סכיזופרניה אקוטית


הממצאים בהחלט מפתיעים. יותר מ 90% מהציבור סבורים  שזכות העובדים להתאגד. כ – 80% מאמינים  שזכות השביתה חשובה וזאת על אף ההתבכיינות הקבועה של ערוצי  הטלוויזיה  אם וכאשר קודש קודשי הנתב"ג נסגר עקב סכסוך עבודה. נכון שלא נמצא קשר סיבתי אבל התמיכה בהתאגדות עובדים  ובהשתייכות אליה  עולה עם גידול ההכנסה עד 20,000 שקל לחודש. אבל גם שליש מבעלי הכנסה גבוהה יותר חברים באיגוד מקצועי בהשוואה לשיעורים פחותים בהרבה אצל המשתכרים פחות מ - 7,000 שקל לחודש.


כל אלה ממצאים מהסקר החברתי שפרסמה באחרונה  הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לא רק שהסוציאליזם חזר לכאן ואנחנו לא ידענו. מתברר כי הנשאלים מחזיקים בדעה כי תפקיד האיגוד המקצועי הוא לא להיות נחמד אלא להתעמת עם "ההנהלה" על שיפור שכר, מעמד עובדים ועוד  סוגיות דומות ואדומות.

הקוקו והסרפן

מה שמעלה את השאלה איפה הן הבחורות עם הקוקו והסרפן והבחורים עם הקילשון והפטיש?

חובבי קרל מרקס ע"ה התלבטו הרבה שנים מדוע "מעמד הפועלים" לא קם על הקפיטליזם, לבטח בגירסתו החזירית השלטת במקומותינו, כפי שהגדיר זאת  הנשיא פרס – שאיש אינו חושד בו בנטיות אדמדמות . איך זה שרוב השכירים, ורוב הציבור, תומכים בנחרצות כזאת באיגודים מקצועיים אך רק רבע מהשכירים טורחים להיות חברים? ואיך זה שהליכוד, שוטם איגודים מקצועיים, מחזיק בשלטון כל כך הרבה שנים ואיך זה שיאיר לפיד ומפלגת הבובות האנטי סוציאלית שלו מקבלים עצמה שכזו?

התשובה, לפי ממצאי הסקר החברתי, מפתיעה לא פחות. אמנם 3% השיבו שלא יצטרפו לאיגוד מקצועי בגלל דמי החבר. ועוד 9% השיבו כי לא יצטרפו לאיגוד מקצועי כי הוא "לא יועיל". אבל 70% השיבו כי הם לא מצטרפים פשוט כי אין איגוד מקצועי במקום עבודתם.

העופר והעיני

מה שמשליך בעיקר על עופר עיני וחבריו בהסתדרות הכללית. ההסתדרות פשוט לא עושה את עבודתה. לא מהעדר ביקוש. כאמור הרוב המוחץ תומך וגם מוכן לשלם. אלא מרשלנות אירגונית. אין גיוס. ומה שמעניין במיוחד הוא היכן האיגוד המקצועי לא נמצא. הוא לא נמצא בעיקר אצל רוב אלה המשתכרים פחות מהשכר החציוני –  סביב 6,500 שקל ברוטו לחודש.  אין גיוס לאיגוד המקצועי בענפי המסחר, תעשייה, שירותים קהילתיים ופיננסים. למעשה רק במגזר הציבורי יש שיעור התאגדות שמבטיח יכולת השפעה – מעל מחצית העובדים. אבל גם במגזר הציבורי מפתיע שרק מחצית העובדים מאוגדת. המחצית השנייה גורפת שמנת מהישגי חבריהם שטרחו להתאגד.  

טיפשות או סכיזופרניה

אם הרוב, שלושה רבעים מהשכירים,  אינם חברים באיגוד מקצועי  מי אמור לדאוג לזכויות העובדים? מתברר כי "העם" (70% מהנשאלים) בדעה שהתפקיד לדאוג לזכויות העובדים הוא של הממשלה ושל....ההנהלה.  די מביך למצוא שאנשים שמאמינים  כי זכות השביתה היא זכות יסוד, חושבים שנתניהו, לפיד, בנט והבוס בעבודה צריכים לדאוג לזכויותיהם כעובדים.

המסקנה מכל זה בהחלט יכולה להיות  שהישראלים הם טיפשים, שקרנים או לוקים בסכיזופרניה אקוטית. ואכן התמונה  מתבהרת מעט כאשר בודקים  לא כמה ישראלים חברים באיגוד מקצועי (כאמור 25% מהשכירים) אלא כמה נהנים מהסכמים קיבוציים. וכאן -  מתקרב השיעור ל כ-50%. ( על פי סקר  שעשו פרופ' גיא מונדלק ואחרים לפני שנים אחדות)  וזה אומר כי הישראלים מאוד אוהבים לאכול פירות אדומים אבל שמישהו אחר יטרח לגדל אותם בעבורם.
16.6.2013


(פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 18.6.2013)
שתפו: