להזדקן בכבוד במדינה היהודית


זה לא היה עניין של מה בכך, אך בשלהי 2007 חתם שר התעשיה והתעסוקה על צו ההרחבה להסכם פנסיה. מינואר 2008, ומכוח אותו צו, יש בישראל פנסיה חובה. ליתר דיוק יש בישראל פנסיה "חובה".


מבחינה משפטית צו השר כמוהו כחוק. מקצת המעסיקים לא אהבו את הצו. במיוחד אלה בענפי השירותים האישיים. לפיכך הפנסיה שהיא "חובה" (ומיד יבוא הסבר על פשר המרכאות האלה) נחותה בהשוואה לפנסיה המשולמת מכוח הסכמים במקומות עבודה רבים. עד השנה הבאה שיעור התשלומים מתוך השכר הוא רק 15% (ובעבר אף היה נמוך עוד יותר) בהשוואה ל – 17.5% בפנסיה רגילה ואף 21% בפנסיה עדיפה בקרנות הפנסיה הוותיקות (שנחסמו למצטרפים חדשים ב – 1995).  רק עובדים מעל גיל 20 (נשים) או 21 (גברים) זכאים שהמעביד יעביר לזכותם תשלומים לפנסיה. . החובה לשלם לפנסיה תופסת רק אחרי 6 חודשי עבודה. אבל צו הוא חוק ואת החוק צריך לקיים.

או שלא.

החובה הפנסיונית בפועל

על פי המידע העדכני ל – 2012 , מכלל העובדים בני 20 ויותר, רק ל – 82% מהמועסקים יש הסדר פנסיה כלשהו . זה אומר שלכחמישית מכלל המועסקים אין הסדר כזה.  איך זה שיש חוק פנסיה חובה, ולכחמישית מהעובדים אין פנסיה? חובה, מתברר, זה עניין גמיש. מכאן המילה החדשה: "חובה".

בתחתית סולם מימוש הזכאות נמצאים עובדים לא מקצועיים. שם רק לשני שלישים יש הסדר לפנסיה. אך גם בקרב עובדים מקצועיים ואפילו אקדמאיים לא מגיעים לשיעור הנקוב בחוק: 100%.

הרסיס בתחת של בנט

האם יש מצב שבו לאישה נולד ילד והיא לא מקבלת קיצבת ילדים? אם יש כאלה, זה בשוליים של הגדרת הישראליות בחוק. אבל כל ישראלית היולדת מקבלת  את הקיצבה. המדינה, מתברר, יודעת לאתר את הזכאיות. אז איך זה שהמדינה מתעלמת משש מאות אלף (!) מועסקים – שני שלישים מהם שכירים ושליש עצמאיים - נטולי הסדר פנסיוני?
ולא שהעניין נופל בין הכיסאות. אמנם השר הנוכחי שינה את שם המשרד שבראשו הוא עומד, אבל תעסוקה, פנסיה וחוקי עבודה נשארו במקומם. אם יש רסיס אמיתי שתקוע לנפתלי בנט הנה הוא לפניכם. הוא לא שייך לפלסטין. הוא כואב. הוא לא שייך דווקא לחרדים השנואים על מנהיג הבית היהודי. אך בנט מתעלם. בבתי הסוהר אין מעסיק אחד שגנב מעובדו את הזכות ל"חובה" הפנסיונית. ואין אף עצמאי מפר חוק.

לפיד מאחד כוחות

אם זה בסדר לדפוק את נטולי הפנסיה, אמרו במשרד האוצר, אולי גם נעקוץ את אלה שיש להם הסדר פנסיוני? ואכן הממונה על שוק ההון, הכפוף במישרין ליאיר לפיד מ"אין עתיד", פירסם הודעה על כוונתו לקצוץ לכל אלה שעתידים לקבל פנסיה את כבשת הרש. מדוע? בגלל הריבית.

פעם הממשלה סידרה לקרנות הפנסיה ריבית של 4% לשנה על כספי החוסכים. הודות ליוזמה של שר אוצר, אחד בשם בנימין נתניהו, הסידור הזה בוטל. ועל קרן הפנסיה לחפש ריבית בבורסה. מתברר שזה לא כל כך מצליח. אבל לפורשים מעבודה ישלמו כאילו קרן הפנסיה קיבלה, ותקבל בעתיד, 4% על הכסף. עכשיו בא לפיד ואומר שצריך להפסיק עם זה, כלומר צריך לקצץ את הפנסיות העתידיות. בכמה? כל מספר בין 5 ל 15 אחוזים הולך.

למה לקצץ? יש חלופות אחרות. אפשר להעלות את שיעור התשלומים לפנסיה מתוך ההכנסה מ – 15-17.5% ל 21% כמו שמשלמים  עמיתי הקרנות הוותיקות והמעסיקים שלהם. אפשר לחייב הפקדה לפנסיה מיום העבודה הראשון ולא אחרי 6 חודשים. אפשר לקצץ בדמי הניהול המופרזים. ואפשר לסבסד.

מי נהנה מסיבסוד בפנסיה

סבסוד אינו זר לנושא. המדינה מסבסדת את הפנסיה התקציבית במאות מיליארדים. שם בקושי מפקידים כסף לפנסיה. שם יש גרעון שלידו מה שקורה בקרנות הפנסיה הוא גזר גמדי. גם קרנות הפנסיה הוותיקות נהנות מסובסידיה.  אז למה שלא יהיה סבסוד בקרנות הרגילות – נשוא התעלול הנוכחי.

הגדיל רוע רג'ואן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון באוצר. בראיון ל"הארץ" הוא הסביר ש"המדינה צריכה לתמרץ אנשים לחסוך (לפנסיה – ג.ע.) באמצעות מתן הטבות מס".
כלומר משרד האוצר בעד סבסוד הפנסיה (באמצעות הטבות במס הקיימות מאז הומצאה הפנסיה בישראל) אבל הוא בעד סבסוד הפנסיה רק לבעלי הכנסה בינונית פלוס. ומה עם הפנסיה של בעלי הכנסה בינונית מינוס – בערך מחצית העובדים? הכנסתם של אלה לא מאפשרת, לרוב, ליהנות מהטבת מס. אז שיאכלו קש פנסיוני. התוצאה של הקיצוץ הצפוי תהיה, בין השאר, שיותר קשישים יזדקקו לתמיכה ממשלתית לאחר שיפרשו מהעבודה. כלומר לקיצוץ המוצע, אם יתממש, יהיה מחיר לתקציב המדינה.

כשמטפלים במחלה ולא במניעתה

בדיוק מה שקרה עם חיסונים. שרת הבריאות, יעל גרמן, יחד עם לפיד ביטלו סנקציה כספית על מי שאינם מחסנים ילדיהם – ובכך חושפים את כל השאר למחלות קשות. התוצאה לא אחרה לבוא: מגפת הפוליו התחדשה והמדינה משקיעה הון בניסיון לחסן את כל הילדים.

אבל אין רע בלי טוב. מי שיינצלו מרוע הגזירה של לפיד יהיו רק אלה שמוזנחים מרוע המחדל של בנט. מי שממילא אין להם סידור פנסיוני, כי בנט לא מתעסק עם מעסיקים, לא ייפגעו מקיצוץ הפנסיה שאיננה.

18% מהעובדים בלי פנסיה. 82% מהעובדים יקבלו כנראה 10% פחות פנסיה. כמה טוב להזדקן בכבוד בבית האחים היהודיים.
14.8.2013

שתפו: