החרם והכדורסל

זה היה לפני יותר מעשור. האיחוד האירופי, שחתם ב – 1975 הסכם סחר פטור ממכס עם ישראל, טען כי אריאל ואחיותיה להתנחלויות אינן "ישראל" ולפיכך,  כאשר יין ברקן משווק בפינלנד למשל, הפטור ממכס אינו חל עליו. כמו בנימין נתניהו השבוע, כך שר החוץ דאז (אותו אדם) טען שזה "לא מוסרי". האירופים בתגובה איימו להטיל מכס על כל היצוא מישראל.
ראש הממשלה, אריאל שרון, שר האוצר החדש (אותו נתניהו) ושר המסחר אהוד אולמרט החליטו להיכנע בכבוד. הממשלה הכריחה את היצרנים בהתנחלויות לסמן את מקור המוצרים. האיחוד האירופי הטיל עליהם מכס והאוצר החזיר למתנחלים את הכסף ששילמו. מתברר כי בכסף אפשר לפתור סוגיות של חוסר מוסר.  יקב ברקן, אגב, התקפל ועבר לקו הירוק.

בשבוע שעבר הודיע בנק מדנמרק כי הוא מנתק קשריו עם בנק הפועלים. הבנק הדני הסביר כי בנק הפועלים  מממן מתנחלים (למשל משכנתאות). חודש קודם לכן נקטה באותו צעד קרן פנסיה מנורווגיה. ג'ון קרי העריך לא מכבר כי העניין עלול לצבור תאוצה ולהתגלגל הלאה. שרי הממשלה העתירו עליו כנויי גנאי. נפתלי בנט ובוגי יעלון אמרו בתגובה ש"נסתדר". 

האמנם?

מיודענו נתניהו היה זה שזילזל בחרם ככלי נשק. לפני שנתיים הוא הופיע באו"ם בלווית שרטוט מעשה ידיו,  והוכיח את אומות העולם על שהן מדברות חרם על איראן במקום לתקוף אותה.  העולם, לא מוסרי כמובן, שמע והתעלם. החרם הוכרז ונתניהו ושריו הסתפקו ב"זכותה של ישראל לפעול להגנתה". עברו שנתיים, אירן שינתה את הרטוריקה שלה (ואולי את תוכניותיה), והעולם החליט להגיע איתה להסכם תוך צמצום החרם. נתניהו פתח במאבק נגדי. צריך להחזיר את החרם, חזר ואמר. מתברר כי בתוך שנתיים למד ראש הממשלה שחרם זה אחלה נשק.

אם כל העולם יטיל חרם על ארה"ב, היא תיפגע אנושות. בכדי להגיע למסקנה הזו לא נדרשים תחשיבים מסובכים. ישראל, התלויה בסחר העולמי פי כמה מאשר המעצמה מצפון אמריקה, בוודאי שלא תסתדר. תחשבו על דוגמה קטנטנה: חרם עולמי על אספקת נפט לישראל. אין סולר ובנזין. מה יאמרו חסידי "נסתדר"?

אם בעקבות הבנק מדנמרק ילכו עוד בנקים בעולם וינתקו קשרים עם בנקים ישראליים, גם בכך די לגרום לנזק שממש אי אפשר להסתדר איתו.  בלי מימון אין יצוא ואין יבוא.

ההימור הישראלי

אם כן למה מתכוונים בנט ויעלון ושאר גיבורי ישראל באומרם ש"אנחנו נסתדר"?

לאחת משתיים. שהעולם ואפילו האירופים לא יעזו להחרים אותנו כפי שהחרימו את איראן. אפילו אם האירופים ישתוללו, האמריקאים ינהגו כמצוות הלובי היהודי  וגם הקונגרס לצידנו. גם אם זה הימור סביר, וארה"ב תספק כל מחסורנו, נאבד את היצוא לאירופה, שורה ארוכה של מפעלים ייסגרו והאבטלה תגיע לשמים.

האפשרות השנייה היא שנעשה שטיק כמו ששרון, נתניהו ואולמרט עשו בזמנם.  במקום שבנק הפועלים ייתן משכנתא למתנחל במעלה אדומים, יעשה זאת משרד האוצר. ובמקום שקופת חולים תיתן שירותים בבית"ר עילית יספק אותם משרד הבריאות.  בדיוק כפי שהממשלה משלמת את המכס על יצוא תמרים מבקעת הירדן לאירופה.
זה יחזיק מעמד איזה חמש שנים עד שבאירופה יבינו ששוב עבדו עליהם. ואז יגיעו האיסור על מכבי תל אביב לשחק ביורוליג. 
זה מה שהפיל את המשטר הלבן בדרום אפריקה.
3.2.2014
(המאמר פורסם ב"ידיעות אחרונות" ביום 4.2.2014)

שתפו: