להדיח את חסן?


מה שנראה  חשוד, היתה ההסכמה המופלאה בין שר האוצר, יאיר לפיד, לבין יו"ר מפלגת העבודה וראשת האופוזיציה, שלי יחימוביץ. כמי שלא הסכימו עד כה, לפחות בפומבי, על דבר וחצי דבר, אפשר היה רק להתפעל, כלומר לחשוד, כאשר השניים הסכימו שיש להדיח את אלון חסן שזה עתה הושב לתפקידו בוועד עובדי נמל אשדוד.

במובן מסויים זה די דומה לתגובה של מפלגת העבודה לנאום ראש הממשלה באו"ם. "בעניין איראן", אמר בוז'י הרצוג המתחרה ביחימוביץ על תפקיד היו"ר, "אין קואליציה ואופוזיציה". כאילו שבעניינים אחרים יש מה-זה-מחלוקות.

העבירות של חסן

מכל מה שהתפרסם ברור שחסן הוא לא עבריין.  הנהלת הנמל לא התלוננה נגדו. במשטרה איש לא התלונן בעניינו.  נכון, הוא שותף בחברות פרטיות שמקיימות קשרי עסקים עם הנמל. אבל זו בהחלט לא עבירה על החוק. כי אם זו היתה עבירה, הרי שחצי ממנהלי התאגידים בארץ היו בבית סוהר. והם לא. אז מה הבעיה?

הבעיה היא שעובד שכיר הוא גם קפיטליסט שעושה עסקים עם מעבידו. ולא סתם עובד אלא חבר ועד. ולא סתם חבר ועד אלא יו"ר של ועד עובדים. זו הסיבה שההסתדרות היא שהשעתה את חסן מתפקידו בוועד. ועתה משהוחזר לתפקיד יש להסיק כי מן הסתם לא היה בחוקת ההסתדרות ובתקנון ועדי עובדים סעיף האוסר על עובד לעשות לביתו בשותפות עם המעסיק שלו. לפני חודשיים תיקנה ההסתדרות חוקתה והעניין נאסר במפורש. הממשלה והנהלת הנמל, כמה לא מפתיע, לא תיקנו את החוק והנוהג.

העובדה שחסן עצמו לא חשב שמעשיו אינם תקינים מלמדת על אישיותו והשקפותיו. והעובדה שההסתדרות לא סילקה  בעלי עסקים מתפקידים באיגוד העובדים, מלמדת על הארגון הבעייתי הזה. גם מי שתומך בהסתדרות וחושב שתחרות בין איגודים מקצועיים ("כוח לעובדים" ו"מען" מתחרים בהסתדרות הכללית) עלולה לפגוע בכוחה של העבודה המאורגנת מול בעלי ההון, – יתקשה להגן על איגוד עובדים שכך מנהל את ענייניו.

חסן, אם כך, הוא לא העניין

אלא שזה החלק הקטן של הסיפור. מה ההבדל בין מעשיו של חסן  לבין תאגיד שעושה עסקים עם בעל מניות שלו? מה ההבדל בין זה לבין תאגיד שעושה עסקים עם תאגיד אחר כאשר לשניהם אותו בעל שליטה? כל אלה שתוקפים את חסן מתעלמים מכך שמה שהם אוסרים על חסן הם מתירים לכל קפיטליסט שמתחבא מאחורי המילה תאגיד, משריץ תאגידים רבים נוספים, ומעביר עסקים ועיסקות ביניהם? כמובן לצורך תכנון מס או מטרה נשגבת אחרת לטובת העם והמולדת.

יו"ר רשות ניירות הערך,שמואל האוזר, עסוק עתה בקמפיין להפחית את שיעור מס רווחי הון. שר האוצר עסוק בלהצטלם בחו"ל. אף אחד מהם לא מתכנן לעשות סדר בעיסקות המפוקפקות שנעשות בין תאגידים לבין בני המשפחה שלהם. אבל חסן? הוא גנגסטר.

יש כאן בעיה שחסן הוא הבורג הקטן בה. הפתרון אינו בלהדיח את חסן מתפקידיו הציבוריים - עניין ראוי בפני עצמו. הפתרון הוא בהסדר חברתי, בחקיקה, שתאסור לחלוטין ובכל תנאי עסקים בתוך המשפחה התאגידית. לאף תאגיד אסור לעשות עסקים עם תאגידים ששייכים לאותה משפחה. לשופרסל (של דנקנר) אסור לשכור שירותי טיסה מישראייר (של דנקנר). לסלקום (של דנקנר) אסור לקנות ביטוח בכלל (של דנקנר). ולחסן אסור לעשות עסקים עם נמל אשדוד כמו שלצבי קינן אסור לעשות עסקים עם בנק הפועלים.

בטוח שיאיר לפיד לא ירים כפפה כזו. מה עם שלי יחימוביץ? אילן גילאון? מוחמד ברכה?
2.10.2013


שתפו: