הבלי ביטוח

משה (בן זוגה של ריקי) כהן מחדרה הוא אדם חרדתי. הוא נמנה על כמחצית האנשים שבסקר דעת קהל דיווחו כי פנו למשטרה לאחר שביתם נפרץ, אבל עשו זאת רק לצרכי ביטוח.  ככלל לכהן אין אמון מי-יודע-מה במשטרה ולכן שמח להיענות להצעתה של חברת הביטוח "שמירה וגאולה" לרכוש פוליסת ביטוח  שתכלול שמירה על ביתו  באמצעות חיילי גדוד 13 של גולני. ה"מוצר" החדש הזה נוצר בעקבות הודעת הרמטכ"ל על קיצוצים באימוני החיילים, מה שמותיר לחיילי גולני זמן ואפשרות לתרום לתקציב הביטחון העומד לפני קיצוץ עמוק.  בפוליסה נכתב כי הביטוח הוא בנוסף לביטוח הרכוש הרגיל וכי אם יממש כהן את זכותו לדרוש פיצוי מחברת הביטוח שלו  –  על אף שהבית נפרץ למרות השמירה של גולני – הוא יקבל פיצוי קטן, מ"שמירה וגאולה".



המפקח על שוק ההון והביטוח הודיע כי בכוונתו לפסול את הפוליסה של "שמירה וגאולה" כפי שהיא. הוא יסכים לפוליסה שתיתן פיצוי רק בגובה ההשתתפות העצמית של כהן על ביטוח הרכוש שנגנב.

צינור דם מחיפה לתל אביב

בקרב מומחים לביטחון עוררה כוונת המפקח תגובות מעורבות. היו שטענו שהציבור "סובל" מעודף ביטוחים ביטחוניים. היו שטענו כי אין מקום להתערבות המפקח,  וכי זכותו של כל אחד לבטח את עצמו כרצונו. אחרים סברו כי מאחר וכל אדם מממן את חיילי גולני מהמיסים שהוא משלם, זה לא בסדר שהוא נדרש לתשלום נוסף עבור הביטוח שמשתמש בחיילי גולני. הדיון, יש לומר, היה ער ומעניין.

לי הוא הזכיר אגדה על שאלה שנכללה בבחינה  בטכניון: "הממשלה החליטה להקים צינור להעברת דם מחיפה לתל אביב, שיעביר שני ליטר דם בשניה. מה צריך שיהיה קוטרו?" יש לשאלה פתרון הנדסי "נכון". ויש האדם השפוי שמשיב: מי המטומטם שרוצה צינור כזה?

הסיפורים והאגדות ממחישים את החלטת המפקח דנן להתערב בביטוחי בריאות "פרטיים". לכולנו יש ביטוח ממלכתי. לרובנו יש ביטוח "משלים" מקופת חולים. אך לכשליש מאיתנו, משפחת כהן כלולה, יש גם ביטוח "פרטי" שכולל פיצוי כספי אם תזדקקו לטיפול רפואי  במימון קופת חולים.
מכאן התפתח ויכוח שבעיקרון דומה לוויכוח סביב "שמירה וגאולה". איש אינו קם ושואל: מה פתאום חיילי גולני עושים שמירות פרטיות?

השר"פ של גולני


כאשר השליש העשיר של תושבי ישראל חולה הוא לא מסתפק ברופא של קופת חולים. הוא רוצה מנתח של בית החולים, אבל "פרטי".  הוא מאמין שאם הוא משלם למנתח, אז הניתוח  הוא באלאדי, נטול תקלות וזיהומים, על אף שנעשה באותו בית חולים ועל ידי אותו רופא ששעה קודם ניתח חולה "רגיל" נטול ביטוח "פרטי".

מה שמזמין את השאלה הבאה: אם זה בסדר שבבית חולים ציבורי ינתחו באופן פרטי -  לא נשכח שהן משפחת כהן, הן שרת הבריאות גרמן והן שר האוצר (הבוס של המפקח על הביטוח)  הם כולם "יש עתיד" כלשהו- -  מה הבעייה עם שמירה פרטית של חיילי גולני על ביתו של משה כהן ?

זה לא הביטוח, טמבל

ואם, כראוי, גולני לא אמורים למכור שירותי אבטחה  פרטיים, אז גם רופא של המדינה לא מוכר שירותי ניתוח  בבית חולים ציבורי.

ואם ברור ששני אלה לא תקינים – את מי מעניין מה עושה משה כהן בביטוחים שלו? אבל בהבל הביטוחי הזה יש עתה דיון ער ומטומטם.
14.7.2013
(המאמר התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 16.7.2013)
שתפו: