ההתישבות האובדת



אולי טרם שמעתם אבל קיבוץ גן שמואל יארח השבוע כינוס רב משתתפים תחת הכותרת "כנס החשמל של ההתיישבות העובדת". מזכיר הקיבוץ, זאב קוליקובסקי, יברך את המשתתפים. מנכ"ל משרד האנרגיה ירצה על "עושים חשמל". שר האנרגיה ישנן באוזני המשתתפים על "החשמל כמנוף חינוכי" ויצחק תשובה, מזכייני מאגר גז בים התיכון, על "קרבה שנת הגז". לאחר מכן תהיה אתנחתא מוסיקלית (רביעיית א-קפלה, למעוניינים) ומיד לאחריה, איך לא, הגורו מיקי צור מקיבוץ עין גב ידבר על "פנאי לאדם ופנאי לתחנת הכוח".
 
בהמשך ייפגשו  ל"שיח בשניים" ח"כ רות קלדרון ומנכ"ל חברת חשמל אלי גליקמן בענין "חשמל כתרגול של נדיבות" וממש לפני ההפסקה יהיו שעשועי חשמל: "ארץ אהבתי – משחק מחשמל אינטרקאטיבי."
ועוד לפני הצהרים יהיו מעגלי לימוד על "חשמל כאבן יסוד של חברה צודקת ושיוויונית", "לחופש נולד – מהפכת החשמל חינם", "חשמל – בעיה או פתרון? חשמל כפלטפורמה לצדק חברתי וצמצום פערים"ועוד ועוד.

לפני סיום  יתקיים "מושב נעילה לזכרו המבורך של יורם אוברקוביץ, איש חשמל ועבודה" ובו ישתתפו שר האנרגיה, החשמלאי הראשי של תחנת הכוח בחדרה, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ועוד משועי הארץ. הנושא יהיה "אתגר החשמל בימינו".

נראה לכם מטומטם? אבל תחשבו רגע. ההתישבות העובדת היא צרכנית חשמל. יש אפילו איזה מושב או קיבוץ שהקימו תחנת כוח. גן שמואל, המארח, נמצא בטווח יריקה מארובת הבושם של תחנת הכוח בחדרה. וכידוע, מאז ומתמיד היתה ההתיישבות העובדת  לוחמת נמרצת בעד צדק חברתי, כלכלה ערכית וצמצום פערים. אז מה הבעיה עם זה שח"כ עומר ברלב (מפלגת העבודה), יו"ר לובי החשמל בכנסת, מדבר על "אתגרים מחשמלים חברתיים בשנת הגז הטבעי"?

"כלכלה ערכית" בנוסח ההתישבות העובדת

ראוי להזכיר כי ההתישבות העובדת היתה מיום הקמתה "התישבות העבודה בעיניים". כלכלה ערכית היתה הדבר הכי רחוק מהתנועה הזו. צמצום פערים? תשאלו את השכנים ממושבי המהגרים מצפון אפריקה או את השכנים מבקה אל גרביה. אמנם ההיסטוריה הפוליטית של ישראל רואה בזבולון המר, איש המפלגה הדתית לאומית, את מגלגל העיניים הראשון. אבל הוא היה רק שכפול של מגלגלי העיניים מנהיגי ההתיישבות העובדת לדורותיהם. נפתלי בנט, ממשיכו של המר הוא מגלגל קטן על יד אבו וילן, איתן ברושי ומאיר צור – המאכערים הנוכחיים של הקיבוצים והמושבים.

השמאטע הנקרא שמיטה

עכשיו  תחליפו את המילה חשמל במילה שמיטה,  את שר האנרגיה בשר החינוך וסגן השר לענייני דת ואת המנכ"ל ברב הראשי. ואם תוסיפו לעומר ברלב את תוארו האמיתי  - יו"ר הלובי החקלאי ביחד עם ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) -  תבינו מה תעשה ההתיישבות העובדת ביום חמישי הקרוב: תתעסק בבולשיט דתי הנקרא שנת שמיטה בצוותא עם מיטב שומרי זכויות האדם והאישה העגונה – הרבנים.

מי שתוהה מהי הכלכלה הערכית שעליה ידברו בכנס מוזמן לניחוש הבא: הערך שבו  מדובר הוא כסף. כסף שלא מיועד לצמצום פערים ושאר קשקושים שכתובים בהזמנה לכנס. אנו עוסקים כאן בכסף שהרבנים והלפידים סידרו לחקלאים כדי שהעגבניה שתגדל בשנת שמיטה תהיה אכילה לטעם הרבני-אורתודוכסי. כי כן, מי שאינו אורתודוכסי יהודי לא הוזמן לכנס "השבת של הארץ". מן הסתם יצא משם קול קורא לתת לקרקע המעובדת בזכות היתר מכירה בשמיטה, שעות נוספות למען הצדק החברתי.

פשוט גועל נפש מרוכז.
14.7.2014




שתפו: