מי באמת תורם?



האם אירגון המכנה שטחים בארץ ישראל "כבושים" ושם  לעצמו מטרה לבדוק את ההשלכות הבריאותיות של הפצצת אזורים בעזה – האם אירגון כזה זכאי להטבת מס מטעם מדינת ישראל?
הטבת המס היא הכרה בתרומה שנותן אדם לאירגון או עמותה, כהוצאה לצרכי מס. הממשלה, באמצעות רשות המסים, בודקת כל אירגון המבקש הטבת מס. רופאים לזכויות אדם היא עמותה שביקשה הטבה כזו. זו עמותה  שבה כ – 3,000 חברים ומתנדבים והיא מכנה את השטחים שנכבשו במלחמת 1967 "כבושים". מי שקורא את שנכתב בפירסומי העמותה מבין שבעיני חבריה מדיניות הממשלה היא לא ממש חיובית.

יש החושבים, לא עלינו, שהדוקטורים למדיצינה אפילו תומכים ב"סיום הכיבוש". מכיוון שעמותה הנהנית מהטבת מס נדרשת לשרת "מטרה ציבורית" מבקש פקיד המס הסברים איך "סיום הכיבוש" משרת "מטרה ציבורית". ועוד מצא פקיד המס כי חברי העמותה הפגינו  בבילעין נגד גדר ההפרדה כאשר נפגעו שם חיילים. ועל זה "נא התייחסותכם".

וכמובן הוא מבקש דו"חות כספיים והתאמתם לפעילות העמותה. כי גם אם יתברר כי יש "מטרה ציבורית" אולי אפשר לתפוס את החבורה הזו בהעברת שקל מסעיף הוצאות להכנסות או להפך. ולבסוף תוהה הפקיד מה לעמותה ולזכויות האדם לבריאות בעזה שכידוע, בהתאם להסכמי אוסלו, כלל אינה בשטח ישראלי (ולך תספר את זה לחיילי הצבא שנכנסים לעזה על בסיס יומי הן מהיבשה והן בים).

הפילהרמונית מול האנדלוסית

טוב לדעת כי פקידי המס בוחנים כל עמותה בזכוכית מגדלת ומתמצאים בשאלה האם הסגר על עזה תואם את הסכמי אוסלו או לאו. ואם ילד שנפצע מטיל ישראלי שפיספס את מטרתו, הוא אכן "מטרה ציבורית" לאירגון בריאות שעוסק בפצועים. בשביל זה אנחנו משלמים לפקידים משכורת. ובאשר לטענה כי אין בחינה פוליטית גסת פה שכזו כלפי אירגונים ועמותות התומכים ב"שחרור ארץ ישראל" או בהקמת יישובים בכל רחבי ארץ ישראל וכיוצא באלה עניינים פוליטיים של עמותות ימין – יש לשער כי גם זה בתכנית העבודה של פקידי המס. הם יבערו את הנגע הפוליטי ממערכת המסים הטהורה.

הנה חדשות לפקידי המסים ולבוס שלהם, יאיר לפיד: הכל פוליטי. גם העמותה שמבקשת הטבת מס למוסיקה אנדלוסית עוסקת בפוליטיקה. היא לוקחת – באמצעות מימוש הטבת המס – כסף ציבורי שיכול היה לשמש לטיפול במוסיקה אשכנזית, או בניצולי שואה, או בסיוע לרעבים ולחולים ומעבירה אותם לצרכיה. גם עמותה שחורטת על דגלה הורדת שיעורי המס, למשל, עוסקת בפוליטיקה פוליטית לחלוטין: לצ'פר את בעלי ההכנסה הגבוהה.

התרמה בכוח

אז מה? כולם ייהנו בשיטה הזו מהטבת מס? אי אפשר להבדיל בין טוב ורע? התשובה היא פשוטה וברורה:  בפוליטיקה – והכל פוליטי – אין טוב ורע מוסכם. הכל הוא מאבק על דרך, דעת קהל, תקציבים, הטבות מס. ולכן יש שתי דרכים עקרונית לטפל בעניין: או לתת הטבת מס לכל תרומה – גם לעמותה שמעדיפה חולי שפעת  על פני חולי סרטן – או לבטל את הטבות המס.

הטבת מס היא שיתוף של כסף ציבורי בטעם הפוליטי של התורם. מההטבה נהנים בעלי ממון שהם מרבית התורמים.  הציבור משתתף בתרומה באמצעות הטבות המס שניתנות לתורם -  אך רק העשיר זוכה לשלט עם שמו, כמו  בנין האישפוז באיכילוב, למשל. יותר ראוי שמי שרוצה לתרום – שיעשה כן מכספו בלא שיתוף כסף ציבורי.
27.4.2014
(המאמר התפרסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 29.4.2014)

שתפו: