קרן מצד שמאל

אמנם לא בטוח שיודעים אצלנו לגזום עצים בזמן, אבל אין ספק שאת הגויים שיכנענו שאנחנו מדינת סגולה. חבורת קרן המטבע הבינלאומית ששהתה כאן בסוף השבוע האחרון כתבה דו"ח שלם נטול "המחדל". הם לא יתנו לעובדות בשטח לבלבל להם את הסטטיסטיקה.
כלכלת ישראל יוצאת טוב מהדו"ח הראשוני. טוב עד כדי שיעמום. לרגע נדמה כי מחבריו נכנסו לג'קוזי במלון עם הדו"ח האחרון של בנק ישראל על "ההתפתחויות הכלכליות", סימנו במרקר שורות והעתיקו למסמך שלהם. בהחלט סביר בהתחשב בכך שבחוץ שרר קור כמו בשבדיה ושירותי תחבורה וחשמל פעלו כמו במולדבה.


השעמום העולה מהדו"ח מעיד הרבה על מחבריו. בכל השוואה מקרו כלכלית בינלאומית ישראל יוצאת טוב. אז למה להיטרד ולנבור בבורות הביוב הירושלמים? וממשלת ישראל אולי מרוצה מדו"ח משמים כל כך כי זה כנראה המסמך הכי חיובי שנכתב על ישראל בידי מי שאינו חבר בממשלה או מועסק בביביתון.

הקרן המסתובבת

ובכל זאת יש שלושה דברים מעניינים המעידים שקרן המטבע הבינלאומית, פעם מעוז השמרנות הכלכלית, הפכה את עורה. ליברלים וסוציאל דמוקרטים מרגישים היום שהקרן לצידם. נעלמו ההטפות בזכות ממשלה קטנה, חיסול  מעורבות ממשלתית, הפרטה ושאר חוליים כלכליים פרי הגות הימין. היום הבון טון הוא מעורבות. אוהו! ואיזו מעורבות.

נתחיל עם שער החליפין. פעם היה ברור ששער החליפין צריך להיקבע ב"שוק", בביקוש והצע. היום ברור שהשוק לא יודע מהחיים שלו. צריך להתערב ובבוטות. באופן זמני, כמובן. אבל אין מועד לסיום הזמניות.

נמשיך עם שוק הדיור. ברור שיש קטסטרופה במחירי הדירות. וברור, כפי שאומר גם סטנלי פישר, כי אין להעלות ריבית רק כדי לעצור את מחירי הדירות המאמירים. אז מה כן? צריך להעלות מס רכישה על מי שיש לו דירה ולהגביל משכנתאות למי שיש לו כבר דירה. ממש לא ייאמן.

ונסיים עם התקציב. כמו בנק ישראל (שממנו כלכלני הקרן העתיקו) גם בקרן המטבע חושבים שתקציב 2015 חורג מהרצוי. ונעזוב לרגע מה זה ה"רצוי" הזה. פעם לא היה ספק: אם יש חריגה – מקצצים. היו זמנים. היום התשובה שלהם היא, נעבעך ביבי ולפיד שרק עתה עשו את ההפך, להעלות מסים.

אם אני ראש ממשלה ושר אוצר הייתי פורש מהקרן. כמו שהחרמנו את אונסק"ו ועוד אירגונים בינלאומיים שאיבדו את שפיות דעתם בכל הקשור לישראל.
16.12.2013

שתפו: