מבחן הכנסה




כמה כסף ראוי לתת לתקציב הביטחון? שר הביטחון והרמטכ"ל סבורים  שהתקציב הראוי הוא זה שנותן מענה לצרכים. זו גישה מעניינת בעיקר בגלל שהשניים לא מציעים להחיל אותה על תחומי חיים אחרים כמו בריאות, חינוך וחיסול העוני. הגישה הזו מעניינת בעוד הקשר: היא לא מציבה שום דרישות בפני הצבא.  זה אמור להתנהל "לפי הצרכים". צרכים של מי? הצרכים שהוא קובע לעצמו.

הגישה ההפוכה אומרת שהתקציב הראוי הוא 7. למה 7? ככה. כי זה מה יש. כי זה מה שבא לנו. כי זה ביטוי של סדר עדיפויות. בתוך התקציב הזה שמערכת הביטחון תעשה מה שבא לה. זו הגישה של משרד האוצר והיא התגבשה אפילו לכדי החלטה פוליטית בעקבות ועדת ברודט מ – 2007 שכך המליצה. הממשלה הסכימה על תוספת 70 מיליארד שקל לתקציב על פני כמה שנים, תוך כדי "התייעלות" המערכת בחצי הסכום הזה על פני אותה תקופה. כמובן הכל התחרבש כי אף אחד לא היה מוכן להתעסק ברצינות באותם 30 מיליארד שנדרשו ל"התייעלות". אחת התוצאות של בריחה מאחריות היא שנתח תשלומי השכר, הפנסיה והשיקום עלה מ 45% ( מ – 50 מיליארד ב - 2007) ל – 52% (מבערך 60 מיליארד שקל ב – 2014).

עופר שלח מדבר צבא

ח"כ עופר שלח (יש עתיד) מאמין שיש לו פתרון להתייעלות הצבא. לא, לא מדובר בביטול חיל השיריון, טייסות ההליקופטרים, רוב אוגדות חיל הרגלים וכל שאר הצבא שאמור להילחם בצבא סוריה (שאיננו), בצבא מצרים (שאיננו) בצבא ירדן (שאיננו) ובצבא לבנון (שאף פעם לא היה). הפתרון של שלח הוא להנהיג מבחן הכנסה.

לדעתו הבעיה העיקרית היא הפנסיה של משוחררי צבא קבע – בערך 7-8 מיליארד שקל לשנה. כידוע הפורשים מצבא הקבע מתחילים לקבל פנסיה מיד עם פרישתם ולא כנהוג , בגיל 64-67. יתרה מכך, לא די שהפנסיה משולמת לאנשים צעירים ובריאים יחסית אלא שהיא גבוהה מהמקובל. הצבא מגדיל את בסיס השכר לחישוב הפנסיה ממש טרם הפרישה. למה? ככה זה כשהרמטכ"ל קובע צרכים.

עופר שלח מדבר כלכלה

אכן שערורייה. שלח גם מציע פתרון. החלת מבחן הכנסה על "גימלאי" צבא הקבע. גובה הפנסיה הצבאית יהיה תלוי בהכנסות האחרות שלו או שלה. אלא שהפתרון הזה  הוא בדיחה לא מצחיקה.  ראשית, לצבא אין כל מידע על הכנסתם ורכושם של פורשי צבא קבע. אז מהי ההכנסה שעליה מחילים מבחן? שנית, כמו כל מבחן הכנסה גם זה עלול ליצור תמריץ להונאות ושלח מוזמן לפנות לביטוח הלאומי כדי לקבל מידע. שלישית, אצל מי שלא מרמה, יוצר המבחן תמריץ שלא לעבוד כדי שגובה הפנסיה לא ייפגע.

כחבר בוועדת הכספים היה אמור שלח לדעת שיש כבר מבחן הכנסה. מי שהכנסתו נמוכה מסף שקבעה המדינה זכאי לסיוע ממשלתי. זה נכון לגבי רב סמל פלוגתי שפרש בגיל 50 כמו לגבי רתך אזרחי. וזה אכן הפתרון: הפנסיות המוקדמות יבוטלו לחלוטין. ומי שיזדקק יקבל סיוע כמו מיודענו הרתך.

 נ"ב אם זו תבונתו הצבאית-תקציבית של ח"כ שלח טוב שלא נבחר ליו"ר ועדת חוץ וביטחון. לפחות עם הנוכחי, זאב אלקין, ועם מחליפו העתידי, יריב לוין, אין אשליות שמישהו יתייחס לכלכלת הצבא ברצינות.
27.5.2014

שתפו: