שקרים ודמגוגיה

על שקרים שמקורם בממשלה אין צריך להרחיב את הדיבור. כאשר שר התחבורה, ישראל כץ, מבטיח  שתחרות בין נמלים תוריד את יוקר המחיה הוא רואה מהרהורי ליבו הדמגוגי במקרה הטוב, או סתם משקר במקרה הרע.

 בואו נניח שהוצאות השינוע בנמלים מהווים 10% ממחיר המוצרים. עכשיו, תארו לעצמכם שאתם שר התחבורה, והנמלים בבעלותכם. מה  עושים כדי להוריד את יוקר המחיה, ומיד?

יש את שיטת כץ: נכנסים לקרבות עם עובדי הנמלים. זו שיטה די עקומה.  אבל היא יוצרת כותרות בתקשורת, שהרי עובדים  התפרעו בבית משפט, אז בטח שהם הרעים. עובדה: כץ לא התפרע ולכן הוא טוב ומנומס, ובית המשפט יפסוק שהשר  צודק. כץ יוציא שני מכרזים להקמת שני נמלי ים חדשים. ובעוד  שבע שנים בערך לכל המוקדם -  זה פרוייקט דמוי הרכבת התחתית/קלה בתל אביב -  יהיו עוד שני נמלים. ומה על יוקר המחיה עד אז?

לעומת זאת, אפשר  ללכת בדרך הישרה. קובעים  שממחר, יורדים מחירי השינוע בנמלים באותם  10%.  השיטה הזו, כמה מצער,  נטולת זוהר. אינה כרוכה בעימות, והתקשורת לא כל כך תתעניין בה.  היא רק מורידה מחירים, ואת מי באמת זה מעניין? לא את כץ. ואיך אני יודע? כי אם זה היה מעניין אותו הוא היה פועל בדרך הזאת.

כמה עולה שינוע מכולה?

אלא שעלות השינוע בנמלים מתוך המחיר לצרכן אינה עשרה אחוזים. היא אפילו אינה אחוז. ולרוב היא  אפילו לא עשירית האחוז. לכן הוזלה של יוקר המחיה אין כאן.  בטח לא במספרים שהצרכנים ירגישו.

בגלל שעלות השינוע נמוכה, מרבית העסקים משתמשים בנמלים לפי הנוחות הגיאוגרפית. חקלאי מהנגב לא ישתמש בנמל חיפה כי הפער בהוצאות ההובלה היבשתית בין חיפה לאשדוד יותר גדול מכל עלות הנמל. וההוכחה היא שיש בסביבה  נמל זול להחריד (במושגים ישראליים) הנקרא עקבה. ואפילו אלה שמשתמשים בנמל אילת לא רצים לשם, למרות שהמרחק ממרכז הארץ זהה.

בדקתי: עובדי נמל עקבה אינם חלק מהמונופול האימתני של נמלי ישראל שכץ מברבר עליו.  אבל בדקתי עוד משהו: נמלי הים – חיפה ואשדוד - מרוויחים הון. וזאת על אף העובדים האיומים. איפה הכסף, אתם שואלים? בממשלה שמושכת דיבידנד מהנמלים. כלומר, אם יש פה עניין של יוקר מחיה ( ואין כזה) תאוות הבצע הממשלתית - מאות מיליונים נמשכים כדיבידנד מכל נמל, מאות מיליונים משולמים לחברה ממשלתית אחרת בעבור שימוש בקרקע - משחקת כאן משחק חשוב.

מה בדבר מכרז שיוויוני

האם העובדים המתקוממים צודקים במאבקם נגד מכרזי הנמלים החדשים? יועציהם הכלכליים, אביה ספיבק ומאיר אמיר, סבורים  שישראל אינה זקוקה אפילו לנמל אחד נוסף.  ומן הסתם הם יכולים להוכיח את זה באותות, מופתים ומספרים. כלכלנים, תמורת שכר הולם, יוכיחו כל דבר.  אבל נראה שכל עוד אין בעקבה מצבור של מכולות המיועדות לישראל – טענת הצורך בנמל נוסף מפוקפקת.

זכותה של הממשלה לנהוג בטמטום ולהקים נמל מיותר. היא הרי מחזיקה גם כמה דיביזיות טנקים  מיותרות, הכירה  באוניברסיטה מיותרת אחת ויש אצלנו יותר מכללות מהדרוש  לכל המזרח התיכון החדש. וכמה הטבות מס מיותרות נותנת המדינה לטייקוניה?

 אבל אם יתברר במכרז כי יש טייקון שמוכן לשלם לממשלה, בשכר קרקע, את מה שהממשלה גובה מנמלי חיפה ואשדוד – סבבה: שיקים נמל לתפארה.
8.9.2013


שתפו: