שיוויון בנטל?



כאשר הדברים נכתבים עומדת עדיין הבקשה של מפלגת הבית היהודי לרוויזיה  - הצבעה חוזרת – על החלטת הוועדה בכנסת (ועדת שקד) להטיל סנקציות פליליות על חרדים סרבני גיוס לצבא. במקביל, יאיר לפיד, עופר שלח ושאר חברי מפלגת יש עתיד חגגו השבוע את התיקון המוצע לחוק הגיוס. אמנם שר האוצר אמר לחרדים שההצעה לא באה "להתנכל לאורח החיים שלכם" ובזה הוא צודק. אבל היא בהחלט באה להתנכל לאורח החיים של מי שאינם חרדים.

אפשר להתחיל את הדיון הזה עם עניין השיוויון בנטל – הדגל שאותו מניפים לפיד, שלח וחבריהם. אם הם היו רוצים להשיג את השיוויון המיוחל, הרי שאחרי ביטול חוק טל, כל  כל שהיה צריך זה לבטל את הפטורים מגיוס לנשים דתיות ואת השרות המקוצר לנשים לא דתיות ול"תלמידי" ישיבות ההסדר. זה - שיוויון בפטור - כמובן לא נעשה. ולכן כל הדיבור על שיוויון אינו אלא תרגיל לשוני שהיה זוכה לפרס אורוול לסירוס השפה העברית.

כל מי שעסק בנושא בימים האחרונים ניסה כוחו במבוך הלשוני החדש. ובמקום הזה חבל לבזבז הקלדה על חזרות מיותרות. מאחר ומדובר באי שיוויון שהוא רק במעט –מעט מאוד – שונה מאי השיוויון הקיים, חבל לבזבז זמן.

אז מה הפיתרון?

בטח שלא חוק שיגייס את כולם לצבא, אפילו באופן שיוויוני. אלא אם כן מתכוונים לגייס באופן מלא גם מי שאינם יהודים לפי חוק השבות. מאחר ואפילו חסידי השיוויון האמיתי בגיוס לא מתכוונים לזה, וחבל,  ראוי ללכת בדרך שתעקוף את המכשול הזה.
והדרך היא פשוטה.

להקים צוות חברי כנסת בהרכב נפתלי בנט (בית יהודי), יעקב ליצמן (אגודת ישראל) ואחמד טיבי (רעם-תעל) שתפקידו לחוקק חוק גיוס אחיד לכולם. מה שיוסכם על השלושה האלה – יהיה מקובל. ואם בתוך שלושה חודשים הם לא יצליחו להגיע להסכמה, נכנס לתוקפו חוק שיוויוני לחלוטין.

אם בנט ירצה ששרות צבאי יהיה 17 חודשים למי שבוחר ללמוד – בבקשה. אבל אז כל מי שלומד, מאינסטלציה דרך מתמטיקה וכלה בהלכה מוסלמית/יהודית/נוצרית ישרת רק את 17 חודש. ואם הוא יתפשר עם ליצמן וטיבי שרק מי שרוצה להתגייס – יעשה כן, אז בבקשה. אבל זה יחול על בני ישיבות בדיוק כפי שזה יחול על כל אדם בישראל. לא יותר ולא פחות. נשים, גברים, יהודים, חילוניים, דתיים – כולם בסירה אחת.

שכירי חרב

במצב הזה ברור שההסכמה היחידה האפשרית היא המינימליסטית – ביטול גיוס חובה. וזה בסדר גמור. במקום צבא עם חיילי כפייה יהיה פה צבא של שכירי חרב. אנחנו רוצים אמריקה? אז שיהיה פה אמריקה גם בכוח האדם הצבאי.
אגב, זה גם לא יקר. מהרגע שהצבא יצטרך לשלם משכורות לעובדיו, כולם אנשי קבע, יתברר שיש צורך בצבא הרבה יותר קטן. וממילא מהרגע שתבוטל חובת הגיוס לא תהיה הצדקה לממן, ומדובר במיליארדים, את הישיבות העל תיכוניות הדתיות. אלא אם כן יתנו מימון כזה גם למי שאינו דתי יהודי.....

שבת שלום.
20.12.2014

שתפו: