הסערה


צפון ירושלים גבוהה במטרים אחדים מאשר דרום העיר.  לתוספת המטרים האלה בגובה, יש משמעות רבה בכמות השלג הנערמת. ואולי תוספת הגובה והשלג היא המשפיעה על תבונת האנשים. בעובדה, בסערת השלגים האחרונה היו, בהערכת חסר, פי עשרה יותר מכוניות תקועות על הכבישים המרכזיים בצפון העיר מאשר בדרומה.
95% מהמתגוררים בצפון מערב ירושלים הם חרדים. בדרומה הם מהווים אולי 10%. הנה סטטיסטיקה בגרוש: חרדים הם מאותגרים תבונתית. ואפשר גם אחרת: אצלם הכל בידי שמיים. אז אין בעיה להיות נטול תבונה ואחריות ולנסוע בשלג – ולהיתקע. השם ישחרר משלג. ומכיוון שנפלאות דרכיו, אפשר והוא (או היא) מזעיקים לשם כך את עובדי העיריה והשוטרים ופיקוד העורף – כל מי שיכול לשמש כלי בידי האל.

התקשורת חגגה בסוף השבוע האחרון כאילו אנחנו על סף תהום עם רגל אחת קדימה. בערוץ של המדינה החלו כמובן להטיח האשמות על "המחדל". ומבקר המדינה כבר בודק אם הייתה או לא "היערכות" כנדרש ממנהל תקין. והשדר הטמבל מהטלוויזיה חקר בקול רועם את מנכ"ל מגן דוד אדום מדוע אין לתושבים טלפונים כדי שיוכלו לטלפן למוקדים המטפלים ב"מצוקה" .

למה לא נערכים

הבה נתאר תרחיש ובו, בעזרת השם כמובן, כל המבנים בתל אביב עברו טיפול תמ"א 38 וחוזקו ואומצו כנדרש וכניתקן לקראת רעידות אדמה. והבה ונמשיך בתיאור המרומם הזה ונניח כי היתה רעידת אדמה עוצמה של 5 בסולם ריכטר. קטן עלינו? נמשיך במשחק: מוקד הרעש היה על חוף הים של תל אביב. מדינת תל אביב היתה הולכת פייפן. עם התמ"א ובעזרת אתם יודעים מי.

מה היה עושה מבקר המדינה אז? והשדר בטלוויזיה?

נעשה קפיצה מתרחיש הריכטר הזה אל כביש 65 בסתם יום של חול. הכביש הזה מככב בדיווחי התנועה ברדיו כבר שנים. הוא יצרן הפקקים מספר אחת במדינה. בתחרות עימו נמצא רק הכביש מראשון לציון לתל אביב. מעניין, בכל יום יש שם פקקים של שעות והשדר והמבקר שומרים על שתיקה. איך זה, ראוי לשאול, ש"הרשויות" לא "נערכות מבעוד זמן" וחולצות את הפקק מהכבישים?

בנימין נתניהו מטרטר לנו כבר כמה שנים על הנשק הגרעיני האיראני. נו, ואיך אנחנו "נערכים"? אהוד אולמרט טוען כי ממשלות נתניהו הוציאו 10 מיליארד שקל בעניין. ומי ראה מקלט אטומי בשכונה? או אפילו סתם מקלט משופץ ומשודרג, שיהיה ראוי לשימוש בעת צרה?

לא לכל צרה "נערכים". אנחנו משלימים עם זה שהאיראנים, אם יחפצו, יפוצצו לנו את הצורה. ורק רומזים שאם יעשו כן – נפוצץ את האמ-אמא שלהם. יופי לנו. ומה עלינו? אנחנו משלימים עם זה שלא ראוי לסלול כבישים שבכל שעה משעות היממה אפשר יהיה לנסוע בהם במהירות אפילו של 40 קילומטר לשעה.

אנחנו, בתבונה שלא בהכרח נובעת מחשיבה, לא "נערכים" לכל אירוע. גם לאירוע של הפקק בכביש 65 שידוע בהסתברות של 100% שיקרה. ובוודאי לא לאירוע של בומבה איראנית שההסתברות לו קטנה הרבה יותר. ואגלה לכולם סוד: אנחנו לא ערוכים לשלג, דמוי השבוע האחרון, שיפול על תל אביב. והיו דברים ב – 1950.

וזה בסדר גמור. גם כאשר ה"ילד" החייל לא הצליח להעפיל לירושלים ונשאר ללון בבסיס או אצל הדודה. גם כאשר העץ נפל על חוט חשמל ותנורי החירום החשמליים הפכו לכלי אין חפץ בו ואלה על נפט, נעלמו, מחשש  לפליטת פחמן חד חמצני שהוכחה כלא בריאה בעליל.

אז סובלים ומתמודדים ולא מתבכיינים. כל זה לא צריך למנוע מהמשטרה לתקוע דו"ח של 1,000 שקל לכל נהג מטומטם שהחליט לנהוג על אפו ושלגו של הקדוש ברוך הוא.
14.12.2013
שתפו: