ה"כחלון"



ערוץ 10 דיווח שהוא או-טו-טו חוזר בראש מפלגה חדשה. ערוץ 2 ציטט סקר שמצא שהוא שווה 10% בבחירות לכנסת, אם וכאשר. העיתונים כבר מפמפמים את שמו בבורסת השמות ליורשי נתניהו. ואילו הוא עצמו? בינתיים הוא בפוזיציה מעין אקדמאית כיו"ר המרכז לרפורמות במכללה בנתניה. לג'וב הזה הוא הגיע, מן הסתם, בעקבות הצלחתו כשר תקשורת בתקופה שבה מחירי השימוש בטלפונים, במיוחד בניידים. ירדו בשיעור ניכר.  "כולנו כחלונים", אמר באותם ימים הביג בוס בנימין נתניהו באחד מכנסי המפלגה שלו. משה כחלון, מאז גם חביב התקשורת, כנראה מאמין במה שאומרים וכותבים עליו ומכאן תכניתו ללכת סולו בפוליטיקה ולהיות הלפיד של הימין.
שיהיה.


 בינתיים הוא עסוק בנאומים. לא מכבר נאם על שוק הדיור וכראוי ליו"ר של מרכז לרפורמות מצא בקלות את השיטה שתביא להורדת מחירי הדירות: "אם המדינה כל כך רוצה להפחית מחירים, שתבטל את המע"מ על דירה יד ראשונה. בדקה היא תוריד את מחירי הדיור ב-18%."
אמר המיניסטר לשעבר ואולי לשעתיד וטעה ובגדול.

המהפך בתקשורת

לפני ההסבר הנה חזרה קצרה לעברו המיניסטריאלי. אתחיל עם זה שתפקידו של כחלון בהורדת מחירי הסלולר היה שולי. תרומתו לעניין היתה החובה שהטיל על בעלי תשתית טלפונית למכור את השימוש בשירותי התשתית שלהם למתחרים. אם כחלון היה שר תקשורת לפני עשור הוראה שכזו לא היתה מזיזה את המחיר באגורה. ההוראה צלחה רק בגלל שני שינויים טכנולוגיים.

האחד, הוא היכולת לצופף שימושים ברשת סלולרית קיימת, כלומר היכולת להכיל יותר פעולות – שיחות, גלישה, סמס – על רשת נתונה. זו קפיצה טכנולוגית שבאחת יצרה "אבטלה" בתשתית הסלולר. על  אותה תשתית אפשר לייצר יותר קווים, שיחות, גלישות ושאר שימושים וזה מה שאיפשר לבעלי התשתית למכור למתחרים את השימוש בחלק ממנה.

השני, במקביל לתשתית ארע שינוי טכנולוגי משמעותי במכשירי הקצה – הטלפונים שאנחנו מחזיקים ביד. אלה הפכו למעשה למחשבים ניידים קטנים. היום מכשירים מסוג אייפון 5, סמסונג 4 ודומיהם עושים כל מה שטבלט עושה ובתוספת של שימוש במכשיר כטלפון שמאפשר גלישה באינטרנט גם במקומות שבהם אין רשת  wi-fi.

המהפך ברווחה

כחלון, על כן, לא ממש אחראי לנפילה במחירים. אפשר ללמוד על זה משני היבטים נוספים. הראשון, בינואר 2011 מונה כחלון לשר רווחה במקומו של בוז'י הרצוג שמפלגתו פרשה מהקואליציה. שנתיים בתפקיד ולא נודע כי כחלון  בא אל קרבו. כמו קודמו הוא לא עשה דבר של ממש. רק חימם את הכסא. כל היזמות לכאורה שגילה במשרד התקשורת התפוגגה.
יותר מעניין היה שהוא לא הציע לבטל את המע"מ על, נניח, מוצרי יסוד. או על בתי הורים לקשישים. תתארו לעצמכם מה היה קורה למחירים של בתי אבות אם הממשלה היתה מבטלת את המע"מ עליהם.
לא רק שכחלון לא הוריד את המע"מ, הוא אפילו לא הציע את הרעיון האווילי הזה. אבל עכשיו, עם תכניות לחזרה לפוליטיקה הוא תקע את הנאד הזה.

נאד?

אתחיל עם זה שאניח, כמו כחלון, שאם יבטלו את המע"מ על דירה "יד ראשונה" מחירה יפחת באחת ב – 18%. איך זה ישפיע על מחירי הדירות? דירות חדשות מהוות נתח זעיר מכלל הדירות הנסחרות בשוק. אבל נניח – רק לשם המשחק – שהן מהוות עשירית. בהנחה ששום דבר אחר לא קורה הרי שמחירי הדירות כולן יוזלו ב – 1.8% ולא ב – 18% כטענת המיניסטר לשעבר.

אבל גם זה לא יקרה. כי אם אכן הדירות החדשות יוזלו, תהיה נהירה לדירות האלה שהן יקרות יחסית. הקבלנים  לא מטומטמים ומול הביקוש הגואה הם לא יתנו להפחתת המע"מ להפריע להם בשמירה על המחיר לצרכן.

בין העלות והמחיר

מר כחלון לא מבין איך זה עובד. הוא מניח שמחירים נקבעים על ידי עלויות. ואם עלות המע"מ תופחת, מחיר הדירה יפחת. ההנחה מוטעית לחלוטין. בשנים האחרונות הופחת תחילה והועלה אחר כך שיעור המע"מ. זה לא הזיז את מדד המחירים לצרכן. התנודות במחיר העגבניות (שם אין בכלל מע"מ) גדולות בהרבה משיעור המס הזה. מילא עגבניה, זה קורה גם בקישוא. ואל תגידו שירקות הם עונתיים. כבר שנים שהם כבר לא כאלה.

בעל באסטה, חנות מכולת, ספק אינטרנט – כל ספק שהוא – מוכר במחיר המירבי שהוא יכול להשיג. והמחיר הזה אינו  תלוי בעלויות. לפעמים המחיר הוא  אפילו מתחת לעלות ולרוב הוא מעל לעלות. מחיר העוף ששופרסל מוכר שונה בין החנות בירושלים לבין החנות במודיעין כמו גם בין הרשת הכללית, לבין הרשת החרדית.  מי שיעבור עתה לספק השרות הסלולרי youphone ישלם  פחות מ - 50 שקל לחודש לשנה בעת שפלאפון גובה 78 שקלים על שרות דומה וסלקום עוד הרבה יותר. שום עלות ושום ציפורים.

אפשר אחרת

אם רוצים באמת לרסן את מחירי הדירות יש דרך פשוטה: להטיל מס על כל מי שרוכש דירה להוציא אלה שקונים דירה ראשונה. בכך יסולקו מהשוק ה"משקיעים" בדירות לשם עשיית רווח. כמו כן צריך למנוע מהבנקים מלתת משכנתאות לכל מי שחייב במס החדש הזה – לפחות עד שהמחירים יפסיקו לעלות.

אבל את מה שראוי ומה שיועיל כחלון לא מציע.
 מה שהוא כן מציע, בתנאי הביקוש הקיימים, הוא להגדיל עוד יותר את הביקוש לדירות חדשות ובכך לייקר את הדירות.

 אבל הנוסחה "ביטול המע"מ" נשמעת טוב – דמגוגית ככל שתהיה.
8.1.2014



שתפו: