתניהו, בלופר לא קטן בעצמו, אימץ  את חזון "שתי המדינות" ובמקביל פועל למנוע כל התקדמות  בעניין. וגם לפיד שנשבע ברעיון שתי המדינות במהלך מערכת הבחירות, מזמר היום זמירות אחרות.

 אבל מה חשובה המציאות  אל מול הסיסמא?

אותו הדבר קורה לסיסמא החדשה יחסית – "שיוויון בנטל".  המלצות ועדת פרי לעניין הגיוס לצבא הן הכל חוץ משיוויון בנטל. לא שיוויון בין בני דתות שונות, לא שיוויון בין המינים,  ואפילו לא שיוויון בין יהודים לבין עצמם. אצל גברים יהודים יש שלוש קטגוריות שונות שלכל אחת שירות אחר. ואצל הנשים – שתיים.

 אבל מה חשובה המציאות אל מול הסיסמא?

העלאת המס ב - 1.5%

בנאום התקציב בכנסת חזר שר האוצר לעניין השיוויון בנטל גם בתחום הכלכלי. לא ניכנס כאן לדיון מפורט. מייגע מדי. קחו את הקבוצה הכי עשירה בארץ –  זו שלפיד הקפיד לכאורה , לגרור אל מעגל הנושאים בעול הכלכלה המקרטעת– משתכרי המיליון פלוס.
במסגרת התכנית לשיוויון בנטל הועלו כל שיעורי מס הכנסה, בכל רמת הכנסה, ב 1.5%. "כל"? לא ממש. יש שיעור אחד שהושמט מתוספת הנטל: מס בשיעור 2% המוטל על מיליונרים פלוס. שיוויון בנטל, לא?

ביטול קיצבת ילדים למיליונרים

בהצעת חוק ההסדרים דופקים את המיליונרים פעם נוספת: מבטלים להם את קיצבת הילדים. יש בהצעה  סוגיה עקרונית: האם ראוי שהקיצבה תהיה מותנית בהכנסה? ברור שאם זה יעבור בשלום, יהיה השלב הבא  קיצבת הזיקנה מותנית הכנסה. זה יכול להתפתח לתפארה. אלא שממילא אין בין קיצבאות הילדים לבין טובת הילד דבר וחצי דבר. היא הרי כסף להורים שאולי משתמשים בה לתועלת הילדים. ואולי לא.

עד כאן זה נשמע בסדר, מבחינת מי שבוחר להאמין ללפיד.  מעתה המיליונרים לא יקבלו קיצבאות ילדים. אם  כך, איפה הסיפור?

מתי תבוטל הקיצבה?

נתחיל ב"מעתה". קיצוץ הקיצבאות לכולם הוא מעתה. ביטול קיצבה לעשירים  - רק מהשנה הבאה.  למה? כי הביטוח הלאומי,  שמשלם את הקיצבה, לא מכיר מיליונרים. הוא מכיר אימהות לילדים. הקיצבה משולמת לאימהות ואותן הביטוח הלאומי יודע לזהות.  הוא לא ממש מכיר את הכנסותיהן, ובוודאי לא את הכנסותיהן השוטפות.  לבטח אינו מכיר את בן הזוג של האמא של הילד. לכן הצעת החוק נותנת לביטוח הלאומי חצי שנה לעשות היכרות.

איך? לממשלה אין מושג קלוש. לכן בדברי ההסבר כתוב שהביטוח הלאומי יחשוב על משהו. על מה?

איך לא ייקחו את הכסף?

יש מוסד שיודע, אם כי באיחור רב, מי מיליונר. קוראים לו רשות המסים. ובאופן מפתיע מי שממונה עליו הוא אותו  לפיד מיודענו. כמה קל היה לקבוע כי אותה רשות מסים תוסיף לחיוב המס של כל מיליונר שיש לו ילדים 140 שקל לחודש בגין כל ילד. נכון, אולי יהיה בלבול אם מחשב מס הכנסה לא יודע שמיליונר פלוני נשוי לאלמונית וייתכן שיפחיתו לשניהם 140 שקל. מה שכל רואה חשבון יכול לתקן בשנייה בעת הגשת הדו"ח השנתי.

אבל אז באמת היו מקצצים בקיצבת הילדים למיליונרים. ולזה אף אחד לא ממש מתכוון.  העיקר הסיסמא.
24.6.2013


שתפו: