100 פרחים יפרחו

 בעבור אנשים כמו  אריה דרעי, יעקב ליצמן, נפתלי בנט וגדעון סער מהות העניין היא דתית. שמירת השבת היא ציווי בתורת ישראל  – וזה צידוק מספיק.  העובדה שהוריהם של הפוליטיקאים האלה חיו טוב עם יהדותם בקרב אומות העולם כאשר החנויות פתוחות בשבת היא עניין אחר לחלוטין. גם היום חיים כמה מיליונים  על פי כללי היהדות החרדית, כאשר מסביבם מתנהלת ניו יורק בשבת, בדיוק כמו ביום חול.

אבל אפילו אצל הפוליטיקאים הלכאורה חילוניים לא נעים לפעמים לנמק את הכפיה בהלכה היהודית. ואז, בעניין פתיחת חנויות ועסקים בשבת מגייסים את הנימוק של "יום המנוחה הכללי". לשיטתם הכאילו חברתית, חובת סגירת עסקים ואיסור על עבודה בשבתות ובחגים היא לצורכי מנוחה. מה ששיכנע גם סוציאליסטים לכאורה מהזן של מרב מיכאלי להצטרף למלחמת הקודש נגד פתיחת עסקים ועבודה בשבת.

הסוציאליסטים לכאורה הם מזן צבוע במיוחד. אותו חוק שאוסר על עבודת יהודים בשבת לא מונע עבודה של לא יהודים בשבת. אז מתי נחים העובדים הלא יהודים,  בעיקר ערבים? מתי השבתון שלהם? השבתון שלהם הוא ביום אחר. איזה יום? שישי, שבת או ראשון "לפי המקובל עליו" ככתוב בחוק.

ח"כ מיכאלי נגד היהודים

מדוע, אם כן, מרב מיכאלי תומכת באפלייה לרעה של עובד יהודי לעומת עובד ערבי? מדוע לערבי מותר לבחור יום מנוחה מתוך שלושה, ואילו ליהודי אסור? הנה לכם "סוציאליזם  לכאורה" במהדורה ישראלית.

יש אלטרנטיבה ל"יום המנוחה הכללי" שמאחוריו מתחבאים הפוליטיקאים  לסוגיהם. אפשר שכל אדם יבחר את יום המנוחה שלו ושלה. מה רע בזה?  יותר מזה: מה רע שפלוני יבחר השנה את השבת כיום מנוחתו, ובשנה הבאה את יום חמישי? בדיוק כפי שהוא בוחרת (בלשונה של מיכאלי) את מועד החופשה השנתית.

ומה שנכון לעובדים נכון לבעלי עסקים. בעלת מסעדת בארוד הירושלמית סוגרת את העסק בימי ראשון במשך היום. היא בחרה בראשון כיום המנוחה שלה. בעולם יש אלפי מסעדות שסגורות בימי שני כי הן פתוחות בסופי שבוע שבהם הביקוש גדול במיוחד. מי 
בדיוק מפריע – מבחינת המנוחה – אם בנק לאומי יפתח שעריו בימי שבת וחג?  
באנגליה הנוצרית היה חוק שאסר על פתיחת עסקים ביום ראשון. ב – 1994 החוק בוטל ומאז מאה פרחים יפרחו. מי שרוצה פותח. מי שרוצה סוגר. לא נדרשת החלטה 
קולקטיבית. כל אדם – עובד כמעסיקה – נוהג לפי הבנתו.  

בעלי המכולת והמנוחה

אם זה כל כך פשוט מדוע בעלי חנויות מכולת בתל אביב עומדים בחזית המאבק נגד פתיחת עסקים בשבת? הם בוחרים את שנאת הזולת על פני בחירת יום המנוחה שלהם, ומעניין מי מממן את המאבק שלהם. מעניינת לא פחות היא שתיקת חסידי השוק החופשי והתחרותי. יש חוק שאוסר לפתוח עסקים, וחוק שמפלה יהודים לרעה – וכל חסידי השוק החופשי נאלמו דום.

לפעמים השוק החופשי הוא לא ממש תחרותי. בגלל החופש של קוקה קולה לעשות כרצונה, לא מייבאים לישראל קוקה קולה זולה בהרבה מפלסטין, ירדן או יוון.החוק מתיר לעשוק צרכנים אבל אוסר את האפשרות לתת לאנשים את הזכות לבחור את יום המנוחה.
בעלי המכולות הנלחמים נגד פתיחת עסקים לא דואגים לפרנסתם ולא למנוחתם ולמנוחת עובדיהם. הם משרתים אינטרסים של רבנים ופוליטיקאים  שמנוחת האדם העובד ממש לא מעניינת אותם.
16.8.2014
(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 19.8.2014)

שתפו: