לפיד נוסע לשטוקהולם



כעת  משהתפרסמה טיוטת הצעת החוק להפחתת מס ערך מוסף על דירות חדשות, הגיע הזמן לתפרנים במקומותינו להתכונן למכרז הסמוקינג המיניסטריאלי. אם ההצעה תאושר בכנסת במושב הנוכחי ואם היא תופעל  מחודש אוגוסט, ואם המידע הצפוי יזרום כמתוכנן ובמהירות הרי שיאיר לפיד הוא מועמד רציני לפרס נובל לכלכלה לשנת 2015. ואם לא – אז לפרס איגנובל שהוא הרבה יותר משעשע.

את הבעיה אפשר להדגים  באופן הבא: נניח שיש שריפה בבית. איך מכבים שריפה? הדרך המקובלת, אחרי ניתוק החשמל, היא לשפוך מים. אבל אם, נניח, אין מים ובחוץ עומדת מיכלית עם נוזל אחר – האם נשפריץ אותו על האש?
התשובה תלויה בטיב הנוזל. אם מדובר למשל בדלק, סביר שלא נשתמש בתכולת המיכלית. אם זו מיכלית של מי ביוב סביר שנסתכן בשימוש על אף הריח. השאלה היא באיזו קטגוריה נמצא הפטור ממע"מ? האם מדובר במים שיכבו את השריפה כלומר שיביאו להורדה במחיר הדירה? או אולי זה דלק שיבעיר את האש עוד יותר. או אולי אלה מי ביוב שיעזרו אבל יסריחו?

כאשר מריון שולס נסע לשטוקהולם

פרס נובל ניתן על חדשנות. לפעמים השופטים טועים. וכך, למשל, פרס נובל לכלכלה לשנת 1997 הוענק למריון שולס שהיה שותף להמצאה כלכלית הנלמדת באדיקות בבתי הספר למינהל עסקים: נוסחה לחישוב ערך של ניירות ערך מסויימים. התהילה הביאה את שולס להקים עסק של השקעות באותם ניירות ערך שלפי הנוסחה שלו אפשר לכאורה לאמוד את ערכם. העסק פרח והביא  "רווחים" של מאות מיליונים והתמוטט ברעש גדול כאשר הכל התאדה בנוסחת ייצור גז מצחין. לימים גם נתבע שולס בענייני מסים על אותם "רווחים" שהיו או לא היו. אבל הפרס השבדי שזכה בו כתוב בהיסטוריה.

לפיד בהחלט חדשן כלכלי. כלכלן שמרן עם ניסיון של אלף שנה היה ממליץ, לנוכח הבעירה  המטורפת במחירי הדירות,  לשפוך מים. בנק ישראל, מן שמרן שכזה, הביא ג'ריקן מים לכבות שריפת הענק. הוא הגביל משכנתאות שהן סוג של דלק לשריפת דירות. אלא שהבנק המרכזי כשל, ולא במקרה. הוא פחד יותר מכל מה יקרה לבנקים שתחת חסותו, והשתמש בג'ריקן מים במקום בסופרטנקר. ראה לפיד את הכשלון והחליט להמציא את הגלגל: לכבות שריפה עם בנזין. זו משמעות הפחתת המע"מ על דירה חדשה.

פיקטי, קופצ'וק ומונרו מתברברים

אבל זה הלך המחשבה של כלכלן שמרן ותיק. כלכלן יזמי בן שנה הוא שפינוזה של הכלכלה. הוא ילמד את כולנו נוסחה חדשה לכיבוי שריפות. ועל כן יש סבירות שיקבל הלפיד את הפרס הנכסף.
ויכסח בדרך את כל קטני האמונה. בניו יורק ובניו ג'רסי חשבו קצת אחרת. שם הטילו מס על מכירת דירות שמחירן יותר ממיליון דולר. למה הם עשו את זה? כי שם השליטים אינם יזמים חדשנים נוסח לפיד. הם שמרנים שחושבים שאם מחיר עולה – קרע לו את הצורה עם מס. תומס פיקטי, כלכלן צרפתי וכוכב עולה בשמי הכלכלה, הציע להטיל מס של 80% על הכנסות מעל מיליון. לא, לא כדי שהמדינה תרוויח מהמס ותוכל לתת קיצבאות לעניים. המטרה להפסיק את אינפלציית השכר. מי שיידרש לשלם מס של 80% פשוט יסתפק בפחות ממיליון.
אבל מה פיקטי יודע? הלכו שני חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ובדקו מה עשה "מס  האחוזות" – כך נקרא שם מס על דירות יקרות – למחירי הדירות. וכמו מיודענו פיקטי מצאו שאם מטילים מס – זה בולם את המחיר. פיחס.
15.5.2014
שתפו: