חסל קק"ל



האירוע של השבוע האחרון – פרשת העלמם של תלמידי הישיבה  בגדה המערבית  – השתיק פחות או יותר את הוויכוח שהיה פורץ בלהט אלמלא קרה מה שקרה: התיגרות סביב הקיצוץ בתקציב הביטחון. בעונה הזו, שבין מאי לאוגוסט, מבשל האוצר את הצעת התקציב לשנה הבאה. המשרד ביקש לקצץ בתקציב הביטחון, כפי שהוא מבקש כל שנה. יומיים ל"מבצע שובו אחים", עשה הצבא תרגיל מהמעלה הראשונה: גיוס מילואים. אם בכדי למצוא 3-5 פלסטינים החשודים בחטיפה מגייסים מילואים, ברור שמול ה"איומים הקיומיים" אין מה לדבר בכלל על קיצוצים. עכשיו מדברים רק על תוספות. ועל הרבה תוספות.


במקביל נודע למשרד האוצר על תכניתה של הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) לתרום למשרד השיכון כמה מיליארדים ל"פתרון מצוקת הדיור". מיהרו אנשי האוצר ליועץ המשפטי לממשלה בטענה, הנכונה כשלעצמה, כי מדובר במהלך לא חוקי ובינתיים העניין הוקפא. מעניין, משרד האוצר אינו מתקומם כלל כאשר טייקון מצוי תורם לבית חולים ממשלתי. אז, זה תקין לחלוטין. אבל אם נלין על צביעות ממשלתית, ובהצלחה, ממה יתפרנסו עיתונאים?

היפוך תזרים הכסף


בתגובה לקואליציה שבין הקק"ל לשר השיכון ומתנחליו הגו באוצר רעיון מבריק: במקום שהמדינה תשלם בכל שנה כסף לקק"ל, הקק"ל תשלם מדי שנה כסף למדינה. עניין התשלום למדינה חיוני עוד יותר כי שר הטמטום האוצרי מבטל מע"מ על דירות. ואם באמת ייבנו הרבה דירות – שהרי באדיבות בנק ישראל ומשרד האוצר יש ביקוש ענק לדירות כנכס השקעה – יפסיד האוצר מיליארדים. אולי, תהו באוצר, נקטין את הנזק בעזרת הכסף שתשלם הקק"ל? 

לכאורה עוד ויכוח תקציבי. אלא שדווקא זה עוזר להבין מהי מדינה יהודית דמוקרטית. זו שספק היתה וזו שלא תהיה .
לקק"ל תפקיד מרכזי במדיניות הגזע היהודי. על פי תקנונה היא לא מוכרת או מחכירה קרקע למי שאינם יהודים. ממשלת ישראל והכנסת חיים בשלום עם הגזענות הגלויה הזו. כדי לעודד את המשימה  מעניקה המדינה לקק"ל פטור ממס על רווחים. מכיוון שהקק"ל היא הנדל"ניסטית הגדולה ביותר בישראל – קל להבין את היקף תזרים הכסף.

איך גאלה הקק"ל אדמות?

איך הקק"ל נהיתה הנדל"ניסטית הגדולה במדינה? ב – 1948 היו בבעלותה כמה מאות אלפי דונם שרכשה מבעלי אדמות פלסטינים ושעליהם הוקמו מושבים וקיבוצים של טרום המדינה. היום יש בבעלותה כמה מיליוני דונם. איך אלה הגיעו אליה?

גם אותם היא קנתה. והמוכרת היא – ממשלת ישראל.

תזכורת מההיסטוריה: אחרי מלחמת 1948 אסרה הממשלה על הפליטים שברחו/גורשו מכאן בזמן המלחמה לחזור. עד כאן זו סתם נבזות. כמה שנים מאוחר יותר נחקק חוק נכסי נפקדים. החוק הזה קבע כי מי שבבעלותו קרקע בשטח המדינה, ונעדר ממנה ביום הקובע – הקרקע עוברת למדינה, ללא תמורה. מכיוון שלפליטים לא נתנו לחזור, הם נעדרו באותו יום קובע וכך הממשלה הפכה לבעלי הקרקע שלהם – מיליוני דונם.
זו כבר גניבה בחסות החוק. אבל, יש שיאמרו, גניבה למטרה ראוייה: הקרקע תשמש את הכלל.

בן גוריון, לוי אשכול והצמרת הפוליטית חששו באותם ימים שהפליטים יתבעו מהמדינה את הקרקע בחזרה. ואז הועלה הרעיון הגאוני: למכור את הקרקע הזו לקק"ל. וכך היה.

החבר של מנחם בגין

העיסקה הזו, טען לימים חבר כנסת אמיץ, היתה שקר. יוחנן באדר היה הדובר הכלכלי הראשי של האופוזיציה בראשות מנחם בגין, כן זה מהליכוד. באדר חשף את העובדה שהמחיר היה מגוחך וגם אותו,  הקק"ל לא שילמה במלואו. לפיכך הליכוד של אז הצביע נגד חוק מקרקעי ישראל – זה שהסדיר את מעורבותה של הקק"ל בניהול אדמות המדינה.

הכל התנהל על מי מנוחות גזלניים עד שבאחד היישובים הקק"ליים ביקש ערבי לקנות בית. הקק"ל התנגדה והערבי עתר לבג"צ.  היה מי שחשש שהבג"צ יפסוק נגד הקק"ל ולכן,  ביוזמת היועץ המשפטי לממשלה, נקבע הסדר. הקק"ל תעביר את הקרקע שעליה נמצאת הדירה שאותו ערבי רוצה לקנות לידי המדינה. המדינה תיתן בתמורה לקק"ל קרקע חלופית או כסף. העיסקאות האלה, התברר לימים, לא נעשו במחיר המקורי שהקק"ל שילמה למדינה תמורת הקרקע שנגזלה מהנפקדים.  המחירים היו גבוהים בהרבה. כך מדינה "דמוקרטית" בנתה ובונה את המדינה היהודית.

פקידי האוצר השתגעו

הקק"ל התעשרה ללא הכר. כי הקרקעות שקנתה מהממשלה היו באזורי ביקוש שמחירן האמיר עם השנים. כדי לשמן את השיטה הפכה הקק"ל למשרד נסיעות לשרים וחברי כנסת נהנתנים שנסעו לחו"ל על חשבונה,  בתנאי מחלקה ראשונה, כדי לגייס תרומות לאירגון שממילא היה עשיר כקורח. אחלה שיטה.

אלא עכשיו באים  פקידים של האוצר  ורוצים לשנות סדרי עולם.  פקיד אחד מבקש להטיל עלי הקק"ל פיקוח ציבורי רחמנא ליצלן. שמבקר המדינה יבדוק למה, כמה, מתי. ופקיד אחר רוצה איזה מיליארד או שניים מדי שנה למען הציבור. ואולי יהיה  איזה פקיד שאפילו יציע לבטל את הפטור ממס שממנו נהנית הקק"ל.

הנה היבט משעשע של אותו פטור. משרד האוצר מפרסם כל שנה, ב"עיקרי התקציב" את העלות הכלכלית של הטבות המס. וכרגיל יש התנפלות אדירה על קרנות  ההשתלמות – אותו חסכון פטור ממס שממנו נהנים  עובדים שכירים ועצמאיים. מי שיקרא את הפרק הזה בספר התקציב יגלה שאין בכלל פטור ממס לקק"ל. ואם אין פטור (לפחות אין כזה בספר התקציב) בטח שאין לו עלות.

צביעות אוצרית כבר אמרנו?

הנה, על כן, תחזית בפוליטיקה ישראלית: ליצני הכנסת יגעו בקק"ל ביום שבו  יצמצמו את סכומי הכסף הזורמים לצבא.  מישהו חושב שנבנתה כאן מדינה כדי לקחת קרקע מיהודים?
16.6.2014

שתפו: