שוטף פלוס



יאיר לפיד (שר אוצר) ושלי יחימוביץ' (יו"ר העבודה שבאופוזיציה) מתקוטטים. לא בכנסת, במקום שאליו שלח אותם ציבור הבוחרים,  כי אם בפייסבוק. אך ההתקוטטות אלימה לא פחות מקרבות הצעקות שהורגלנו לראות בבית הנבחרים שלנו.   עילת הקטטה הפעם  "שוטף + " הבייבי של יחימוביץ'.


העמדה של יחימוביץ'

יחימוביץ' הגישה הצעת חוק ולפיה הממשלה תשלם לספקיה בתוך שוטף פלוס 30 ימים ממועד קבלת החשבונית (והסחורה או השרות) של הספק. שוטף, למי שלא בעניינים הפיננסים, הוא המועד עד סוף החודש שבו נשלחה החשבונית. וכך, לדוגמא,  מי ששלח לממשלה חשבונית ב – 10 לחודש יולי זכאי, על פי הצעת החוק של יחימוביץ', לקבל תשלום לכל המאוחר בסוף אוגוסט.

העמדה של לפיד

לפיד מתנגד. כלומר הוא לא. תחילה אמר שיחימוביץ' שמעה שהוא הקים ועדה לבדיקת העניין, ומיהרה להגיש הצעת חוק – כדי לזכות בתהילה. שיקר האיש. לא נורא – אצלו זה כרוני ובסל התרופות יש הנחה לחולים כרוניים. יחימוביץ', מתברר, הגישה את ההצעה עוד בכנסת הקודמת.

אז למה לפיד נגד? כי הוא הקים ועדה. ומי בראש הוועדה? החשבת הכללית – זו שמשלמת בשם הממשלה. כלומר היא זו שלא משלמת במועד. ומכיוון שהיא מבצעת אלפי תשלומים מדי חודש,  ייקח לה עוד חודש עד שהיא תגבש את דעת הוועדה. ועד אז – לפיד מתנגד.

שוטף +?

אז מי צודק?

לכאורה יחימוביץ'. מה יש כאן לחשוב בכלל. ההגיון אומר שמשלמים ביום שמקבלים את הסחורה או השרות. למה בכלל נוצר מושג כזה  "שוטף +"?ואם נניח שאי אפשר לשלם באותו יום, אז למה שלא ישלמו תוך 10 ימים או, לכל היותר, חודש? מה זה בכלל ה"שוטף" הזה? האם ספק של הממשלה הוא גם בנק שצריך לתת לה אשראי?

פעם, לפני המצאת המחשב, קשה היה לצפות שכל יום יישבו הפקידים ויוציאו הוראת תשלום לספקים. אז עשו זאת אחת לחודש. היום הכל ממוחשב – החוזה, החשבונית, הכל – והוראת תשלום יוצאת בהקשת מקלדת. לא צריך בכלל לחכות. מכאן שהנוסחה של "שוטף+" כבר איננה רלוונטית ואין לה הצדקה.

ההבדל בין שמאל וימין

אבל זו רק הטעות הקטנה של לפיד ויחימוביץ'. הטעות הגדולה היא בהתכוונות של החוק ובהחלתו רק על הממשלה.  נניח ותתקבל ההצעה של הפינה הזו והתשלום יתבצע בתוך 30 יום מקבלת החשבונית. מדוע צמד הפוליטיקאים  מגביל את ההחמרה רק לממשלה? מדוע מי שמספק לנוחי דנקנר, יצחק תשובה, הוט, סלקום מוצר או שרות לא יהיה זכאי לקבל את כספו כמו מי שמספק את אותה סחורה לממשלה? מדוע מי שמספק סדינים לבית החולים וולפסון בחולון יקבל את כספו בתוך 30 יום ומי שמוכר סדינים לשערי צדק בירושלים יזכה לתשלום רק במועד שגזבר בית החולים ימצא לנכון?

 לא רק הממשלה והמגזר הציבורי צריכים לעמוד באמות מידה תשלומיות נאותות. זה צריך לחול על כל גוף שרוכש מוצר או שרות. דין שווה לכולם. אבל זו עמדה של שמאל....

האם לספק של הממשלה מגיע יחס מיוחד בהשוואה לספק של שופרסל? אבל את המגזר הפרטי יחימוביץ (ובוודאי לפיד) פוטרים מחובת תשלום במועד. למה? כי יחימוביץ' מפחדת מהמגזר הפרטי ובוחרת "להזיק" – באמצעות הקדמת תשלומים לספקים - רק למגזר הציבורי. כי זו עמדה של ימין....
3.7.2013
שתפו: