בין חסן וחזן

י"ב עבר כהרגלו מדי שנה בדיקת לב. אלא שהפעם הממצאים היו גרועים במיוחד והוא נזקק לניתוח. הוא פנה לבית החולים לקבוע תור וביקש שהמנתח יהיה פרופ' לאון חזן – מומחה בעל שם לאופרציה הנדרשת. י"ב מבוטח בביטוח משלים שמממן "בחירת מנתח". הכל היה תקין עד שהשיחה עם בית החולים הגיעה לסוגיית מועד הניתוח. פרופ' חזן, נאמר לו, יתפנה לניתוח כזה רק בעוד כשלושה שבועות, אבל יש לו אפשרות לבחור מנתח אחר במועד קרוב.

החולה טרק את הטלפון וחייג למשרד השר"פ באותו בית חולים. והנה התברר כי פרופ' חזן פנוי בשבוע הבא. "באיזה שעה" נשאל י"ב "אתה מעוניין"?


י"ב הבין את שפת הכסף אך היה מוטרד מעניין אחר. "שמעתי שוועד הרופאים אצלכם מאיים בעיצומים על רקע סכסוך עבודה בעניין הכוננויות. איך סכסוך עבודה שכזה ישפיע אם יופעל ביום שבו נקבע הניתוח?" שאל החולה.
אין כל בעיה, הסבירה הפקידה. עיצומי העובדים לא חלים על השר"פ. "אתה זוכר שלפני שבועיים בהדסה בירושלים עבדו במתכונת שבת? בשר"פ עבדו כמו בכל יום אחר. אלה שתי ממלכות נפרדות, הסבירה המסבירה.

גבי אשכנזי פוגש את אלון חסן


עכשיו תחליפו את  פרופ' לאון חזן באלון חסן, ההוא שעצור במשטרה בענייני נמל אשדוד. שם המשטרה חוקרת. שם התקשורת מלאה בסיפורים על פגישה עלומה (או לא) בין חסן ללקוח שלו ג"א (גבי אשכנזי) שבה התחייב חסן שגם אם יהיו עיצומים בנמל הלקוח ועסקיו לא ייפגעו.  נכון,  המחיר ששילם ג"א בשר"פ האשדודי היה מופקע. אבל גם הפציינט י"ב שילם כמה עשרות אלפים תמורת חסינות מעיצומים וטיפול אישי של חסן, סליחה – חזן.

אז מה ההבדל?

קראתי בעניין רב את שנכתב על מעללי חסן בנמל. אם זה נכון, ממש איום ונורא. יש לנו מתקן ציבורי, נמל אשדוד, ובו מתנהל עסק פרטי. פורמלית העסק הוא בכלל לא של חזן (סליחה, חסן). במקרה של חזן הלקוח נשלח למשרד "ניתוחים פרטיים". במקרה של חסן הוא נשלח ל"דנה לוגיסטיקה". אם בנמל אשדוד היו עושים ניתוחים, כל מעשיו של חסן היו כשרים למהדרין.  אבל בנמל אשדוד משנעים מכולות וסירות – וזה כבר סיפור שונה לחלוטין.

זאב רוטשטיין פוגש את אייל וינקלר


תוך כדי שכל זה קורה התברר שפרופ' חזן (סליחה, וינקלר) עשה ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר שבהן הוא אמור לעבוד במשרתו הציבורית. מנהל בית החולים עשה עצמו שלא ידע את מה שכולם ידעו. רק משהעירה לו נציבות שרות המדינה החליט המנהל לנזוף בעובד ולומר לו להפסיק עם זה. בנציבות שרות המדינה כעסו. הם רצו שהפרופסור הלא-מכובד יועמד לדין. לא ממש דין, רק דין משמעתי. אבל מנהל בית החולים אמר שהפרופסור שגנב שעות עבודה הוא חיוני לטיפול בחולים, במיוחד בפצועים. ולא צריך להגזים.

מה ההבדל בין חסן וחזן ווינקלר גם?

יש לסיפור העקום הזה תפנית משעשעת. נעבור רגע לבית החולים הדסה. במהלך השבועות האחרונים הציעו רופאי בית החולים להפסיק לחלוטין את השר"פ. מי התנגד? הממשלה, שעתה מבקשת לערוף את ראשו של חסן שאולי הוא באמת גנגסטר ענק שגרף מיליונים. אבל כשמסתכלים על כל הפרשה הזו מה באמת ההבדל העקרוני בין חסן לחזן?

מוסר השכל ישראלי

כשהגנגסטר (סליחה, הפרופסור) עושה לביתו בבית חולים ציבורי זה בסדר. כאשר הגנגסטר (נניח) עושה כן בנמל אשדוד הציבורי זו מרמה, הפרת אמונים, הלבנת הון ושוחד.
1.6.2014

שתפו: