שטייניץ, לפיד והנכדים



עם פירסום המידע על הגירעון הממשלתי לשנה שעברה שוב פרץ לזירה הציבורית המפסיד הגדול של הממשלה הנוכחית: יובל שטייניץ. שר האוצר לשעבר ובהווה שר הבולשיט (המודיעין האסטרטגי, או להפך) חזר על טענתו כי מחליפו, יאיר לפיד, הטעה את הממשלה ואת הציבור כאשר הציג תמונה קשה של מצבה הפיננסי של הממשלה בכך כפה, למעשה, העלאות מסים כבדות שכלל לא נחוצות כדי למלא את הבור שהותיר אחריו שטייניץ.


לפיד, באביב אשתקד, הציג תחזית ולפיה, גם אחרי העלאות המס, תסתיים 2013 בגירעון של 45 מיליארד שקל. בפועל, הגירעון היה 33 מיליארד שקל. הנה ההוכחה השטייניצית להונאה הלפידית.

כששטייניץ שיקר

בפני עצמם, הנתונים האלה לא מוכיחים דבר. יתכן  כי אלמלא העלאות המס, אכן היה   היקף הגירעון גדול בהרבה.  אבל זה הקשקוש הקטן. הקשקוש הגדול הוא  שכמה חודשים לפני הבחירות לכנסת הכחיש שטייניץ מכל וכל כי הגירעון ב – 2012 יגיע ל – 40 מיליארד שקל. הוא רמז כי ח"כ שאול מופז, שהביא את המספר ארבעה חודשים לפני תום שנת התקציב, מבלבל את המוח. הוא ונתניהו נראו מגחכים במליאת הכנסת כאשר מופז הציג  את ממצאיו. אם אנחנו עוסקים בחזאות כלכלית, מקצוע מפוקפק למדי, לפיד הוא בהחלט ממשיכו הנאמן של שטייניץ.

לפיד, איפה הכסף?

והוא ממשיכו לא רק בחזאות אלא גם בנתונים. הפער בין מה שתוכנן בתקציב לפיד ובין מה שבוצע במציאות  - בערך 12 מיליארד שקל – מתחלק חצי חצי בין אי ניצול ההוצאות ובין גביה "עודפת" של מסים שמקורה בהכנסות חד פעמיות.  הסכומים שלא הוצאו ב – 2013 יועברו כ"עודפים" ל 2014 ואלו שנכנסו כ"עודף" חד פעמי ב – 2013 לא יחזרו ב – 2014. בבוכהלטריה הזו אנחנו במצב שבו הגירעון הממשלתי מסתובב סביב 43-45 מיליארד שקל לשנה – לא נתון  שראוי להתפאר בו.
וגם אם המצב ישתפר במעט, בעיקר בגביית מסים, המשמעות תהיה גרועה. לא לנו, זיקני הדור הזה, אלא לדור הבא.

שני חוקרים מקרן המטבע הבינלאומית פירסמו לא מכבר מחקר שבדק מה קרה למערכת המס של 35 מדינות שלהן  אוצרות טבע. מתברר שעל כל תוספת של אחוז בתפוקה הלאומית כתוצאה ממכירת נפט, אלומיניום ושאר עניינים שהטבע השאיר באדמה -  יש ירידה של שליש האחוז בנטל המס. המשמעות היא שמדינות שיש להן אוצרות טבע, כמו ישראל עם הגז הטבעי, מקלות במסים. ובתרגום לענייננו התקציבי: מגדילות את הגירעון באופן קבוע על אף ההכנסות הזמניות מניצול האוצר הטבעי.
לפיד ושטייניץ כבר עושים את זה. בחודשים האחרונים הם ביטלו  את הקיצוץ בתקציב הביטחון ובמהפך מפואר, עוד הגדילו אותו.  בכדי לרצות את ה"אח" שלו, נפתלי בנט, הגדיל יאיר לפיד גם תקציבים להתנחלויות ולישיבות- מה שלא הפריע לו להתבכיין כשמשרד השיכון פרסם  בשבוע שעבר מכרז לבניית 1,400 דירות בהתנחלויות. איך זה היה יכול לקרות בלי הכסף שלפיד העמיד לרשות מימוש חזון הבית היהודי?

הסבים ישמינו על חשבון הנכדים

כפי שהדברים נראים עתה,  הדור הנוכחי הולך לעשות קופה. לא כולם, כמובן, הרי אף אחד לא באמת מתכוון לתקן את התחלקות ההכנסות ולצמצם את אי השיוויון. ומי ישלם עבור התענוג הזה? אלה  שיצטרכו לשלם את החובות ששטייניץ ולפיד לא מפסיקים לייצר. אך בעוד שלדור הנוכחי יהיו שני תענוגות: גם פחות מס וגם חשמל זול, לדור הנכדים לא יהיה גז (כי התירו לייצא) וכן יוטלו עוד מסים  כי החוב הציבורי גדל אשתקד בעוד 33 מיליארד שקל.

העיקר שהמדינה יהודית.
16.1.2014

שתפו: